Vad kan polisen göra?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
MrGreen skrev:
2324533 Om jag fattat frågan rätt så gäller det inte en 25kw reggad hoj som strypningarna var bort tagna på utan en full effekt reggad och då ser ju polisen direkt att du inte har behörighet och du åker på en olovligkörning vad påföljden blir vet jag däremot inte.
Samma sak med försäkringen du får ingen ersättning vid en krasch + att du blir skadeståndsskyldig för skador som du orsakar och det kan handla om många 100k t.o.m miljoner om du tex invalidiserar ett barn. Försäkringen ersätter skadorna men sedan kräver dom igen pengarna av dig.
Är det värt risken?

Du har fattat det fel!

Trafikförsäkringen gäller oavsett om du är full eller kör "olovlig körning" och den täcker personskador.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Trafikförsäkringen kmr gälla även fall du klotar med full effekt i 300 knyck på slangen med 7 promille i kroppen.

Därimot kan du säga hejdå till ditt körkort.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Freddola skrev:
2325876 Trafikförsäkringen kmr gälla även fall du klotar med full effekt i 300 knyck på slangen med 7 promille i kroppen.

Nja, en sanning med modifikation tror jag.
JA, naturligtvis täcks skadorna för 3:person av försäkringsbolaget, det är det den är till för, trafikförsäkringen.
MEN, försäkringsbolaget kommer att kräva dig på pengarna sedan om du gjort dig skyldig till rattfylla (är jag säker på), samt även GROV vårdslöshet i trafik (något osäker på detta dock)
Någon som vet av egen erfarenhet?

eyeballkid

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
0.6+ liters
Freddola skrev:
2325876 Trafikförsäkringen kmr gälla även fall du klotar med full effekt i 300 knyck på slangen med 7 promille i kroppen.

Hur är det om du kör med en laglig hoj, beskattad och försäkrad men utan kort och blir stannad av polis? Vad händer med dig, vad händer med hojjen i och med att man antagligen inte får köra hem den?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Cervantes skrev:
2325790 Att åka runt på en "fulleffekts hoj" med begrensat kort är ju direkt korkat! Om du däremot har en hoj som är reggad som strypt till 25kw så finns det istort sett inte en chans att det upptäcks om det inte är en olycka inblandad.. Det enda en konstapel kan göra är att skicka dig på ombesiktning och då har du ju tid att montera tillbaka strypningen :)
Går ju meka med brutna ben om man bara har tillräcklig motivation. :hihi

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Har du mellankörkort är det inget att rekommendera, olovlig körning, av med kortet.
Har du tungt är det bara att köra!

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
riverrafter skrev:
2327661 Nja, en sanning med modifikation tror jag.
JA, naturligtvis täcks skadorna för 3:person av försäkringsbolaget, det är det den är till för, trafikförsäkringen.
MEN, försäkringsbolaget kommer att kräva dig på pengarna sedan om du gjort dig skyldig till rattfylla (är jag säker på), samt även GROV vårdslöshet i trafik (något osäker på detta dock)
Någon som vet av egen erfarenhet?

Precis SÅ är det. Åtminstonde på Länsförsäkringar där jag jobbar!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln