Vad kolla vid köp 625 el 640

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Arvidsjaur
Hoj
Ingen ännu...
Vad skall man kolla vid ett ev köp om man spekulerar på en KTM 625 eller 640 -05 eller nyare?
Är det nånting som brukar krångla? Ev som skall vara bytt på garanti osv?
Är det vanligt att en -05:a har rullat 250-400mil? Tycker spontant att det låter lite... Jag äger ingen hoj själv men under fjolåret så körde jag ca 200mil på lånade hojjar (EJ stulna :tungan ).
Byter man kolvar på dessa maskiner? Har endast pratat med grannen som har en pojk som kör CRF 250 han verkar byta kolvar hela tiden (O han byter hoj varje år!)...
Drivpaket hur länge håller sånt vid "normal" motardkörning?

Ge mig gärna tips o råd på vad som skall kollas, så jag inte torskar på nåt enkelt!
Jag har redan stora problem att övertala frugan om att vi skall finansiera själva hojköpet, så ett haveri på direkten kan jag gärna vara utan :)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
är väl egentligen bara att kolla att den ser allmänt fin ut och inte kraschad för allvarlig så den e sne på nått sätt.. ganska vanligt med milen eftersom en motard inte är nån vidare touringhoj... lycka till.
 

Quattro

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Arvidsjaur
Hoj
Ingen ännu...
Inget speciellt med motorerna då?
Kolvbyte, ventilbyten, kamkedja, osv.

Jag jobbar som bilmek så jag kan bilmotorer och det är väl inte så stor skillnad (bara lite mindre), men jag vet inte exakt hur en riktigt frisk motor skall låta....
Jag har lyssnat lite på vissa stånkor och reflekterat över att man "hör nästan" när veven går runt eller är det nånting annat? (Ja, jag ser att jag skrivit lite flummigt... jag är INTE full)

Det är väl egentligen motorn jag är mest bekymrad över, resten syns ju vid en liten koll. Men dom är alltså skottsäkra eller?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nja skottsäkra är dom inte.

Men en hoj som bara gått 250-400 mil är ny,dock har verkar det som cylinderfotspackningen ger sig på vissa -05.

Min -05 har bara gått 250 mil.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det går inte att jämföra en ren enduro hoj som CRF250 med LC4!!!
Drivpaket nja det beror på men i mitt fall som kör både asfalt & grus så körde jag ca 500mil innan jag bytte mitt drivpaket även om jag skötte drivpaket exemplariskt så sitter det på en stånka! Nja kolla att hjulen spårar så kan du ev utesluta ramsned. Annars är LC4 är hållbar konstruktion även"även solen har sina fläckar" om del har råkat ut för ramlagerras. Jag har kört 650 mil med min -04 utt 2006så nja andra är väl dåliga på att köra med sina vad vet jag? Kolv är inget du ens behöver bry dig om de första 1800mil om den inte är vanskött! Stirra dig inte blind på ev repig plast utan kolla helheten då plast till KTM är billiga. Dessa maskiner är tåliga så behövs det mkt innan ett ev styre blir snett samt ramen.

Inget speciellt med motorerna då?
Kolvbyte, ventilbyten, kamkedja, osv.

Jag jobbar som bilmek så jag kan bilmotorer och det är väl inte så stor skillnad (bara lite mindre), men jag vet inte exakt hur en riktigt frisk motor skall låta....
Jag har lyssnat lite på vissa stånkor och reflekterat över att man "hör nästan" när veven går runt eller är det nånting annat? (Ja, jag ser att jag skrivit lite flummigt... jag är INTE full)

Det är väl egentligen motorn jag är mest bekymrad över, resten syns ju vid en liten koll. Men dom är alltså skottsäkra eller?

Nej för fan skottsäkra är de inte då ska du ha en XR600/650 alt XT600 istället! :)

Ventilkåpan är ett klassiskt fel då de är lite snåla med packningsmassa från fabriken. Även cylinderfotspackningen har varit en svag punkt på -05 som Långa Farbrorn sade då var -04 & äldre bättre men detta byts ganska säkert på garanti! En del har fått byta sträckaren till kamkedjan men detta är snabbt åtgärdat. Kamkedja håller länge däremot får du leva med att KTM LC4 rasslar mkt så bli inte rädd för allt oväsen.:D
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hur är det med läckande på ventilkåpor på 05orna i frammåt?
Vet min 04a läckte efter ett tag o massvis med andra hade samma problem.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hur är det med läckande på ventilkåpor på 05orna i frammåt?
Vet min 04a läckte efter ett tag o massvis med andra hade samma problem.

Vet faktiskt inte, de kanske bytte ut honom som tätade alla ventilkåpor på fabriken! :rolleyes:

Nä andra med -05/06 får höra av sig då det handlar fortfarande om samma motor.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
kan inte svara för alla men min -05 läcker inte o ventiler o sånt ska dom väl kolla på servicarna om man nu vågar lita på dom..
 

Solid snake

Guest
Min ventilkåpa började läcka också, gick fort att fixa iofs, men det var snålt med packningsmassa där det läckte.

Enda problemet jag har haft hittills, och min har rullat drygt 1200 mil nu.

Edit: har en -06a.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top