Vad ryms i en kedja?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Jag anser nog att jag har en förhållandevis god nivå på kedjeunderhåll vanligtvis. Ändå fick jag det här resultatet vid en noggrannare rengöring i dag. Man kan ju undra var skiten sitter, för visst var kedjan i behov av tvätt, men så här skitig upplevde jag inte att den var. Jag kör ju inte heller på grus. Vet att det periodvis diskuterats kedjeunderhåll här på SH, och där det ibland kommenteras att man klarat typ 3000 mil utan något som helst underhåll. Undrar hur deras kedjor ser ut i så fall?

20220406_174158.jpg

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vet att det periodvis diskuterats kedjeunderhåll här på SH, och där det ibland kommenteras att man klarat typ 3000 mil utan något som helst underhåll. Undrar hur deras kedjor ser ut i så fall?
Out of sight, out of mind. Kedjerengöring, är inte det ungefär som att analysera #2 - och är den anledning till varför jänkare har en så pass stor jämra platå i stolen.
main-qimg-9f9a03223b107fac3449707960210148-lq

Är det dags så är det. Byter man hela drivpaketet slipper man analysera det mer ingående. :poop:
Nej, jag rengör aldrig mina kedjor. Inte dreven heller. På med olja för att slippa rost, det är allt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag smörjer flödigt, kör runt lite på lagom hög växel och tomgång på centralstödet och torkar av.

Visst skvätter det en del om man gasar för mycket, men sedan är den värsta skiten utcentrifugerad ur kedjan

Efter första körningen brukar det ha svätt lite mera så man får torka lite prickar

EDIT: Torka INTE av kedjan med hjulet drivet av motorn, även om du inte är rädd om fingrarna, jag har sett en motorkåpa spräckt av en frottehandduk, och drevaxelns lager mår nog inte heller bra....

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har aldrig rengjort en kedja, och använder sånt där kletigt superoljespray. Gissar att det lägger sig som en skyddande hinna (typ fluor på tänderna) så att skiten har svårt att nå in mellan länkarnas friktionsytor.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
EDIT: Torka INTE av kedjan med hjulet drivet av motorn, även om du inte är rädd om fingrarna, jag har sett en motorkåpa spräckt av en frottehandduk, och drevaxelns lager mår nog inte heller bra....
Det var nog ungefär så en tidigare chef gjort, fast på en moped. Han saknade fingertopparna på två fingrar....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var nog ungefär så en tidigare chef gjort, fast på en moped. Han saknade fingertopparna på två fingrar....
Det är många som har gjort den, var det inte till och med en läskig bild i körkortsboken?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har gjort så i 15 år. Har alla fingrar kvar.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag har aldrig rengjort en kedja, och använder sånt där kletigt superoljespray. Gissar att det lägger sig som en skyddande hinna (typ fluor på tänderna) så att skiten har svårt att nå in mellan länkarnas friktionsytor.
Oringskedjor klarar sig utan smörja annat än för rostens skull kedjespray och dito vax sölar ner mindre än olja det är väl enda skillnaden

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Om jag får vara nyfiken på en lite djupare nivå angående bilden i inlägg #1, så väcker det några fler frågor, som vad kör du för hoj? Bandit 1200?

VAR har du kört hojen? Verkar som att du har plöjt genom en maskrosäng mitt i sommaren.

Samt HUR kör du; snabbt eller glider du bara, av vilket jag skulle gissa på att centrifugalkraften aldrig verkar tillräckligt starkt för att slunga ut 'gegget'.

Samt vilka medel har du använt för rengöringen? Hur vet vi att det där lullet inte är halvt upplösta o-ringar?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag kör också som "andersbrink" och kallar det underhållsoptimering.
Stryker på olja av någon sort som finns tillgänglig just för tillfället när jag ställer undan den för säsongen för att motverka ytrost, det är allt, rengör aldrig.
Sedan byter jag drivpaket när det behövs.
Känns som en bra lösning för mig.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Om jag får vara nyfiken på en lite djupare nivå angående bilden i inlägg #1, så väcker det några fler frågor, som vad kör du för hoj? Bandit 1200?

VAR har du kört hojen? Verkar som att du har plöjt genom en maskrosäng mitt i sommaren.

Samt HUR kör du; snabbt eller glider du bara, av vilket jag skulle gissa på att centrifugalkraften aldrig verkar tillräckligt starkt för att slunga ut 'gegget'.

Samt vilka medel har du använt för rengöringen? Hur vet vi att det där lullet inte är halvt upplösta o-ringar?

Bra frågor, och jag ska försöka ge en bild över bruket av min Bandit 1200. Som jag skrev i inlägget kör jag inte på grusvägar, över huvud taget, utan enbart asfalterade vägar. Sett till dammet på fälgarna inser man snart att även asfalterade vägar håller väldigt stora mängder grus och damm. Inte minst märker man det just den här årstiden (men det är ju extremt efter en dubbsäsong).

Nuförtiden blir det såklart mindre antal bombrepor, (70år) men jag fiskör inte heller utan det blir 100-150 ungefär. Frågan är dock om centrifugalkraften räcker till att hålla kedjan ren. Under kåpan till framdrevet fastnar en del förståss.

Har under alla år använt diesel till rengöring av kedjan. Den är ju dessutom lite fet. Har aldrig haft problem med det. Jag tror nog att för att lösa upp ringarna i kedjan under en genomsköljning under några enstaka minuter, krävs det nog något starkare medel. Jag tog mig ut i snöstormen till mitt pojkrum och kollade trasan jag torkat ur baljan med, och det föll en hel del grus ur den. Det man ser på botten är helt enkelt grus och slam på olja och vägdamm. Jag blev väldigt förvånad att kedjan kunde innehålla så mycket främmande gukka och ändå inte se helt ovårdad ut.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Out of sight, out of mind. Kedjerengöring, är inte det ungefär som att analysera #2 - och är den anledning till varför jänkare har en så pass stor jämra platå i stolen.
main-qimg-9f9a03223b107fac3449707960210148-lq

Är det dags så är det. Byter man hela drivpaketet slipper man analysera det mer ingående. :poop:
Nej, jag rengör aldrig mina kedjor. Inte dreven heller. På med olja för att slippa rost, det är allt.
Presentationsbrickan finns ju i Tyskland och Österrike också, varje gång jag ser den tänker jag på den tjocka ungen som ropar "Mutti!!!" för att förevisa prestationen för husmor.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag stryker också bara på ny 80w-90 när den är torr. Tvättar aldrig. Mina drivpaket håller ett par-tre tusen mil utan problem.

Smuts på kedjan är inget problem. Smutsen som sitter på kritiska områden nöts bort eller slumgas av omgående. Den skiten som sitter kvar påverkar inte funktionen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag har inte varit med tillräckligt länge för att praktiskt erfara saker som dessa, men jag kan tänka mig att det ryms ganska bra mycket skit i kedjan. Liksom kvalster i sängen, inte minst kudden, döljer sig ett universum av till synes obefintliga 'gynnare', tills man helt enkelt gör ett tillslag.

Men som sagt om inte funktionen påverkas nämnvärt finns ingen anledning att oroa sig och slösa pengar på rengöringsmedel, som det också verkar finnas en djungel av.

Diesel har jag själv en dunk på 5 liter, för just rengöring av skruvar och sånt. Läser dock frekvent att man INTE ska använda det till kedjan, inte ens fotogen eller bensin tydligen. Utan bara "quality chain lubricants". Jag vet inte, jag kanske läser för mycket. Jag vet ju att matolja också fungerar, och det är ju relativt billigt, du får två liter för 20 spänn på Maxi.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning