vad krävs för banbygge?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
om man skulle få för sig att bygga en bana, vad är det då för tillstånd som krävs?
är det någon som vet vilka regler som gäller för området man bygger i? måste det vara ett visst avstånd till grannarna?
jag misstänker att det är en jäkla massa krångel med miljöaspekter?

alla bygger ju golfbanor överallt. då är det väl inte mer än rättvist att jag skulle få bygga en racebana :yoparty
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Bygglov, miljöprövning och en jäkla massa pengar...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Saxat från Viking Motor Park
_________________________________________________________________


Gör det själv!

- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?

Det ligger en hel del arbete bakom en motorsportanläggning.
Vad sägs om det här?

Logistiken måste fungera. Inga vägar är lika med att ingen publik kommer. Och om de kommer blir det bara en gång på grund av allt köande. Området måste dessutom ligga en bit från bebyggelse för att klara bullernormerna.

När rätt område är funnet måste ett samarbete till med den aktuella kommunen för att upprätta en översiktsplan. Området skall preciseras för att användas till aktuellt ändamål.

Designen av anläggningen bör utföras av en erfaren designer som känner till alla de krav FIA ställer på en anläggning av Grade One standard.
För det är väl det Ni vill ha?
Det finns många exempel på banor som konstruerats av vägingenjörer eller förare, men få exempel på lyckade sådana. Här ryker minst ett par millioner kronor.

Med dessa grundläggande delar på plats måste man slutföra den affärsplan som hela idén bygger på. Och det är inte något man hafsar ihop själv. Här erfordras en välrenommerad konsult med hög integritet som med Dina upplysningar som grund sammanställer en affärsplan. De kommer att ställa höga krav på att dina uppgifter är realistiska och Du kommer att pressas att ta fram massor med fakta och uppgifter. Flummande går de inte på. Konsulten lämnar inte ifrån sig ett signerat arbete de inte tror på, de har sin renommé att tänka på. Lyckas Ni är det bra referenser för dem. Räkna med tuffa tag. Här får Du räkna med att spendera åtminstone 1.000.000 kronor, och då under förutsättning att några tusen timmars arbete läggs ner ideellt av Er egen organisation.

Affärsplanen skall innehålla alla uppgifter om evenemang som ger intäkter, allt specificerat ner till antal besökare, catering, biljettpris, försäljning, uthyrning, anmälningsavgifter mm. Utgifterna skall också integreras, driftskostnader, personal, lokaler, underhåll, avgifter för arrangemang, porto, telefon osv.

- Börjar det bli mycket?

Sammanställer Ni affärsplanen själva lär det bli svårt att få tag på intresserade investerare. I tillägg på ovan nämnda måste i den finansiella modellen, som bygger på uppgifterna i affärsplanen, integreras byggkostnaden för den totala anläggningen. Byggkostnaden beräknas förslagsvis av samma bolag som utför affärsplanen. Kostnad runt 500.000 kronor.

Som Ni ser måste ett omfattande finansieringsarbete bedrivas parallellt med allt annat arbete.

Om inte förr så är det nu dags att titta på vad som behövs inför en tillståndsprövning.

Enligt svensk lag skall en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Den kan enkelt uttryckas som att man utreder vad som påverkas miljömässigt vid den valda platsen idag och vad skillnaden blir när anläggningen står klar. Här erfordras en välrenommerad konsult som håller i utredningen och det är inte billigt. Räkna med 500.000 till 1.000.000 kronor. Processen styrs av om Länsstyrelsen tar beslut om att det är ett projekt med "betydande miljöpåverkan", vilket de kommer att göra.

Miljökonsekvensbeskrivningen bygger på en mängd utredningar. Lämpligt är att börja med en fornminnesutredning. Finns det fornlämningar av bevarandekaraktär kommer det aldrig tillåtas en byggnation. Är lämningarna av sådan karaktär att de inte anses av alltför intressant modell kan ett ytterligare steg vara utgrävningar och kartläggning av desamma, allt på Er bekostnad.

Om fornminnesundersökningen är ok är det dags att utföra den ekologiska studien.
Finns det djur eller växter som förhindrar ett eventuellt byggande på platsen?
Om inte fortsätter utredningarna.

Hur är markförhållandena?
En geologisk studie måste göras. Den ska helst vara utförd före beräkningen av byggkostnaderna. Liksom den topografiska kartläggningen, är området plant eller kuperat?

Och glöm inte den hydrologiska utredningen. Den bör också vara utförd före byggkostnadsberäkningen. Kommer grundvattennivån att förändras och vad får det i så fall för konsekvenser. Kan en sänkning förhindras med byggmetoder?

Om inte förr så är det nu dags att utföra bullerutredningen. Vi har i Sverige mycket bra företag som med datamodeller utför beräkningar som vid aktuella mätningar i efterhand visat sig vara så gott som exakta. Skillnaden kan bestå av enstaka decibel.

Vi talade tidigare om trafiken. En trafikutredning är ett måste. Vilka konsekvenser får den ökade trafiken vid daglig drift och vid arrangemang? Finns det tillräckligt med parkeringar? Hur kommer man dit, bil, buss eller tåg? Blir det trafikstockningar? Kan området nås från flera håll? Behöver vägnätet byggas ut, för att nämna några.

Vi fyller på med klimatstatistik som Ni kan köpa från SMHI. Den är också nödvändig för att beräkna konsekvenserna för miljön.

Nu när Ni utfört ovanstående plus en hel del annat är det dags att sammanställa detaljplanen.

Den ligger till grund för byggnadstillståndet. Även den måste utföras av specialist. Översiktsplanen kan inte överklagas, vilket detaljplanen kan. Räkna med fördröjningar och ytterligare arbete och kostnader.

Allt arbete måste ske i samarbete med kommunen som tar del av alla utredningar och med länsstyrelsen, som ska yttra sig över alla utredningar.

Beslutet om betydande miljöpåverkan påverkar som nämnts ovan hela processen. Möten måste till med de närmast boende samt med företag med verksamhet nära det aktuella området. Dessa kallas via brev. I ett senare skede kallas alla intresserade till möte via annons i lokalpressen. Här får alla information om projektet samt tillfälle att få sina eventuella frågor besvarade. Sen ska vi inte glömma de inledande mötena med länsstyrelsen, tidigt samråd osv. Alla utredningar utmynnar i ett yttrande från länsstyrelsen. I slutändan kanske projektet ska upp i till exempel vattendomstolen.

- Tycker Ni det är mycket? Det är en lång resa.

Kvar nu är slutfinansieringen. Och som Ni förstår har inte utredningarna ovan varit gratis. Vi rekommenderar dessutom att Ni för att säkerställa att alla procedurer utförs enligt miljöbalken anlitar en jurist med specialkunskap i miljöärenden. Det gör vi.

- Är det dags att dra igång? Då önskar vi lycka till!

Här har Ni ju en hyfsad checklista att börja med.
Tycker Ni att det är för mycket kan Ni ju alltid stötta oss istället.

Får Ni problem och behöver hjälp kan Ni alltid skicka ett mail.
Vem vet, vi kanske kan hjälpa till.
- Är vi inte alla måna om svensk motorsport!
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Typ omöjligt med alla politiker som ÄLSKAR miljö och lugn å frid...

Visst, de krävs fett med stash, men de kan man nog få ihop med sponsorer och typ andelar "aktier" som på en golfbana.
Problemet är att man aldrig får bygglov för staten/kommunen .........
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Välkommen till Sverige, byråkratins ljuva hemland :tomten

Det är ju fan skrämmande att allt måste gå igenom så många instanser. Vem fan bryr sig om några stenar ifrån stenåldern t.ex. Dom kan man ju flytta på :kocko
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
SuperSport skrev:

oj oj oj.. det var inte lite grejer man måste hålla koll på. jag misstänkte att det var mycket men det som dom listar upp är ju skrattretande. deras priserkalkyler känns helt enormt dyra. fan va jobbigt med allt sånt där som fornminnen och sånt.
man upplever det lite som att ifall man ägde mycket mark och bara köpte lite maskiner och sen byggde en bana skulle det gå på 10 miljoner, men om man gör på det sättet man tydligen måste så kostar det lätt 10 gånger mer. surt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
aci skrev:
Saxat från Viking Motor Park
_________________________________________________________________


Gör det själv!

- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?

Jag är övertygad om att det varit avsevärt enklare för Gotland Ring att komma till stånd. Visst måste miljöprövningar och diskussioner med kommunen fortfarande ske men skillnaden är initiativtagarna bakom Gotland Ring nöjde sig med att börja i liten skala och först därefter expandera.

Viking ska ha FIA och F1-standard från dag ett med läktare, depåer och gud vet vad redan från första början, kul om de lyckas, men fan så mycket svårare och framförallt kostsamt.

Keep it simple stupid är IMO vägen att gå.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
CJ900RR skrev:
Välkommen till Sverige, byråkratins ljuva hemland :tomten

Det är ju fan skrämmande att allt måste gå igenom så många instanser. Vem fan bryr sig om några stenar ifrån stenåldern t.ex. Dom kan man ju flytta på :kocko

Det är väl antagligen pga sånna som dig som det behövs så mycket lagar ;)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag började tänka på att starta ett banprojekt här om dagen när jag satt och snackade golfbanor med mina föräldrar. ifall jag skulle bygga en bana så skulle jag skita fullständigt i FIA och F1-standard. Min enda tanke var att bygga en bana i närheten av stockholm så att alla kan gasa av sig, samt att jag blir rik på bygget i längden förstås :banana
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
bmwjohan skrev:
oj oj oj.. det var inte lite grejer man måste hålla koll på. jag misstänkte att det var mycket men det som dom listar upp är ju skrattretande. deras priserkalkyler känns helt enormt dyra. fan va jobbigt med allt sånt där som fornminnen och sånt.
man upplever det lite som att ifall man ägde mycket mark och bara köpte lite maskiner och sen byggde en bana skulle det gå på 10 miljoner, men om man gör på det sättet man tydligen måste så kostar det lätt 10 gånger mer. surt.
Det går ju att satsa lite olika. Gotland Ring t.ex. är byggd i ett kalkbrott så där behövde man troligen inte göra utgrävningar och vad jag hört så har dom inte heller något bullerproblem. Vikingmotorpark är dessutom ett JÄTTEbygge där man ska ha allt från halkbana till ovalbana.
Det jag skulle vilja se är att man tar en befintlig gokartbana (Rörken) eller flygfält där man redan har buller och utökar verksamheten så man kan få en bana i vettig storlek. Det borde vara genomförbart och inte allt för dyrt.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
SuperSport skrev:
Det jag skulle vilja se är att man tar en befintlig gokartbana (Rörken) eller flygfält där man redan har buller och utökar verksamheten så man kan få en bana i vettig storlek. Det borde vara genomförbart och inte allt för dyrt.

Jag tror också att gamla militär-områden som inte används (och det lär det ju finnas gott om :D ) skulle passa bra, det lär ju också vara lugnt med buller och miljö.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
Räkna kallt med minst en mille för att komma till det stadiet för att få bygglov.
Jag vet för jag sitter med i ett liknande projekt som vikingmotorpark i enköping.
Ja det är ett byråkratiskt land vi lever i, på gott och ont.
 

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Honda VF
jens_rock skrev:
Jag tror också att gamla militär-områden som inte används (och det lär det ju finnas gott om :D ) skulle passa bra, det lär ju också vara lugnt med buller och miljö.

Lungt? Njaeä. inte direkt. Men lite enklare är det.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Eller att kommunen eller staten är med och finansierar ett banbygge, (kommer inte hända) men då blir det också en annan femma. Tillåtelser och pengar är inte längre ett lika stort problem...
I Finland är flera banor ägda av kommunen och det finns knappt något som heter bullerkrav. Banorna är öppna 7dagar i veckan och de e bara att åka...
Grejen är att man i Finland har ett intresse för motorsport, och då kan också kommun/stat hjälpa till att främja sporten. I Sverige finns inget intresse (bara vi) och det leder till att det är så svårt som det är att få till fler banbyggen.

Det staten/kommunen också gör är att minska bantiderna på de få banor vi har i Sverige. Farsan körde RR eller TT som de hette så på 60-talet. Då låg banorna "öde" och bullerkrav var inga problem. Men nu har man ju byggt upp köpcentra och samhällen kring banorna ! och givetvis så störs de av banan så då blir det bullerkrav med extremt få bantider och strikta regler.
Superexempel på att staten skiter i att banan finns och används.

Får flytta till Finland iställe.... suck
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jens_rock skrev:
Jag tror också att gamla militär-områden som inte används (och det lär det ju finnas gott om :D ) skulle passa bra, det lär ju också vara lugnt med buller och miljö.

ska dom inte lägga ner p10 i strägnäs? det är ju ganska nära stockholm, ca 8 mil (eller 20min på sporthoj). jag gjorde själv lumpen där och det finns en jäkla massa bra områden man skulle kunna bygga bana på
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
jens_rock skrev:
Jag tror också att gamla militär-områden som inte används (och det lär det ju finnas gott om :D ) skulle passa bra, det lär ju också vara lugnt med buller och miljö.
Undrar om inte Viking Motor park ligger helt eller delvis på militärt övningsområde, men det hjälper tydligen inte.
 

Bifogat

  • karta.jpg
    karta.jpg
    63.6 KB · Visningar: 176
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top