Vad menas med "ej pensionsgrundande"?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Sitter med ett "visstidsanställningskontrakt" framför mig där det står under anställninsvilkor "dock ej pensionsgrundande".
Vad menas med det. Reagerade inte så mycket över det först men fick nu höra att man isåfall måste betala egenavgiften själv, stämmer detta. :confused: :va

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
JesperN skrev:
2612412 Sitter med ett "visstidsanställningskontrakt" framför mig där det står under anställninsvilkor "dock ej pensionsgrundande".
Vad menas med det. Reagerade inte så mycket över det först men fick nu höra att man isåfall måste betala egenavgiften själv, stämmer detta. :confused: :va

Låter märkligt. Lön är väl pensionsgrundande?

Jag har aldrig hört talas om att man betalar nåt annat än skatt själv som anställd.

Fråga arbetsgivaren vad dom menar egentligen.

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
JesperN skrev:
2612412 Sitter med ett "visstidsanställningskontrakt" framför mig där det står under anställninsvilkor "dock ej pensionsgrundande".

Nej är det fråga om en anställning så ska du inte betala några egenavgifter. Kan du utveckla vad som enligt avtalet inte är pensionsgrundande?
Jag misstänker att handlar om vad som är pensionsgrundande till någon form av pension från företaget (tjänstepension).

Är det fråga om lön och förmåner så är det pensionsgrundande till pension från staten. Det är inte något din arbetsgivare kan villkora bort.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
fille600 skrev:
2612456 Nej är det fråga om en anställning så ska du inte betala några egenavgifter. Kan du utveckla vad som enligt avtalet inte är pensionsgrundande?
Jag misstänker att handlar om vad som är pensionsgrundande till någon form av pension från företaget (tjänstepension).

Är det fråga om lön och förmåner så är det pensionsgrundande till pension från staten. Det är inte något din arbetsgivare kan villkora bort.

Det står:

Anställningsvilkor: Enligt avtal mellan ALMEA/STD och SIF/CF. Anställningen är dock ej pensionsgrundande och ej heller semestergrundande.

Lön: xxx kr/tim inkl övertidsersättning, semesterersättning och ersättning för obekväm arbetstid.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om jag förstår detta rätt så är anställningen inte tjänstepensionsgrundande vilket betyder att din arbetsgivare inte betaler in någon pension. Lönen är dock som vanligt pensionsgrundande inkomst för statlig pension.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
JesperN skrev:
2612467 Det står:

Anställningsvilkor: Enligt avtal mellan ALMEA/STD och SIF/CF. Anställningen är dock ej pensionsgrundande och ej heller semestergrundande.

Lön: xxx kr/tim inkl övertidsersättning, semesterersättning och ersättning för obekväm arbetstid.

Det verkar som att dom vill att ni kommer överens om att semesterersättningen betalas ut månatligt. Tänk på att den regleras i lag och är för närvarande 12%. Så din timlön kanske inte är så bra som du vill?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
RoLLER skrev:
2612512 Det verkar som att dom vill att ni kommer överens om att semesterersättningen betalas ut månatligt. Tänk på att den regleras i lag och är för närvarande 12%. Så din timlön kanske inte är så bra som du vill?

Är bara ett extrajobb fram till jag slutar skolan i maj, men det är på ett företag där jag nu gör min praktik och hoppas på fastanställning när jag är färdigutbildad. Därför vill jag inte tacka nej, men jag vill heller inte betala in nån extra skatt som egenavgifter.

Hitintills väldigt tacksam för alla snabba svar:tummenupp , ska fråga chefen imrgon vad som värkligen menas.

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Boris JR skrev:
2612506 Om jag förstår detta rätt så är anställningen inte tjänstepensionsgrundande vilket betyder att din arbetsgivare inte betaler in någon pension. Lönen är dock som vanligt pensionsgrundande inkomst för statlig pension.

Gör samma tolkning!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
JesperN skrev:
2612526.....men jag vill heller inte betala in nån extra skatt som egenavgifter....

Det behöver du inte oroa dig över. Om det inte är ett ruffel & båg företag du sökt jobb hos. Arbetsgivaravgift betalas av arbetsgivare.

Vad heter företaget så kan jag göra en snabbbcheck imorrn. Ligger online med UC.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Känns som om han/hon försöker skriva ut dig ur ett kollektivavtal, mig veterligen skall detta inte gå om det inte är så att du ligger under den i det aktuella avtalets inträdesålder.
Vad är det för jobb? Arbetare/Tjänsteman - Privat/staligt osv.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
JesperN skrev:
2612526 Är bara ett extrajobb fram till jag slutar skolan i maj, men det är på ett företag där jag nu gör min praktik och hoppas på fastanställning när jag är färdigutbildad. Därför vill jag inte tacka nej, men jag vill heller inte betala in nån extra skatt som egenavgifter.

Hitintills väldigt tacksam för alla snabba svar:tummenupp , ska fråga chefen imrgon vad som värkligen menas.

Ring ditt fackförbund och hör vad de säger.

Maria

....addicted....
Gick med
2 Jul 2003
Hoj
R6 -07
JesperN skrev:
2612467 Det står:

En arbetsgivare kan inte avtala bort de sociala avgifter som denne skall betala. Dvs en arbetsgivare kan inte skriva in i ett avtalet att din lön inte är pensionsgrundande. Samma gäller för semestergrundande. Semestergrundande kan i vissa fall avtalas bort med endast om det är till din fördel.

Nu har arbetgivaren skrivit in att i din lön ingår semesterersättning, hade detta inte varit fallet hade du vid det tillfälle du slutar på jobbet i efterhand kunnat kräva de ca 12% som semesterersättningen brukligen uppgår till.

Återkom gärna efter morgondagen då det skall bli intressant att höra fortsättningen.

/Maria

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...