Vad säger lagen om hojbyggen?

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Hej,

Jag har flera Rödqvarnor, varav en komplett.

Bland de som inte är kompletta så har jag en som har allt utom motor och låda.

Får jag lyfta in en ny motor/låda om max 125 cc/11 kW/14,9 hk om jag lämnar ram och framgaffel orörd i övrigt? Motor/låda skulle alltså vara ny.

Mycket tacksam för svar!

Mvh /Peter
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Får och får.

Folk stoppar på monstercylindrar, trimkammar och en massa annat i sina maskiner och det är väl generellt sett aldrig något problem med sånt (på Bilprovningen). Däremot kan dom ha synpunkter om du kommer med turbokit eller NOS-flaskor på en gathoj, beror lite på årsmodell av maskinen.

Farsans motorcykel byggde vi om med annan framgaffel (annan gaffelvinkel), annan sving (förändrad hjulbas) och andra bromsar. Alla tre punkter ska egentligen ha inneburit en reg. besiktning men det var inga som helst problem.

Gör man bara jobbet snyggt och allt ser ut som det ska så ska dom inte bry sig.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Vet inte om det svarar på din fråga men...

Jag skulla byta motor rakt av mot en likadan och ringde besiktningen o frågade om man va tvungen o reg besiktiga med tanke på att motornr inte var samma och fick då till svar att detta brydde dem sig inte om, det ingick inte i de dem skulle kolla
 

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Haha. Precis. Visst "får" man.

Dock kommer Rödqvarnan tämligen omgående att klassas som ombyggt fordon om jag tolkar Vägverkets företskrifter rätt:

"Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen...
[...]
motor med kraftöverföring utbytts,"

Det lär väl innebära ny regbesiktigt?! Frågan är om det direkt tillkommer en massa extrakrav då? På blinkers å annat, som hör dagens hojjar till.

?

Mvh /Peter

AleX:

Det svarar delvis på min fråga. Tack!

Dock tänkte jag stoppa i en ny motor/låda, för att få någon extra kuse, men framför allt få en tillförlitlig pendlarhoj med personlig stil.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
HA! Det ser dom aldrig på SBP. Det är bara att hänga i något som ser ut som en gammal luftkyld Husqvarnamotor. För du ska väl inte hinka i något modernt? Hm?
suspicious_smiley.gif
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som sagt - gör du jobbet snyggt så kommer ingen märka (bry sig).

Ska du däremot pilla i en ny motor tror jag det blir svårare. Uppenbara förändringar väcker frågor.
 

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Skulle kunna vara något modernt, men det behöver det absolut inte vara. Kollar bara vilka möjligheter som finns.

En gammal ruffig motor i bra inre skick med ruffigt yttre går minst lika bra. Dock med någon extra kuse?

Rödqvarnan utan motor var besiktigad sist 1982, så det kan ju hända att de kollar en extra gång... ;-)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag tror du kan stoppa i en 200 motor, bara den ser gammal ut, utan att SBP rynkar på näsan. Det är inte var dag de ser en gammal Husqvarna rulla in genom portarna så hur vet de hur en sån ska se ut? Och även fast de visste så tror jag inte de bryr sig. Det är väl upp till dig om du törs åka på en 50-talare som du höjt effekten med 200% (Original var väl runt 5 eller så)
 

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Ah.

200 kubik behövs inte. Den extra kusen är till för att komma upp 90 istället för 80, så att man slipper störa trafikrytmen på 90-vägar.

Angående gammal versus ny motor verkar ny motor inte vara något problem om man läser denna guide från SFRO:

http://www.bsdesign.se/ombyggnadmc.html

Är jag ute och cyklar (ha, ha, ha, trumvirvel för surt skämt)?
 

Metica

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Solna
Hoj
1981, Honda, CB250N
Det är en Rödqvarna 118 cc-motor. :-D

Tips på bra avgasrör? Tvåtaktstrimmande är inte min avdelning, i alla fall inte att räkna på pipans storlek och utförande.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag skulla byta motor rakt av mot en likadan och ringde besiktningen o frågade om man va tvungen o reg besiktiga med tanke på att motornr inte var samma och fick då till svar att detta brydde dem sig inte om, det ingick inte i de dem skulle kolla

Jag kollade själv med dom och då var det att man inte behövde göra något om man bytte till en motor med samma effekt, annars var det regbesiktning :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag kollade själv med dom och då var det att man inte behövde göra något om man bytte till en motor med samma effekt, annars var det regbesiktning :)
Fast om trådskaparen ska höja effekten från 5hk till säg 8 så tror jag knappast dom ens orkar bry sig, om de någonsin upptäcker "fusket"...
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top