Vad menas med lufta?

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
antikrist skrev:
Be din flickvän hjälpa dig så tar det garanterat minst en halv dag + 2 månader av ursäkter för att du antytt att hon tar betalt för sex när hon glömt att säga till innan handtaget går i botten för 127 gången.... :tuttar

:rofl :rofl :rofl

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
antikrist skrev:
Be din flickvän hjälpa dig så tar det garanterat minst en halv dag + 2 månader av ursäkter för att du antytt att hon tar betalt för sex när hon glömt att säga till innan handtaget går i botten för 127 gången.... :tuttar

hahahahah :D :D :rofl

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
scud skrev:
Jag kan inte rätta dig, för jag har aldrig bytt. Men ska väl göra det innan våren kanske, hur vet man om det är dags för ett byte förresten? Kan ju inte lita på att förre ägaren har gjort det, ur säkerhetssynpunkt. Kanske lika bra att byta för att va på säkra sidan.

när den gått under lower är det dags! --> står på bromsvätskebehållaren :tummenupp

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
kAtanAmAn skrev:
när den gått under lower är det dags! --> står på bromsvätskebehållaren :tummenupp

Vad glad han blev nu. Ett helt år har han fått vänta på ett svar. Applåder till dig, räddaren i nöden. Ett utomordentligt uttömande svar var det dessutom.

jerry78

Medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Yamaha Dragstar 1100
ok

ja då har man nog fattat det hela ,, men jag som tänkt byta till stålomspunna måste väl tömma hela systemet?? och gör det nått om det står tomt nåndag?? ska åka till en firma som ska måtta efter mina gamla.
mvh jerry

Dr.Bike

Guest
jerry78 skrev:
ja då har man nog fattat det hela ,, men jag som tänkt byta till stålomspunna måste väl tömma hela systemet?? och gör det nått om det står tomt nåndag?? ska åka till en firma som ska måtta efter mina gamla.
mvh jerry

Du behöver inte tömma hela. Men det är inte fel att göra det, och samtidigt passa på at kolla över alting så det är fräscht. Bl.a att kolvar rör sig lätt osv.

sandstream

Guest
McB skrev:
Vad glad han blev nu. Ett helt år har han fått vänta på ett svar. Applåder till dig, räddaren i nöden. Ett utomordentligt uttömande svar var det dessutom.
:rofl

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
Du behöver inte tömma hela. Men det är inte fel att göra det, och samtidigt passa på at kolla över alting så det är fräscht. Bl.a att kolvar rör sig lätt osv.
Precis vad jag gör nu. Vad tror expertpanelen om att tvätta oken med fälgrengöring. Om inte, hur får man annars bort allt ingrott romsdamm?

Det finns förresten en väldigt enkel bromsluftare på biltema för 39 kr. Det är en plastflaska med slang och en backventil. Förhindrar att det kommer in luft när man släpper ut handtaget.

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
pejon skrev:
Tjabba, ett bra trick att få ut all luft är att trycka in bromsvätskan bakvägen (alltså genom luftningsnippeln). Det går lite tungt, men det blir ingen luft i systemet heller. Då behöver man inte öppna kärlen, och få problem med gummimembranet som ligger där. :)

Bara nyfiken hur löser du det har du nån form av spruta med en slang på då eller??

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Precis vad jag gör nu. Vad tror expertpanelen om att tvätta oken med fälgrengöring. Om inte, hur får man annars bort allt ingrott romsdamm?

Det finns förresten en väldigt enkel bromsluftare på biltema för 39 kr. Det är en plastflaska med slang och en backventil. Förhindrar att det kommer in luft när man släpper ut handtaget.
Använd 5-56 eller liknande för att rengöra oken. Det löser fint, se bara till att du inte får det på skivorna.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Bingo skrev:

Biltemas bromsluftare är så där.

Den går att använda hjälpligt om man meckar till fjädern i backventilen (som är för hård)
Jag fick det aldrig att lira ordentligt iaf.

jookan skrev:
Bara nyfiken hur löser du det har du nån form av spruta med en slang på då eller??

Funkar med sportflaska och lite meck.

Jag har en sådan här som jag tänkte prova.

http://www.klippo.se/o.o.i.s?id=372&pid=84&qid=748

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Använd 5-56 eller liknande för att rengöra oken. Det löser fint, se bara till att du inte får det på skivorna.
Har testat det men det är svårt att få bort skiten fullständigt. Oken är förresten avplockade.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Bara påpeka en grej. Såg att trådstartaren bytte bromsvätskan i november. Är det inte 100gånger bättre att vänta tills man ställer på? :confused: Nu står ju skiten och suger till sig fukt hela vintern. Kanske kan vara något för andra nybörjare som läser tråden i framtiden.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0