Vad kostar det att flytta hemifrån?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Jag har precis blivit erbjuden ett andrahandskontrakt på en 1a här i Malmö.
Fördel: Skönt med ett eget hem
Nackdel: Den ligger i lite "fel" område, det är en 1a och andrahandskontraktet är tidsbestämt.
Jag har inte ens tittat på lägenheten än men vad tror ni? Ska jag slå till om jag tycker om den?

Då till den viktigaste frågan:
Vad kostar det att flytta hemifrån?:confused:
Jag har en startbudget på 15k. Inte särskilt mycket pengar. Jag har inte pratat med uthyraren själv då det är en kontakt som förmedlats via familjen. Så jag vet ju inte vad hyran är och hur många hyror som skall betalas direkt..
Positivt är dock att jag har fast anställning vilket borde underlätta köp av det nödvändigaste på IKEA. Avbetalning is teh shit!

Kort sagt: Är det heldumt att flytta hemifrån till en tidsbegränsad andrahands 1a med 15k på fickan?

Låter ju inte helskoj med 2:a handskontrakt med tidsbestämd uthyrning.
15k, men menar du totalt då? Tänk på pengar till hyra, el, tv, hemförsäkring, telefon, bredband, ev parkeringplats, + säkert andra räkningar.
Hur mkt grejer har du nu då? Möbler, bestick, tallrikar, vispar, bunkar, kaffebryggare o allt annat skit man måste ha. Sånt är dyrt för det är många småsaker.
Jag flyttade hemifrån 3 mån efter studenten men då hade jag även sparat, köpt möbler, prylar o fått grejer i presenter sen jag var 15-16 år. Men ändå var jag tvungen o köpa en jävla massa prylar. Nu efter ca 2 år har jag börjat byta ut möbler, ny säng, ny soffa osv. Har jobbat heltid sen studenten.

Sen har jag för mig att IKEA är dyrt att ta avbetalning på eller oxå var det deras IKEA-lån som kostar massor i ränta o avgifter. Kolla alltid noga innan du tar på avbetalning.

Kort sagt: Är det heldumt att flytta hemifrån till en tidsbegränsad andrahands 1a med 15k på fickan?

jag TROR det, eller jag personligen tycker det låter som en mindre bra ide.

lägenheter m.m kommer och går hela tiden, inget man måste stressa med att skaffa, kommer alltid nya alternativ, några sämre, några bättre - och det nuvarande alternativet lät ju vara ett av dom sämre (även din synvinkel)

Då till den viktigaste frågan:
Vad kostar det att flytta hemifrån?:confused:

Hur långt är ett snöre?

....Min STORA fråga är varför du ens överväger IKEA när du ska flytta in i en andrahandslägenhet?! :va
Eftersom andrahandslägenheter per definition är temporära boenden verkar det väldigt bortkastat att lägga några stora pengar på något mer än en säng. Ditt nästa boende, som garanterat lär komma inom en inte allt för avlägsen framtid, kan ju se helt annorlunda ut varför soffor, tv-möbler och annat riskerar att inte passa alls...

På sin höjd är det allså värt att köpa en säng. Resten köper du på blocket eller loppis om du inte kan ta det hemifrån eller få av kompisar/familj.

När det gäller övriga kostnader:
- Hyra
- Hushållsel
- Bredband
- Telefon
- TV
- Garage/Parkering
- Mat

Bara att räkna....

Är det heldumt att flytta hemifrån till en tidsbegränsad andrahands 1a med 15k på fickan?

Det beror på vad du värderar och hur din situation ser ut där du bor nu. Visst är det en frihet att ha sitt eget och slippa morsans tjat men å andra sidan kan det vara nog så skönt att njuta den där korta tiden som man har jobb samtidigt som man bor hos päronen och därför har råd att göra alla saker som du aldrig kommer ha råd med framöver. När man bor hos päronen är det inga problem att lägga undan till en jordenrunt-semester eftersom man heller inte har några fasta kostnader som tickar på medan du är borta.

Så varför inte stanna hos föräldrarna, jobba ett år, spara som fan och ta sedan chansen att resa i ett halvår eller så.

SEN kan du skaffa ett eget boende med alla de fasta kostnader det medför. I efterhand lär du ha mer glädje av en sådan resa än av ett halvår i nån sunkig unkarlslya där du kunnat pimpla bärs med polarna utan mammas gnäll... Ungkarlslyan lär du få tids nog ändå.

Last edited:
Köp inte på avbetalning är mitt tipps.
Sen behöver du så mkt möbler o skit i början.
Du kan ju köpa efterhand.

Detta borde ju räcka till en början

1 campingbord att äta på kanske 100 kr?
1 soffa att sitta i begganad kanske 0-1 000 kr?
Bestick,tallrikar o lite glas, nån/några hundringar?.
1 stekpanna o 1 kastrull lär ju räcka för o laga de mesta.

Tv o Dator är ju gött med, har du det sen tidigare kanske?
Annars kan du säkert få en hyffsad burk för 2-3k, skärm 1k o tv 1-5k.

Vad mer behöver du igentligen till att börja med?
Jag tycker det dära duger gott!

Hur långt är ett snöre?

:rofl :rofl

Så varför inte stanna hos föräldrarna, jobba ett år, spara som fan och ta sedan chansen att resa i ett halvår eller så.
SEN kan du skaffa ett eget boende med alla de fasta kostnader det medför. I efterhand lär du ha mer glädje av en sådan resa än av ett halvår i nån sunkig unkarlslya där du kunnat pimpla bärs med polarna utan mammas gnäll... Ungkarlslyan lär du få tids nog ändå.
:klappar Dagens bästa råd! Tar du betalt? :klappar

....

VILL du flytta hemifrån så är 500 spänn(till släphyra och bensin) och lite fådda möbler tillräckligt.

...

Resa kan man göra när man blir gammal. Det är nog mer en fråga om att bestämma sig vad som är viktigt. För mig var det viktigaste som fanns att flytta hemifrån, då var inte sparade pengar något att fundera över. Har man en inkomst till hyran är det ju bara att bestämma sig. Livet är för kort för att vara praktisk i alla lägen.

Men stående tips i de här sammanhanget är att inte snobba med möblerna, beggat och fått är att föredra innan man verkligen vet vad man vill.

Tack! Skönt att få bekräftat att jag vart lite :dummer.
Jag hade inte tänkt på försäkring och alla andra "små" utgifter. Dessutom är det som Korvgubben säger. Jag ska nog bo kvar hemma ett tag och spara rejält med pengar för att sedan kunna flytta till något som jag vill ha. Jag trivs ju bra hemma och har börjat renovera min krigszon till rum nu också. 22 år är dessutom ingen ålder att tala om. Även om jag blir 23 i maj.:tungan

Tack till sporthojs användarna som har hjälpt mig med ännu ett frågetecken.:bugar

.... 22 år är dessutom ingen ålder att tala om. Även om jag blir 23 i maj.:tungan
....

Det är en rätt häftig värld vi lever i. Att det, som tur är, är så stor skillnad på individer...

Personligen kommer jag från en umgängeskrets där allt mer än 6 månader efter gymnasiet som inneboende hos pärona var lika med morsgris...eller nåt.

..

Personligen kommer jag från en umgängeskrets där allt mer än 6 månader efter gymnasiet som inneboende hos pärona var lika med morsgris...eller nåt.

Jo, det brukar vara så i småstäder/byar... Där står det ju tomma skjul överallt så det är väl klart man flyttar då.
I storstäderna, där man måste börja köa för bostad som blöjbarn, för att ha en 2 med kokvrå utan dusch i någon schabbig förort när man är 20, är det inte lika lätt.....

Eftersom du har fast anställning bör du utan större problem kunna få ett 1:a-handskontrakt. Andrahandskontrakt är skit.

Jo, det brukar vara så i småstäder/byar... Där står det ju tomma skjul överallt så det är väl klart man flyttar då.
.........

Nja, så enkelt är det inte-skillnaden är mycket större och svårare än så. För "oss" som var flyttkåta är det helt omöjligt att förstå hur en s.k. vuxen människa VÄLJER att bo kvar hos mamma och pappa. Vuxen är man när man har jobb...
ATT man flyttar är mycket viktigare än VAR man flyttar.

Helt omöjligt att förstå "mambos-till-den-perfekta-lyan-dyker-upp" alltså :näsblod

Nja, så enkelt är det inte-skillnaden är mycket större och svårare än så. För "oss" som var flyttkåta är det helt omöjligt att förstå hur en s.k. vuxen människa VÄLJER att bo kvar hos mamma och pappa. Vuxen är man när man har jobb...
ATT man flyttar är mycket viktigare än VAR man flyttar.

Helt omöjligt att förstå "mambos-till-den-perfekta-lyan-dyker-upp" alltså :näsblod

Jag väntar inte på den perfekta lyan. Men jag vill inte sätta mig i en 1a på ett tidsbegränsat andrahandskontrakt när jag vill ha en 2a på förstahandskontrakt. Kalla det kräsen och morsgris eller whatever men jag vill ju att mitt boende ska vara något som passar mig och något som jag kan trivas i. Dessutom har jag inte sparat ihop ett enligt mig tillräckligt flyttkapital vilket inte direkt ökar "vill ha" känslan.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick