Vad ligger till grund för en polisanmälan för olaga hot?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag blev mordhotad för 2 år sen, fick en yxa upptryckt i ansiktet. Gav polisen adressen till stället samt signalement på gärningsmannen, men eftersom klockan var efter midnatt tyckte jourhavande att man inte skulle störa "husfriden".

Fick papper efter dryga halvåret om att det var nerlagt, man ska tydligen behöva ha både video och ett erkännande för att det ska hända något.
Var nog mest polisens husfrid som inte skulle störas

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
En mig anhörig blev hotad av en klient/kund i jobbet. Det var verbala hot/email om att "jag vet var du bor", "jag ska göra ditt liv till ett helvete" och dylikt. Polisen var mycket professionell och aktiv och följde upp det hela på ett bra sätt så nog kan det löna sig med anmälan. Hoten rann, som de säkert oftast gör, ut i sanden efter ett tag. Så funkar det väl för det mesta hoppas jag.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Ett hot är ju som sagt när du känner allvarlig fruktan för ditt liv eller hälsa!

verbala hot ord mot ord utan vittnen går ju inte att bevisa om GM. inte erkänner... men du hade ju ett vittne så...

När hoten sker i ens eget hem på underliga tider så stärker det ju hela hotet.

Om det nu var en kund som du snickrat hos så be honom anmäla till ARN.:fakta eller liknande.. allt så betalar man ju inte för jobbet om man är missnöjd! :glömdet

Med vänlig hälsning. Crashie!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Spela in samtalen med honom på mobien.

Vad har du gjort egentligen, kommer du med i fuskbyggarna nästa år.:D

Nej du jävlar, inget fuskjobb. Däremot så ifrågasätter han mina timmar då han har valt att ta det löpande vilket var helt ok för mig. Det sura är att jag har gett honom "rabatt" på dels timpenningen då det var ett långtidsjobb samt att jag har varit väldigt snäll mot honom med timdebiteringen, alltså i underkant istället för att ha fuskat till mig extra.
Det gjorde jag för att vi känner varandra och att vi har (hade) andra affärer ihop. Men det har slagit slint i huvudet på honom verkar det som, och jag är väl den 5:e hantverkaren han gör sig osams med på bygget och jag fick reda på att målaren inte heller hade fått pröjs fast de var där i februari...

Se till att spela in det.

Och se till att ha nästa jobb specat på papper så kan du slänga det i ansiktet på den kund som klagar.

I vanliga fall använder jag mig ju av både offerter och hantverksformuläret men i det här fallet har det inte varit möjligt. Han har betalat 3 tidigare fakturor men den sista har jag inte skickat då han hela tiden har velat "diskutera" timmarna men det har inte blivit av. Och nu har det brunnit...

Ett hot är ju som sagt när du känner allvarlig fruktan för ditt liv eller hälsa!

verbala hot ord mot ord utan vittnen går ju inte att bevisa om GM. inte erkänner... men du hade ju ett vittne så...

När hoten sker i ens eget hem på underliga tider så stärker det ju hela hotet.

Om det nu var en kund som du snickrat hos så be honom anmäla till ARN.:fakta eller liknande.. allt så betalar man ju inte för jobbet om man är missnöjd! :glömdet

Jag har 3 vittnen dessutom, vid två olika tillfällen.
Jobbet har han hela tiden sagt att han har varit nöjd med men nu i efterhand så menar han att jag inte har följt hans instruktioner.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Sen kan det ju även vara så att han anmälts förut, och när kommisarien ser såna mönster brukar de bli mer intresserade, så tveka inte att anmäla även om det inte leder till något just denna gång. Nästa person som kommer i hans väg som upprättar anmälan kan få draghjälp av din anmälan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på hans förändrade beteende så gissar jag nästan att han fått slut pengar och så försöker han med anfallsförsvar för att rädda sig...

Ju snarare du skickar ansökan om betalningsföreläggande ju längre fram i kön hamnar du hos kronkalle.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Låter som en typisk hetsig pappskalle som lever över sin förmåga ja. Pengaproblem och bristande kontroll leder gärna till humörproblem och kort stubin. Give the poor guy a break! Han har säkert en elak fru också..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO