vad krävs ?

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
hejsan vänner på SH !

det är så att jag tänker börja tävla i motard till sommaren och undrar då lite allmänt vad som krävs och vilka typer av tävlingar som finns att tillgå!

cykeln jag åker på är en vor 503 som är under bearbetning ( 530 cc, annan kam, fixad topp, system, fugge mm)

tror inte att det är cykeln som kommer sätta begränsningarna utan mig själv och pengarna :) notera att detta kommer att bli en satsning och inte bara för att testa på !

har kört en ktm 380 motard förut så jag är inte ny i sporten, har även tävlar enduro

vill gärna ha lite allmäna funderingar och svar av er som tävlar

licenser ? motstånd ? typ av tävlingar mm,
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
husqvarnan skrev:
hejsan vänner på SH !

det är så att jag tänker börja tävla i motard till sommaren och undrar då lite allmänt vad som krävs och vilka typer av tävlingar som finns att tillgå!

cykeln jag åker på är en vor 503 som är under bearbetning ( 530 cc, annan kam, fixad topp, system, fugge mm)

tror inte att det är cykeln som kommer sätta begränsningarna utan mig själv och pengarna :) notera att detta kommer att bli en satsning och inte bara för att testa på !

har kört en ktm 380 motard förut så jag är inte ny i sporten, har även tävlar enduro

vill gärna ha lite allmäna funderingar och svar av er som tävlar

licenser ? motstånd ? typ av tävlingar mm,

License eller inte beror på vad & hur mkt du tänkt köra. Enstaka rejs & inte SM: lös engångslicenser. Fler rejs och/eller SM så måste du ha license samt att det blir billigare. Vad som kommer att gälla nästa år är väl inte bestämt? Men i år har det billigaste alternativet varit "backe"-lincense. Annars är det RR- & MX-lincens som oxå gäller.
Men som sagt, vad som gäller ang. licenser 2006 är iaf för mig ett litet frågetecken.

Mitt (lite tråkiga) tips är: Lägg pengarna på bensin & däck (dvs. träna MYCKET) samt att hålla hojen i ordning maskinellt. Det kommer du bli betydligt snabbare av än att trimma hojen ...definitivt om man inte har råd med både och.

Så som klass indelningen varit i år tror jag Open varit den klass med bredast startfält, medans det har varit tuffare i 450. Men det kan lika gärna bli tvärt om till nästa år. Vissa tävlingar har även haft motionär/rookie-klasser, och det blir förhoppningsvis mer av den varan till kommande säsong. Här kör man som regel ingen klass-indelning.

En bra investering är att på våren åka på ett träningsläger. Finns lite att välja på i olika nivårer både när det gäller pris, längd & kvalité.

Hoppas du fick svar på ngt!

MVH / Barrett
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lägg alla pengar som du tänkt lägga på motorn på fjädringen och träning istället. Det gör sååå mycket mer. Det är såpass korta rakor att effekt inte spelar så stor roll, speciellt inte första säsongen då du inte kommer vara i toppen ändå. (såvida du inte var riktigt bra i enduro då) Mer effekt gör däremot att du lägger mer koncentration på styra den än nödvändigt...

En modifikation som sägs ska vara bra är "startknappen" på framgaffeln. Du trycker ihop framgaffeln å låser den med en "knapp" som släpper när du går i första ojämnheten. Gör att man startar kvickare (sägs det, jag körde utan i år och hade rätt okay starter ändå de gånger jag var med på lampan å hade grepp bak...).

Våga fråga förare! Jag har inte mött någon i SM än så länge som inte glatt svarat om man haft några funderingar. Lind tipsade mig utan att jag ens behövde fråga tex! :tummenupp

Jag skulle säga att motståndet är ganska hårt, iaf i 450-klassen som jag valde. Jag trodde inte jag skulle vara så seg som jag var förns jag körde första racet ;) Så gå inte in med alltför stora förhoppningar om du är en sån som kritiserar dig själv hårt.
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
ok, låter intressant det här !

jo när folk frågar mig vad dom ska lägga pengar på mm när dom ska börja tävla enduro så säger jag alltid fjädring eftersom det är det primära enligt mig.

håller till fullo med er men samtidigt är ju aldrig 10 hp till ett minus :)
håller på med motorn som ett projekt och på såvis blir det en bonus, visst får jag ett större servicekonto men samtidigt har man en konkurensbar motor och allt är på topp i början av säsongen eller ?

hur ligger tävlingarna till geografiskt i landet ? mycket norr alt söder ?

vill gärna veta lite mer specefikt om tävlingarna, antal varv mm :)

hoppas jag inte stör !

förresen vad var det för läger ? hörde om nåt på Åland
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
husqvarnan skrev:
ok, låter intressant det här !

jo när folk frågar mig vad dom ska lägga pengar på mm när dom ska börja tävla enduro så säger jag alltid fjädring eftersom det är det primära enligt mig.

håller till fullo med er men samtidigt är ju aldrig 10 hp till ett minus :)
håller på med motorn som ett projekt och på såvis blir det en bonus, visst får jag ett större servicekonto men samtidigt har man en konkurensbar motor och allt är på topp i början av säsongen eller ?

hur ligger tävlingarna till geografiskt i landet ? mycket norr alt söder ?

vill gärna veta lite mer specefikt om tävlingarna, antal varv mm :)

hoppas jag inte stör !

förresen vad var det för läger ? hörde om nåt på Åland
Du hittar en hel del info på http://www.supermotard.nu

Åland... sök efter Åland och/eller Vessingsboda här på forument så hittar du en hel del. Adressen till generalen himself är http://irt.slu.se/tomk/sm/vessingsboda/

.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
husqvarnan skrev:
håller till fullo med er men samtidigt är ju aldrig 10 hp till ett minus :)
håller på med motorn som ett projekt och på såvis blir det en bonus, visst får jag ett större servicekonto men samtidigt har man en konkurensbar motor och allt är på topp i början av säsongen eller ?

hur ligger tävlingarna till geografiskt i landet ? mycket norr alt söder ?

vill gärna veta lite mer specefikt om tävlingarna, antal varv mm :)

hoppas jag inte stör !

förresen vad var det för läger ? hörde om nåt på Åland
10hp till kan betyda 3 veckor förlorad träningstid. Påfrestningarna blir större på en motor som från början är byggd för att gå med korta intervaller mellan service.

Angående konkurrenskraftig motor så är min motor helt standard, tom avgassystemet är orginal på min cykel numera. Min träningskompis åker säkert med 20hk mer än mig och brukar placera sig top 10 för jämnan när han kör SM (i open, jag brukar va rätt sist i 450, om det inte är halkigt underlag) och jag och han kör ganska jämt nu. Han är lite snabbare men det kan ha å göra med att han kört både i enduro och cross-VM... Så konkurrenskraftig är man även standard, kanske ännu mer konkurrenskraftig när man inte behöver bråka med den höga effekten...

Jag känner förövrigt att ju bättre jag blir destå mindre effekt använder jag. Tidigare och mjukare påslag. Sällan jag använder fullgas, speciellt inte på openmaskinerna.

På tävlingarna brukar det vara runt 12 varv. Jag tror det har å göra med hur lång tid racen ska va å hur lång tid banan tar å köra då! Jag tror det är 20 minuter som gäller.

I år har väl alla tävlingar utom kalix varit norr om sthlm. Kalix låter som om den kommer va kvar te nästa år och det hoppas jag. Annars har jag 80 mil minst till alla tävlingar ;)

Träningsläger så är det pågång i Spannien, Ungern och säkert fler ställen. En del drar iväg te tyskland och belgien och tränar också. Åland brukar det vara "träningsläger" utan ledare och bara mycket köra. Frågar man duktiga förare så brukar man få svar så det kan va mycket bra att utvecklas där också!

Reglemente å så finns på svemo.se, det är för SM då. I sommar har det funnits några andra tävlingar också, Sverigecupen och beviks tex!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
husqvarnan skrev:
ok, låter intressant det här !

jo när folk frågar mig vad dom ska lägga pengar på mm när dom ska börja tävla enduro så säger jag alltid fjädring eftersom det är det primära enligt mig.

Vad är det för hoj i grund & botten? Jag vet i princip ingenting om VOR så... men är den fabriksbyggd motard kanske fjädringen duger som den är!? Är det en Enduro finns det defintivt anledning att modifiera.

husqvarnan skrev:
håller till fullo med er men samtidigt är ju aldrig 10 hp till ett minus :)
håller på med motorn som ett projekt och på såvis blir det en bonus, visst får jag ett större servicekonto men samtidigt har man en konkurensbar motor och allt är på topp i början av säsongen eller ?

10 hp extra är bara bra om man kan utnyttja effekten. Kan likväl vara till ens nackdel, speciellt på offroadpartierna eller i regn. Men, effekt är ju alltid kul om inte annat. Men trimma inte upp pengar du hade behövt för att rejsa & träna. Extra krut i spisen har du ingen nytta av i garaget.

husqvarnan skrev:
hur ligger tävlingarna till geografiskt i landet ? mycket norr alt söder ?

vill gärna veta lite mer specefikt om tävlingarna, antal varv mm :)

hoppas jag inte stör !

förresen vad var det för läger ? hörde om nåt på Åland

Tävlingarna i norr är det väl lite sämre med, med undantag för 1 SM deltävling som gått i Kalix under de senaste två åren. Annars är dom utspridda lite här & var. Kolla på supermotard.nu, där finns de flesta rejs från -05 med.

Antal varv skiljer beroende på hur lång banan är. Heaten brukar hålla sig mellan 10-20 min, men oftast runt 10-15.

Finns träningsläger på Åland, Ungern & Spanien. Kanske t.o.m fler? Sök här så finns det mer info. att fördjupa sig i.
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
i grund och botten är det en vor 503 mx

inga lysen och skit original.
från början är den treväxlad men ombyggt till 5 växlar
(tror det är tamtech på forumet som gjort det)

sen så trimmet är köpt av tamtech också dock ej levererat än ! tydligen så hade delar av det åkt em serien :tummenupp

tror han sa att han hade 61 lr 63 på bakhjulet med 530 alt 525 cc
men jag satsar på att ha strax under 60 hp då jag inte hittat någon vettig
fuggge än. bänkning planerad vid jul för justering

hursomhelst så åker det på för självförtroendet blir ju bättre iaf !

syns på banorna i sommar !
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Se där !!!! Har du krängt kåtten och köpt en VOR!!
Då blir det åka så mycket som möljigt då på Midlanda :tummenupp
Är själv sugen på att tävla så vi får kanske slå följe till nåt race
nästa år!!! :banana
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
husqvarnan skrev:
i grund och botten är det en vor 503 mx

inga lysen och skit original.
från början är den treväxlad men ombyggt till 5 växlar
(tror det är tamtech på forumet som gjort det)

sen så trimmet är köpt av tamtech också dock ej levererat än ! tydligen så hade delar av det åkt em serien :tummenupp

tror han sa att han hade 61 lr 63 på bakhjulet med 530 alt 525 cc
men jag satsar på att ha strax under 60 hp då jag inte hittat någon vettig
fuggge än. bänkning planerad vid jul för justering

hursomhelst så åker det på för självförtroendet blir ju bättre iaf !

syns på banorna i sommar !

Prylarna ligger här framför tangentbordet :banana så det ska väl bara skickas iväg. finns lite gamla bilder på hojen, kolla in http://motard.concode.com/images/motard/submitted/tamme/ :rofl

ang träningsläger så kan du ta o hänga med till ungenrn i aprill kolla in
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94956&highlight=tr%E4ningsl%E4ger+ungern
:Bugar :7peta
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
visst vettu anders :)

blev en vor tillslut, jo jag tänkte köra lite tävlingar och så i sommar.
kan vi ju åka lite tillsammans ! team njurunda motard !!

blir skönt när sommaren kommer igen :yoparty
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
husqvarnan skrev:
visst vettu anders :)

blev en vor tillslut, jo jag tänkte köra lite tävlingar och så i sommar.
kan vi ju åka lite tillsammans ! team njurunda motard !!

blir skönt när sommaren kommer igen :yoparty

Såg helshysst ut den däringa moppen du :tummenupp

Har haft lite funderingar om man skulle starta upp en Motard
sektion i Njurunda MK bara för att samla dom som är intresserade!!

Men Team Njurunda Motard låter ju shysst!!

Har försökt att få nåt svar av Gocartcenter för att se om dom kunde
släppa till banan för lite körning men dom verkar inte vara intresserade :huvet

//A
 

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
sundsvall
Hoj
husaberg 450 -07
ok, är ju med i njurunda mk så en motard sektion skulle ju vara kanon :)

jassaå, gocart center ville inte vara med, tråkigt
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top