Vad kostar en RR-säsong

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag har haft en likasinnad tanke att börja plöja bana lite mer regelbundet och kanske kunna vara med och kämpa med en ducati för omväxlings skull. Jag räknade med 50k/år och det verkar ju som att det kan vara realistiskt.

Får väl se vad semestertiderna och pengarna räcker till.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är ruskigt sugen på att satsa på bankörning nästa år. jag tänkte att 600 klassen borde nog passa mig för 1000 är väl dyrare och jag tror att jag väger lite för mycket för 250. jag väger nästan 90kg. är inte det lite för mycket? en kille som väger 60 åker väl åttor runt en då. eller?
när man läser om kostnaderna här så känns det som att den största kostanden nästan är däck. finns det inget sätt att lösa detta på så att det blir billigare? jag skulle inte ha som mål att vinna rookie600 utan jag skulle bara köra för att det är kul. kan inte jag likagärna köra på några slitstarka gatdäck då? då kanske jag bara behöver byta däck var tredje tävling eller nått sånt. är det möjligt eller?
är det stor skillnad på att köra på slicks och vanliga gatdäck?
ifall rossi skulle ta en standard 600 med gatdäck så skulle väl han åka åttor runt alla i alla fall? eller?
 

sandstream

Guest
Första året kanske man kan köpa däck av de andra förarna eftersom det borde vara mycket se och lära för en rookie.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I Rookie600 och Rookie1000 är däckskostnaden den enskilt största kostnaden verkar det som. I de andra klasserna 125R, 250R och 250SP är däcken inte alls lika stor kostnad. Det man ska vara på det klara med är ju att det kostar en slant. Dessutom så är det ekonomiskt vansinne att bygga om sin gathoj till racer - köp en som är klar för du får mer fö rpengarna då. Ska man hitta billigt så ska man åka med en påse pengar samt ett släp till Knutstorp eller sista SO:t på Åsen. Alltid folk som vill sälja hojar coh däck då.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jo jag vet att det är mycket mindre däckskostnad i 125 och 250 men är inte jag för tung för att köra dom klasserna. jag väger som sagt ca 88kg och lär nog väga ännu mer till nästa säsong. jag vill inte gå ner i vikt eftersom att jag styrketränar/bodybuildar som en tok. jag vill vara biffig.
hur stor skillnad gör det om man väger mycket när man kör 250?

jag skulle köpa en beggad racehoj isåfall. har setat och kollat på annonser i flera dagar nu. jag tycker att dom är rätt billiga. jag skulle nog ta den bästa jag kan få för runt 30.000.

jag vet ju att man kan köpa beggade slicks. är det det bästa alternativet? går det inte att köra på lite hårdare gatdäck? finns det ingen som gör det? skulle rossi förnedra alla även ifall han körde på gatdäck?
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
bmwjohan skrev:
jo jag vet att det är mycket mindre däckskostnad i 125 och 250 men är inte jag för tung för att köra dom klasserna. jag väger som sagt ca 88kg och lär nog väga ännu mer till nästa säsong. jag vill inte gå ner i vikt eftersom att jag styrketränar/bodybuildar som en tok. jag vill vara biffig.
hur stor skillnad gör det om man väger mycket när man kör 250?

jag skulle köpa en beggad racehoj isåfall. har setat och kollat på annonser i flera dagar nu. jag tycker att dom är rätt billiga. jag skulle nog ta den bästa jag kan få för runt 30.000.

jag vet ju att man kan köpa beggade slicks. är det det bästa alternativet? går det inte att köra på lite hårdare gatdäck? finns det ingen som gör det? skulle rossi förnedra alla även ifall han körde på gatdäck?

Det finns en hel del lite tyngre killar som kör 250sp. På träningarna på sviesta i början av säsongen märkte jag på rakan att jag hade fördelar av att väga så lite, då gick det fortare för mig än för andra. Sen lärde sig alla andra utom jag hur man kör i torparn, och jag var inte snabbast på rakan längre.

Slutsats: Kan man köra, och således får till snygga utgångar ur kurvorna så spelar vikten ingen avgörande roll. Kör 250sp så slipper du kränga däck hela tiden.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
anja skrev:
Det finns en hel del lite tyngre killar som kör 250sp. På träningarna på sviesta i början av säsongen märkte jag på rakan att jag hade fördelar av att väga så lite, då gick det fortare för mig än för andra. Sen lärde sig alla andra utom jag hur man kör i torparn, och jag var inte snabbast på rakan längre.

Slutsats: Kan man köra, och således får till snygga utgångar ur kurvorna så spelar vikten ingen avgörande roll. Kör 250sp så slipper du kränga däck hela tiden.

Här är jag! 94 kilo som gud skapade mej.

Jag kommer inte sist i 250 SP pga min vikt...... fast det är klart jag kommer ju inte först heller :va

/K. Raftigbenstomme :rolleyes:
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
anja skrev:
Det finns en hel del lite tyngre killar som kör 250sp. På träningarna på sviesta i början av säsongen märkte jag på rakan att jag hade fördelar av att väga så lite, då gick det fortare för mig än för andra. Sen lärde sig alla andra utom jag hur man kör i torparn, och jag var inte snabbast på rakan längre.

Slutsats: Kan man köra, och således får till snygga utgångar ur kurvorna så spelar vikten ingen avgörande roll. Kör 250sp så slipper du kränga däck hela tiden.
Jag väger bara 86 kg men så är jag inte längre än 194cm heller!
(Jag vet en till som inte är känd för att vara lätt som har funderingar i 250SP-banor... men det är topphemligt! :hihi)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bmwjohan skrev:
jo jag vet att det är mycket mindre däckskostnad i 125 och 250 men är inte jag för tung för att köra dom klasserna. jag väger som sagt ca 88kg och lär nog väga ännu mer till nästa säsong. jag vill inte gå ner i vikt eftersom att jag styrketränar/bodybuildar som en tok. jag vill vara biffig.
hur stor skillnad gör det om man väger mycket när man kör 250?

jag skulle köpa en beggad racehoj isåfall. har setat och kollat på annonser i flera dagar nu. jag tycker att dom är rätt billiga. jag skulle nog ta den bästa jag kan få för runt 30.000.

jag vet ju att man kan köpa beggade slicks. är det det bästa alternativet? går det inte att köra på lite hårdare gatdäck? finns det ingen som gör det? skulle rossi förnedra alla även ifall han körde på gatdäck?
Kan man köra så spelar vikten inte så stor roll men det är klart att 88 kg på en 125:a kräver lite mer. På en 250R är det inget problem. Det finns flera som är stora, med olika resultat men det beror mer på körförmåga än vikt.

Jag skulle köra på slicks i alla fall.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
vågen skrev:
Jag har haft en likasinnad tanke att börja plöja bana lite mer regelbundet och kanske kunna vara med och kämpa med en ducati för omväxlings skull. Jag räknade med 50k/år och det verkar ju som att det kan vara realistiskt.

Får väl se vad semestertiderna och pengarna räcker till.

Hum, tänk om och tänk rätt. Det finns nästan inga Ducatiåkare i rookieklasserna och det av en anledning. Och du vill garanterat inte köra med din 916 där.
Jag har ingen aning om du snabb du är men att köra runt på en sån gammelharv gör dig inte lycklig.
Köp min Honda 600 -01 istället.

Runt 90kg tror jag inte är ett problem i någon klass förutom 125.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Även jag är i banåka-tankar. Vad skiljer 250Sp och 250R? Någon speciell hoj man ska akta sig för? (standardfel, klena komponenter?)
//Bill

EDIT; Victor vad ska du ha för 600:an?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
BillS skrev:
Även jag är i banåka-tankar. Vad skiljer 250Sp och 250R? Någon speciell hoj man ska akta sig för? (standardfel, klena komponenter?)
//Bill

SP är otrimmade Aprilia RS 250 även om man får köra med fyrtaktare upp till 400cc.
250 är riktigt racemaskiner av variernade ålder och skick. Allt från ex GP hojar till sunkiga nittitalshojar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Jag väger bara 86 kg men så är jag inte längre än 194cm heller!
(Jag vet en till som inte är känd för att vara lätt som har funderingar i 250SP-banor... men det är topphemligt! :hihi)
Jag vet oxo vem det är, han gillade att svänga runt på Anderstorp med en 250 från 92, men det är hemligt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
i rookie600 så får man väl trimma hojarna? när jag tittar på annonser finns det så jäkla många hojar som har fruktansvärt mycket "godis". måste man köpa en sån hoj för att ha en chans?
jag hade väl tänkt köpa nått i stil med denna
http://www.roadracing.se/Sections/Classifieds/?action=view&GID=3451
en sån måste väl duga?
jag har inte tid att skruva en massa i veckorna för då måste jag jobba som en tok för att fixa pengar.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
bmwjohan skrev:
i rookie600 så får man väl trimma hojarna? när jag tittar på annonser finns det så jäkla många hojar som har fruktansvärt mycket "godis". måste man köpa en sån hoj för att ha en chans?
jag hade väl tänkt köpa nått i stil med denna
http://www.roadracing.se/Sections/Classifieds/?action=view&GID=3451
en sån måste väl duga?
jag har inte tid att skruva en massa i veckorna för då måste jag jobba som en tok för att fixa pengar.

Ja i rookieklassrena är det ganska fri trimmning.

Saker som är bra att få till vid ett köp är extra kåpor och andra delar som ofta går sönder när man kraschar, extrafälgar och regn däck (inte kul att inte kunna köra bara för att det regnar).

Sen standard vs. trimmat så tror jag att man kör ungefär lika fort oavsett vilken hoj man väljer, men i ett race är det alltid skönt med lite extra hk när man skall köra om.
 

DanneR

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kalmar
Hoj
snart snart R6
Ang Det Här

okej vi säger att man kör 250 klassen eller 600 klassen å spenderar pengar utan att man har sponsorer. Vad får man ut av det? vinner jag en pokal och får nöja mig med det, eller är de sponsorer och pengar man vinner? Kommer man vidare till högre tävlinga som är i utlandet eller hur funkar det? :va :confused: :confused: :va
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
DanneR skrev:
okej vi säger att man kör 250 klassen eller 600 klassen å spenderar pengar utan att man har sponsorer. Vad får man ut av det? vinner jag en pokal och får nöja mig med det, eller är de sponsorer och pengar man vinner? Kommer man vidare till högre tävlinga som är i utlandet eller hur funkar det? :va :confused: :confused: :va
Det enda du får ut av det är blod, svett och tårar.
Är du snabb får du en A-licens och kan lägga ännu mera pengar och rejsa utomlands.

Fast sen så är det jekligt roligt också!
Men räkna inte med att gå plus, det är ingen risk. Ska du ha sponsorer så får du jaga, tjata, fjäska å tjata.
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
såg på blocket en aprilla rs250 för 21000kr
fasen sånt sätter ju griller i huvet på folk :huvet
funderar mellan dragracing eller rr på hoj numera RR ligger närmast just nu har garaget en halvkilometer från sviestad :)
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top