Vad kostar hojägandet dig egentligen?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Driftskostnader är en sak men är det nån som "vågar" räkna med värdeminskningen på en ny hoj i sin kalkyl?

Precis min tanke...

Ekonomisk oerfarenhet av trådskaparen att inte ta in detta!

Lån och ränta....

Även utrustning tappar i värde...

lalalalalalalalalalalal hör inget, ser inget men ler som bara den när jag gasar!

Jag jobbar för att leva och min strävan uppåt i karriären har mest att göra med att jag gillar dyra prylsporter som kräver lite kapital!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Totalt vart det cirka tio bandagar, så säg 10 tkr per bandag i kostnad, och värt varenda krona :)

Det är det viKtiga!

Satt o räkna lite på kontoutdrag + huvudräkning för 2010 och visst det drar iväg men om du menar att du endast kör/räknar på 10 bandagar och inte gata så låter det mycket. Jag torde hamna något under din total, dock med en hel del gata = ca 1300-1400 mil, 6 dagar storbana och ca 10 pass på gokartbana. Inga lån och förmånlig försäkring under 2010.

Du har dock tuffare hojar för du har större däckkonto än mig :tummenupp

Last edited:

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Din kalkyl ser vettig ut men jag skulle kanske slå kostnaden av utrustningen på tre år (restvärde är då mer eller mindre noll)

Ska man vara riktigt nitisk skall man dessutom räkna med "avkastning på eget kapital" som egen kostnad. Alltså, om du satt dina pengar i en hyffsat säker placering, vad kunde du då räknat med för avkastning på det "arbetande" kapitalet? 5% - 10%?

Sen kan man alltid undra vad man skall ha 2 slipon, 5 hjälmar, 3 skinnställ och 2 par stövlar till....? :D

Eftersom en "säker" placering i dessa dagar är lika med noll, så anser jag den försumbar, därav exemplet med bankplacering (1% årlig ränta). 10% vet jag inte hur man lyckas få när inflationen är nära noll de senaste åren. Jag räknade på utrustningen om jag skulle sälja idag, och att värdet blir mindre och mindre allteftersom, förutsatt att jag inte köper nytt. Ny hjälm t ex. :)

Jag kör med olika utrustning så att polisen inte skall känna igen mig. :arsele

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Precis min tanke...

Ekonomisk oerfarenhet av trådskaparen att inte ta in detta!

Lån och ränta....

Även utrustning tappar i värde...

lalalalalalalalalalalal hör inget, ser inget men ler som bara den när jag gasar!

Jag jobbar för att leva och min strävan uppåt i karriären har mest att göra med att jag gillar dyra prylsporter som kräver lite kapital!

Äsch! Kapitalförlust kan man ställa sig och fråga kunderna på Systembolaget om. Eller de som går på krogen varje vecka.

Eller de som köper ett golfkit och spelar 2 ggr på år, eller de som köper en ny BMW-kombi för att tranportera avkomman till dagis med...

Nä, jag tar hellre på mig mina egna skygglappar. Ska vi vaska lite skumpa? :tummenupp

/La-la-la-la-la-la-la-la-la-la-la

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Nr jag köper en hoj så räknar jag med att värdet är noll dan efter, det är enklast att ta hela värdeminskningen direkt :tummenupp
Sen så har jag slutat sälja hojar, eftersom dom ändå inte har något värde :D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja det är väl i princip gratis om man inte räknar in.
Däck 4000
Oljor 1000
Bensin 5000
Hyra släpkärra 3000
Atcionpics 6000
Försäkring 6000
Värdeminskning
Skinställ
Visir

Nej nu får det vara nog,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,:brynad

McBain

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Japansk Dieselraket DeluXE 2000
Försäkringen ?

Löjligt billiga försäkringar folk har tycker jag, själv så drog IF 4300:- förra månaden. Efter lite om och men är den återigen precis under 3000:- friska fiskar.

Kalkyler är för nybörjare. Själv vill jag inte ens veta månadskostnaden den här månaden.

/ McBain

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Löjligt billiga försäkringar folk har tycker jag, själv så drog IF 4300:- förra månaden. Efter lite om och men är den återigen precis under 3000:- friska fiskar.

Kalkyler är för nybörjare. Själv vill jag inte ens veta månadskostnaden den här månaden.

/ McBain

så klart :Bugar:Bugar

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
lekpengar

Man ska inte räkna på det som många är inne på, men efter att ha åkt lite flådig sportbil till och från under sommaren kommer jag ALDRIG mer att klaga på mina hojkostnader!!!

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
hoj gsxr750 07 60000kr
personlig utrustning 25400kr
hojförsäkring 6 månader 43500kr
slipon,dubbelbubbel,fotpinnar,kraschpuckar,pc5,mappning
kolfiber mmm ~20000kr
skatt 230kr :)

totalt på 6 månader: 149130kr sen tillkommer soppa å fika pengar plus 2 servicar á 3500kr :/

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
hojförsäkring 6 månader 43500kr

Jag hoppas att du skämtar att du betalar 43500 kr för 6 månader :näsblod

I förhållande till hojens värde är det rena vansinnet om det stämmer. Jag hade kört oförsäkrat och skaffat en olycksfallsförsäkring eller licens i dina kläder och lagt pengarna på att betala bandagar istället.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Ägt min babyblade i snart ett år. Försäkring: 2500kr, service & delar: 3000kr, värdeminskning: 2000kr, besiktning & skatt: 500.

Summa: 8000kr detta år exkl drivmedel - för en 125:a! Så har jag ett styrlagerbyte att se fram emot under vintern. Det är fan inte billigt att äga en hoj men vad ska man göra... Garagekostnaden på 4000kr har jag inte räknat med då denna tillkommer oavsett vilken hoj jag äger, men 12 papp blir totalsumman...

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu ska vi se här...
4st hojar, lätt avrundade siffror
Försäkringar; 10000kr/år
Skatt; 1000kr/år
Bränsle; 22000kr/år (tot. ca 2000mil/ år på hojarna tillsammans)
Reservdelar; 5000kr/år (på en höft, de går inte sönder så ofta. Mest bromsar, filter och drivpaket)
20liter olja; 1300kr (bra att köpa stordunk)
Värdeminskning; räknar kallt med 30000kr/år tillsammans.
Däck; 5000kr/år (snitt)
Trimning:10000kr/år (har svårt att ge fan i prylarna)
Sen tillkommer bandagar, säg 10000/år.

Ok. Det blir; 84300/år eller sådär 7papp i månaden :död:näsblod

Behöver jag poängtera att jag lever som en kyrkråtta, äter rester, klipper mig själv och inte äger några möbler?
:va

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Driftskostnader är en sak men är det nån som "vågar" räkna med värdeminskningen på en ny hoj i sin kalkyl?

Värdeminskning?:va
Jag har en värdeökning på 200% lågt räknat, på mitt senaste bygge. sen tickar det på med 2-5% om året i ökning:D

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Jag är uppe i snart 30 000:- på gammel hojen som fortfarande inte rullar samt min andra hoj som plockar den med.
Men skall man tänka pengar på hojarna så skulle jag bli tokig för kostar det gör det i massor i parti och minut så jag sätter skygglappar på och bara pröjsar.
Frågar frugan så är det naturligtvis sket billigt................. :)

Last edited:

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
Jag hoppas att du skämtar att du betalar 43500 kr för 6 månader :näsblod

I förhållande till hojens värde är det rena vansinnet om det stämmer. Jag hade kört oförsäkrat och skaffat en olycksfallsförsäkring eller licens i dina kläder och lagt pengarna på att betala bandagar istället.

Jo de har varit lite surt att betala så mycket, har nu ändrat bolag idag.
salus ansvar 2500kr i månan halv försäkrat :banana

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Behöver jag poängtera att jag lever som en kyrkråtta, äter rester, klipper mig själv och inte äger några möbler?

Meeeen det är ju lite självvalt. Du kunde gjort som jag och bara nöjt dig med en som är den bästa. :D

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu ska vi se här...
4st hojar, lätt avrundade siffror
Försäkringar; 10000kr/år
Skatt; 1000kr/år
Bränsle; 22000kr/år (tot. ca 2000mil/ år på hojarna tillsammans)
Reservdelar; 5000kr/år (på en höft, de går inte sönder så ofta. Mest bromsar, filter och drivpaket)
20liter olja; 1300kr (bra att köpa stordunk)
Värdeminskning; räknar kallt med 30000kr/år tillsammans.
Däck; 5000kr/år (snitt)
Trimning:10000kr/år (har svårt att ge fan i prylarna)
Sen tillkommer bandagar, säg 10000/år.

Bah, glädjekalkyl!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras