Vad letar jag efter för hoj?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kör en ducati scrambler idag ju :)
Problemet med den är ju det ständiga planerandet med tankningar vid långfärder. Annars är det bland det roligaste jag har ägt.

Tiger 800 är rätt lockande.
Ah, såg det ju nu - då var det Ju en passande rekommendation? :)

Inget att fundera på då - bara åka och prova. Der är ju en smärre jungel av standard, XC och XR-modeller idag så se till att kolla skillnader och likheter :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Honda An 125
Honda.png

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en ducati scrambler idag ju :)
Problemet med den är ju det ständiga planerandet med tankningar vid långfärder. Annars är det bland det roligaste jag har ägt.

Tiger 800 är rätt lockande.

Om det enda felet på Scramblern är räckvidden finns ju en större eftermarknadstank från tex cycleworks.
Men, det är ju alltid skoj att köpa ny hoj med. :hihi

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag säger också BMW R1200GS! Jag har i många år testat massa hojar men samtidigt alltid sneglat på R1200GS. När jag väl testade en så blev jag överaskad hur smidig den faktiskt är! För bara ett ta sedan blev det äntligen en R1200GS, mycket bekväm, tillräckligt med motor och ruskigt kul på grus! :) Och den uppfyller alla dina kriterier! :fakta (förutom priset i förhållande till årsmodellen då)

Jag har även testat en BMW F800GS men jag tyckte den kändes alldeles för klen, för asfaltskörning iallafall, på grus räcker den säkert till.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Personligen har jag svårt att se mig på andra cyklar än 1200GS, köpte ny i våras och är nöjd även med denna modell... hade en -09 innan... men beroende på hur hårda dina krav är så vetefan...
35 mil går om man åker laglig fart, 20 liters tank och den drar 0,5
Men drar man på och ligger i 150 lägre perioder så klarar den det inte.
Vindskyddet är rätt marginellt, men jämför man med det du har nu så är det ju iofs bättre.

2013 kom den i ny version med annan motor och bla detta gör att försäkringspremien hoppar upp en bit.
Min förra kostade typ 1500 helår, denna ligger på över 3000.
Modellen är poppis och håller värdet bra, så totalekonomin vid begagnatköp bör bli bra.

Den finns i Adventureutförande, då har den större tank och är några centimeter högre.
Här skedde generationsskiftet 2014.

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Ja dom har ju kampanj på honda just nu.
Jag ska ta mig iväg och kika på vfr800f & vfr800x tänkte jag.

Det enda jag bekymrar mig för där är att den ofta omnämns som tråkig att köra, jag har aldrig provkört en själv.

Den är inte tråkig! Men det hänger på också på föraren. En av de bästa gatmaskinerna ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tex den här
https://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Tiger_800_68262067.htm?ca=11&w=1
det blir 30000kr över till att köpa ett par sidoväskor. Och annat.
I sidoväskorna får du in ett par 5 liters bensindunkar.
Då har du totalt 29 liter bensin och med räckvidden enligt MCN med 19 literstank 27 mil
så blir det ca 40 mil med de två dunkarna.
Och även om den drar mer än MCN uppgift så bör du klara 35 mil.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/tiger-800/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bransletank/Bensindunk/Bensindunk-2000016549/

Annars får du väl ha en 5 Liter dunk till i Topboxen också och så är räckvidden 35 mil klar med marginal med totalt 34 liter bensin.
Fulltankad.

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nyfiken fråga; hur långt kommer man på en Scrambler på en tank?

Bytte själv till en Multistrada Enduro i år och kommer banne mig nästan 60 mil på 30liters-tanken. MED packväskor och passagerare! Helt förbluffad över bränslesnålheten faktiskt och kom fram till hur jäkla gott det var med lång räckvidd. :)

Nu spräcker Enduron din budget "lite smått". Men Triumph Tiger 800 är ju najs och en hoj jag gillar. Hondas VFR:er är ju trevliga motorer men lite småtråkiga designmässigt idag. BMW GS tycker jag alltid har känts lite för präktiga och ledsamma men det är ju en "bra" hoj helt klart.

Hade jag varit i dina skor hade jag behållt Scrablerm för "finåka" och köpt något lite billigare med komfort, ekonomi och driftsäkerhet för långresor. Men jag är inte som alla andra heller... :crash

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nyfiken fråga; hur långt kommer man på en Scrambler på en tank?

Bytte själv till en Multistrada Enduro i år och kommer banne mig nästan 60 mil på 30liters-tanken. MED packväskor och passagerare! Helt förbluffad över bränslesnålheten faktiskt och kom fram till hur jäkla gott det var med lång räckvidd. :)

Nu spräcker Enduron din budget "lite smått". Men Triumph Tiger 800 är ju najs och en hoj jag gillar. Hondas VFR:er är ju trevliga motorer men lite småtråkiga designmässigt idag. BMW GS tycker jag alltid har känts lite för präktiga och ledsamma men det är ju en "bra" hoj helt klart.

Hade jag varit i dina skor hade jag behållt Scrablerm för "finåka" och köpt något lite billigare med komfort, ekonomi och driftsäkerhet för långresor. Men jag är inte som alla andra heller... :crash

Det är fan så snålt. Runt 17-19mil så tänder jag lampan på Monster 696.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Lite över 20 mil kommer man på en tank på scrambler.

Jo jag har väl funderat på om jag ska komplettera med en hoj till.
Vi får se hur det blir, nu känns det som att det får vänta till våren tror jag.

Jag ska provköra v-strom dl1000 på måndag iaf.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Lite över 20 mil kommer man på en tank på scrambler.

Jo jag har väl funderat på om jag ska komplettera med en hoj till.
Vi får se hur det blir, nu känns det som att det får vänta till våren tror jag.

Jag ska provköra v-strom dl1000 på måndag iaf.
Jag har kompletterat med en till utöver Scramblern. Har försökt hålla mig till en hoj i alla år men nu tröttna jag. Ville ha en mer touringanpassad hoj men ville inte sälja Scramblern. Äger nu en Yamaha xt1200z också, ångrar mig inte.

Dessutom min gamla hoj jag köpte tillbaka, stått hos handlarn sen jag bytte in den.. så fortfarande enda brukaren på den.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tycker ändå att TS ska titta på en Hyperstrada- praktiska väskor ingår. 16 l tank, snittar på 0,44 liter milen.
Tjänstevikt strax över 200 kg.

Rolig! DL 1000 är såklart ett riktigt vettigt val men jag skulle snarare säga att den är mysig än rolig.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Dl 1000 testad. Jättetrevlig motor med fullt tillräckligt mos för min del.
Men turbulensen var helt fruktansvärd tyvärr, annars kunde det nog ha blivit en sådan.

På tur står
Hyperstradan.
Honda vfr-x & f
samt Tiger 800

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Dl 1000 testad. Jättetrevlig motor med fullt tillräckligt mos för min del.
Men turbulensen var helt fruktansvärd tyvärr, annars kunde det nog ha blivit en sådan.

På tur står
Hyperstradan.
Honda vfr-x & f
samt Tiger 800

För min del är vindrutor på hojar helt kasst då det alltid blir turbulens. Den som faktiskt har funkat bäst är den som sitter på Hyperstradan men det finns risk att den ryker.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS