Saxat från Viking Motor Park
_________________________________________________________________
Gör det själv!
- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?
Det ligger en hel del arbete bakom en motorsportanläggning.
Vad sägs om det här?
Logistiken måste fungera. Inga vägar är lika med att ingen publik kommer. Och om de kommer blir det bara en gång på grund av allt köande. Området måste dessutom ligga en bit från bebyggelse för att klara bullernormerna.
När rätt område är funnet måste ett samarbete till med den aktuella kommunen för att upprätta en översiktsplan. Området skall preciseras för att användas till aktuellt ändamål.
Designen av anläggningen bör utföras av en erfaren designer som känner till alla de krav FIA ställer på en anläggning av Grade One standard.
För det är väl det Ni vill ha?
Det finns många exempel på banor som konstruerats av vägingenjörer eller förare, men få exempel på lyckade sådana. Här ryker minst ett par millioner kronor.
Med dessa grundläggande delar på plats måste man slutföra den affärsplan som hela idén bygger på. Och det är inte något man hafsar ihop själv. Här erfordras en välrenommerad konsult med hög integritet som med Dina upplysningar som grund sammanställer en affärsplan. De kommer att ställa höga krav på att dina uppgifter är realistiska och Du kommer att pressas att ta fram massor med fakta och uppgifter. Flummande går de inte på. Konsulten lämnar inte ifrån sig ett signerat arbete de inte tror på, de har sin renommé att tänka på. Lyckas Ni är det bra referenser för dem. Räkna med tuffa tag. Här får Du räkna med att spendera åtminstone 1.000.000 kronor, och då under förutsättning att några tusen timmars arbete läggs ner ideellt av Er egen organisation.
Affärsplanen skall innehålla alla uppgifter om evenemang som ger intäkter, allt specificerat ner till antal besökare, catering, biljettpris, försäljning, uthyrning, anmälningsavgifter mm. Utgifterna skall också integreras, driftskostnader, personal, lokaler, underhåll, avgifter för arrangemang, porto, telefon osv.
- Börjar det bli mycket?
Sammanställer Ni affärsplanen själva lär det bli svårt att få tag på intresserade investerare. I tillägg på ovan nämnda måste i den finansiella modellen, som bygger på uppgifterna i affärsplanen, integreras byggkostnaden för den totala anläggningen. Byggkostnaden beräknas förslagsvis av samma bolag som utför affärsplanen. Kostnad runt 500.000 kronor.
Som Ni ser måste ett omfattande finansieringsarbete bedrivas parallellt med allt annat arbete.
Om inte förr så är det nu dags att titta på vad som behövs inför en tillståndsprövning.
Enligt svensk lag skall en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Den kan enkelt uttryckas som att man utreder vad som påverkas miljömässigt vid den valda platsen idag och vad skillnaden blir när anläggningen står klar. Här erfordras en välrenommerad konsult som håller i utredningen och det är inte billigt. Räkna med 500.000 till 1.000.000 kronor. Processen styrs av om Länsstyrelsen tar beslut om att det är ett projekt med "betydande miljöpåverkan", vilket de kommer att göra.
Miljökonsekvensbeskrivningen bygger på en mängd utredningar. Lämpligt är att börja med en fornminnesutredning. Finns det fornlämningar av bevarandekaraktär kommer det aldrig tillåtas en byggnation. Är lämningarna av sådan karaktär att de inte anses av alltför intressant modell kan ett ytterligare steg vara utgrävningar och kartläggning av desamma, allt på Er bekostnad.
Om fornminnesundersökningen är ok är det dags att utföra den ekologiska studien.
Finns det djur eller växter som förhindrar ett eventuellt byggande på platsen?
Om inte fortsätter utredningarna.
Hur är markförhållandena?
En geologisk studie måste göras. Den ska helst vara utförd före beräkningen av byggkostnaderna. Liksom den topografiska kartläggningen, är området plant eller kuperat?
Och glöm inte den hydrologiska utredningen. Den bör också vara utförd före byggkostnadsberäkningen. Kommer grundvattennivån att förändras och vad får det i så fall för konsekvenser. Kan en sänkning förhindras med byggmetoder?
Om inte förr så är det nu dags att utföra bullerutredningen. Vi har i Sverige mycket bra företag som med datamodeller utför beräkningar som vid aktuella mätningar i efterhand visat sig vara så gott som exakta. Skillnaden kan bestå av enstaka decibel.
Vi talade tidigare om trafiken. En trafikutredning är ett måste. Vilka konsekvenser får den ökade trafiken vid daglig drift och vid arrangemang? Finns det tillräckligt med parkeringar? Hur kommer man dit, bil, buss eller tåg? Blir det trafikstockningar? Kan området nås från flera håll? Behöver vägnätet byggas ut, för att nämna några.
Vi fyller på med klimatstatistik som Ni kan köpa från SMHI. Den är också nödvändig för att beräkna konsekvenserna för miljön.
Nu när Ni utfört ovanstående plus en hel del annat är det dags att sammanställa detaljplanen.
Den ligger till grund för byggnadstillståndet. Även den måste utföras av specialist. Översiktsplanen kan inte överklagas, vilket detaljplanen kan. Räkna med fördröjningar och ytterligare arbete och kostnader.
Allt arbete måste ske i samarbete med kommunen som tar del av alla utredningar och med länsstyrelsen, som ska yttra sig över alla utredningar.
Beslutet om betydande miljöpåverkan påverkar som nämnts ovan hela processen. Möten måste till med de närmast boende samt med företag med verksamhet nära det aktuella området. Dessa kallas via brev. I ett senare skede kallas alla intresserade till möte via annons i lokalpressen. Här får alla information om projektet samt tillfälle att få sina eventuella frågor besvarade. Sen ska vi inte glömma de inledande mötena med länsstyrelsen, tidigt samråd osv. Alla utredningar utmynnar i ett yttrande från länsstyrelsen. I slutändan kanske projektet ska upp i till exempel vattendomstolen.
- Tycker Ni det är mycket? Det är en lång resa.
Kvar nu är slutfinansieringen. Och som Ni förstår har inte utredningarna ovan varit gratis. Vi rekommenderar dessutom att Ni för att säkerställa att alla procedurer utförs enligt miljöbalken anlitar en jurist med specialkunskap i miljöärenden. Det gör vi.
- Är det dags att dra igång? Då önskar vi lycka till!
Här har Ni ju en hyfsad checklista att börja med.
Tycker Ni att det är för mycket kan Ni ju alltid stötta oss istället.
Får Ni problem och behöver hjälp kan Ni alltid skicka ett mail.
Vem vet, vi kanske kan hjälpa till.
- Är vi inte alla måna om svensk motorsport!