Vad kan vara fel på min R1

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Köpte för ungefär en månad sen en r1-98. Hojen fungerar bra och är i bra skick. Men jag har ett lite konstigt problem. Vid längre turer på ca 10-15 mil kan den helt plötsligt stanna, den bara dör.
Detta händer oftast när det går lugnt med samma hastighet och varvtal under en längre tid. Hur löser jag detta problem då? Jo jag kopplar drar bara in kopplingen så startar den igen. Jag har kollat kontakten vid stödet men hittade inget fel. Snälla alla hojproffs hjälp mig :tummenupp
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
FREDDA skrev:
Detta händer oftast när det går lugnt med samma hastighet och varvtal under en längre tid.

Hojen somnar, eftersom den har tråkigt! :D

du ska köra lite mer aktivt, så håller den sig vaken och pigg!
:bow

EDIT: Fölåt, jag kunde bara inte hålla mig... :rodnar
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Vid aktiv körning är det aldrig något problem. :D Men ibland måste man ta det lite lugnt ex på ring 3 in mot Oslo (norges huvudstad :D ). Det är just på ring 3 som detta fenomen har hänt, kanske nåt fel på luften :rolleyes:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Re: Re: Vad kan vara fel på min R1

amullo skrev:
Hojen somnar, eftersom den har tråkigt! :D

du ska köra lite mer aktivt, så håller den sig vaken och pigg!
:bow

EDIT: Fölåt, jag kunde bara inte hålla mig... :rodnar

WORD!

du sitter inte och kommer åt stödet så att du petar ner det lite utan att märka det då? Det låter ju som att det skulle he med den kontakten att göra. Eller glapp i den där nödvändiga run knappen.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Fenix skrev:
Är inget hojproffs men har lite frågor:

Temperatur då hojen lägger av?
Missljud i samband med död?

Lite klassiska felkällor:
Kabelglapp, riv och slit i kablarna, se till att dom verkligen sitter ihop.

Generator-torsk, ger den jämn ström?

Stödet, stora fötter skapar problem

Tändspol-knas, får du alltid fin gnista vid alla varv?

Förgasar-synk-knas, allt är möjligt i jakten på skumma fel

Utgår ifrån att du kollar alla vätskenivåer på olja och kylarvatten och sånt... har dock väldigt svårt att tro att något sånt skulle bidra...

För övrigt kvalar nog det där som ett av det skummaste felen jag hört på länge, är dock till föga tröst för din del... :(
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Kollade lite när jag åkte hem ifrån Oslo nu i helgen. Vickade lite på nyckeln, run knappen och forsökte att fälla ned stödet.
Inget hände när jag fipplade med nyckeln och knappen och stödet var svårt att nå även om jag forsökte.
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Jag har ju 3 månader garanti på hojen men det känns lite dumt att komma till verkstaden o säga att hojen stannar "ibland" och inte särskilt ofta. Undrar hur dom kan felsöka detta problem?
Hojen uppför sig helt normalt, inget konstigt ljud eller temperatur.
Den stannar som om man har fällt ned stödet och startar när jag tar in kopplingen.
 

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
suzuki 1100
Själva kontakten till stödet kan vara dålig så att den glappar.
det hände mig för en tid sedan (otroligt frustrerande innan man hittade felet)
Min hoj visade samma symptom som din och jag tittade oxå så att jag inte kom åt stödet, men skiten glappade ändå utan att foten kom åt stödet :crash
 

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
suzuki 1100
ove skrev:
Själva kontakten till stödet kan vara dålig så att den glappar.
det hände mig för en tid sedan (otroligt frustrerande innan man hittade felet)
Min hoj visade samma symptom som din och jag tittade oxå så att jag inte kom åt stödet, men skiten glappade ändå utan att foten kom åt stödet :crash
HRRM :rodnar såg nu att du kollat kontakten redan (ursäktar mig)
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
hej igen allihopa.
Problemet med att hojen dog löste sig.Det var kontakten vid stödet som behövde lite smörja.Men nu har jag ett annat problem. När jag och polarn åkte till bikeweek såg han att min R1 ryker svart vid kraftig gaspådrag tex omkörning o.d.
Visade detta för verkstaden där jag köpte hojen.Dom trodde att han fick för mycket soppa.Dom tog in hojen och gjorde en ombestyckning och sade att nu är det bra ;) .Men vad jag upplever nu är allt annat än bra.Torkade rent allt sot i "utblåset" inför en tur till Oslo.Efter halva resan (ca 7 mil) kollar jag utblåset.Totalt svart, varvar hojen lite och mycket riktigt den ryker svart.Kan det vara ventiltätningarna?
Tacksam för förslag.
 

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
FREDDA skrev:
hej igen allihopa.
Totalt svart, varvar hojen lite och mycket riktigt den ryker svart.Kan det vara ventiltätningarna?
Tacksam för förslag.

Nope, då ryker det blått.
Svartrök kommer av att den får för mycket soppa.
(eller du har tankat norsk disel)
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Ombestyckade dom den verkligen? Det är ju en hel del jobb!

Det låter verkligen som den får för mycket soppa, kanske är det sliten nål (om hojen har gått långt) eller skit någonstans… på något sätt…

eller kan det vara så att förra ägaren hade slipon på, men sålde den med original dämparen monterad. Han kanske hade bestyckat om den… OM du har original dämpare, kanske bästa lösningen är att sätta dit ett slipon… ;) låter kuligare också…
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
Dom sa iallafall att dom hade ombestyckat den.Det konstiga var att dom sa att hojen var helt orginalbestyckat.När jag köpte den satt det ett vance&hines ss2 på, låter jättemycket.Vet inte om han rök med detta systerm på.Bytte detta till ett ixil high pipe.Grannarna kanske hade klagat när jag startar hojen klockan 07:00.Jag kollade en annan grej på väg till jobbet idag, körde i 150 km/h sen full gas jag tyckte hojen tvekade lite innan han svarade bra på gaspådraget.För lite bränsle :confused: :confused:
Gått långt? tja över 3000mil
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top