Vad mer skall göras inför förgasarsynkronisering?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej, hojen har börjat bluddra och jag känner för att meka. Tänker byta tändstift, justera ventilspelen, rengöra luftfiltret samt tvätta förgasarna med bensin och tryckluft. Bör jag se över tändningen något? Rengöra cylindrarna från sot mha någon bränsletillsats? Har sett flera finurliga hemmasnickrade lösningar här men beställde tillslut en Carbtune (http://www.carbtune.com) för själva synkroniseringen.

Det gäller för min Honda CB600F Hornet -04.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Rengöra luftfiltret? Det köper man nytt. En -04 som gått över 5k mil bör få nya emulsionsrör och trottelnålar.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
När du river förgasarna för tvätt så dra igenom de minsta munstyckena (lågfart) med veckad koppartråd så de river lös beläggningarna. De duger inte med att blåsa ur den med tryckluft. Tvätta gärna med förgasarrengöringsspray eller bräcklen/bromsrengöringsspray.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Rengöra luftfiltret? Det köper man nytt. En -04 som gått över 5k mil bör få nya emulsionsrör och trottelnålar.

Då klickar jag hem ett luftfilter med. Min har gått drygt 2500 mil så avvaktar med att beställa förgasardelarna. Kan man avgöra deras skick visuellt/se förslitningar?

När du river förgasarna för tvätt så dra igenom de minsta munstyckena (lågfart) med veckad koppartråd så de river lös beläggningarna. De duger inte med att blåsa ur den med tryckluft. Tvätta gärna med förgasarrengöringsspray eller bräcklen/bromsrengöringsspray.

Tack för bra tips!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
2500 mil så avvaktar med att beställa förgasardelarna. Kan man avgöra deras skick visuellt/se förslitningar?

Det går att se visuellt. Väldigt slitna delar märker man på att hojen går bättre i lugna 70 km/h innan motorn blivit fullt uppvärmd. Någon som kör bakom märker det på att det luktar 50+ år gammal "raggarbil" från din hojs avgaser.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!