Vad säger lagen?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Ingel skrev:
:*skrapmärkerna i vägen kan jag inte riktigt förklara - jag är ingen markbiolog direkt... kanske va nån bil som tappat avgassystemet precis innan mina skrapmärken från hojen börja...

Faller inte paragrafen bort då? Det finns väl ingen paragraf som säger att man inte får framföra fordonet på ett hjul... Antagligen blir väl domaren lack för att jag försöker va smart, men man måste väl gå efter boken?

.
När jag vurpa med min 125a.. så var där märke efter mina fotpinnar ca 10 meter innan jag "fallit"

tror det står att båda hjul ska vara i marken.. inget undantag.. bara förmildrande omständigheter

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Ingel skrev:
Ok, så här är det:
Jag har svängt av en väg och likaså har har bilen framför mig gjort så vi båda börjar på 0 km/h på den nya vägen. Körskolan säger ju att man ska inte mjäka när man accar så jag gasar väl på och kör om bilen framför. Vid 6-7000 varv så lyfter framhjulet och släpps väll ner vid 11000 varv ungefär (helt vanlig lugn och fin accelerationswheelie) och jag puttrar vidare.
2 km senare hittar bilföraren mig i ett dike och ringer länsman, som antar av skrapmärken på asfalten att jag har lyckats 12:a. Sen fotograferar han vägen och börjar skriva rapport.
Bilföraren berättar om min snygga wheelie :yoparty i början av vägen till polisen.

Nu ska jag den 25 april :huvet till domstol och skämmas. Att jag skulle ha slått över på bakhjulet minns jag inget om (minns bara att jag låg på tanken och vobblade innan jag for ner i diket) men hur är det med powerwheelien? är jag körd redan där? Det va ju inte meningen?

kul början på säsongen om det skiter sig...

får man fråga vad själva åtalspunkten är?

om det är pga ditt påstådda :7peta överslag så kan jag förstå om du åker dit på märket i marken. jag slog över med min hoj och märket i asfalten efter bakdelen var ca 40 cm långt och 1-2 cm djupt. fortfarande fullt synligt nu snart 2 år efter...

jag slapp i alla fall åtal för något för det första jag gjorde när jag vaknade till var att släpa bort hojen med blodet rinnandes ifrån händer och ben. och ingen utav mina grannar ringde polisen :Bugar det var faktiskt det ända jag tänkte: bort med hojen, bort med hojen, bort med hojen!!! dom fick nästan släpa mig till sjukan :3freak

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Efter att ha torpederat ett betongrör en gång tittade "min" polis in i ambulansen & sa: "Näe, ...han har fått lida tillräckligt" = ingen anmälan.

...att göra en bula i tanken med fel kroppsdel behöver alltså inte vara odelat negativt.

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Säg bara att du inte minns något, en bekant till mig volta bilen sa att han inte mindes något. Dom kolla honom för eplepsi, sen fick han tillbaka körkortet.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Ingel skrev:
:rofl Det finns väl ingen paragraf som säger att man inte får framföra fordonet på ett hjul... .

Enligt en mc buren konstapel jag snackade med i sommras utanför macdononalds sveavägen säger lagen.
-Du ska framföra ditt fordon på ett sånt säkert sätt som möjligt-
Dvs Även om du är universums bästa wheeliåkare så framför du ditt fordon säkrare när du åker på två hjul.
Efter som lagen typ säger att DU SKA...

Nu är det ju visserligen en polismans tolkning...

Tycker du ska vara saklig i rätten. Du kan tala om att du drog på lite extra för att komma förbi och skapa en lucka till bilen.
Det är lätt att framhjulet lyfter lite under accet. i det läget men att det är vanligt och inte svårt att kontrollera det lilla lyftet. Det var inte en "avsiktlig/planerad" bakhjulskörning med avsikt att köra på bakhjulet.

Vittnet kan ju rimligtvis enbart vittna om hur du framfört ditt fordon 2 km innan. Orsaken till styrfladde kan ju vara vad som helst i princip...
Om det finns en skada i vägen så kan det vara den som gjort att du fått styrfladder...

Lycka till

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Nu vill inte ja djävlas på nå sätt men den polis som ja har i min släkt säger " om framhjulet lättar från asfalten vid gaspådrag så räknas det som vårdslöshet i trafik " och det tappar man lappen för. Nu e väl de en direkt tolkning av lagboken , och man får hoppas att dom inte e så nitisk i tinget.Säg som det är i tingsrätten , man har alltid kommit längst med sanningen. Lycka till /Pero :tummenupp

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
en liten fråga bara... har du ingen advokat??? det är väl helt gratis o en sån borde ju kunna svara på frågor innan rättegång

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ingel skrev:
Ok, så här är det:
Jag har svängt av en väg och likaså har har bilen framför mig gjort så vi båda börjar på 0 km/h på den nya vägen. Körskolan säger ju att man ska inte mjäka när man accar så jag gasar väl på och kör om bilen framför. Vid 6-7000 varv så lyfter framhjulet och släpps väll ner vid 11000 varv ungefär (helt vanlig lugn och fin accelerationswheelie) och jag puttrar vidare.
2 km senare hittar bilföraren mig i ett dike och ringer länsman, som antar av skrapmärken på asfalten att jag har lyckats 12:a. Sen fotograferar han vägen och börjar skriva rapport.
Bilföraren berättar om min snygga wheelie :yoparty i början av vägen till polisen.

Nu ska jag den 25 april :huvet till domstol och skämmas. Att jag skulle ha slått över på bakhjulet minns jag inget om (minns bara att jag låg på tanken och vobblade innan jag for ner i diket) men hur är det med powerwheelien? är jag körd redan där? Det va ju inte meningen?

kul början på säsongen om det skiter sig...

Vad är du misstänkt för?

Att köra i diket är ju inte direkt att rekommendera av flera orsaker. Det är ju även brott mot terrängkörningslagen. Det är knappast det du ska till rätten för....?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
CHROLO skrev:
Vad är du misstänkt för?

Att köra i diket är ju inte direkt att rekommendera av flera orsaker. Det är ju även brott mot terrängkörningslagen. Det är knappast det du ska till rätten för....?

Vrådslöshet i trafik.
Polisman har sedan ritat en teckning på vägen och markerat på teckningen "skrapmärken efter avgasrör, spår efter skinställ, skrapmarken/oljespår" På kortfattad beskrivning har han skrivit yada yada yada och av skadorna på marken och motorcyckeln att döma har han överstegrat motorcyckeln...

Jag antar väl att en polismans beskrivning och teckningar står ganska högt i kurs när jag har sagt att jag inte kom ihåg kraschen.

Har också fått hem fotade bilder på vägen men det är dåliga svartvita bilder där man inte der något. Jag var på platsen dagen efter och då syntes inga spår förutom oljespåren.
På väglaget har dom kryssat i tätbebygget område vilket det absolut inte är.

Vad tror du som har erfarenhet av det här att jag får för dom.

Det känns så f-j-ligt att dom har dragit på det hela ett halvår bara för att jag ska loosa kortet under säsongen.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ingel skrev:
Vrådslöshet i trafik.
Polisman har sedan ritat en teckning på vägen och markerat på teckningen "skrapmärken efter avgasrör, spår efter skinställ, skrapmarken/oljespår" På kortfattad beskrivning har han skrivit yada yada yada och av skadorna på marken och motorcyckeln att döma har han överstegrat motorcyckeln...

Jag antar väl att en polismans beskrivning och teckningar står ganska högt i kurs när jag har sagt att jag inte kom ihåg kraschen.

Har också fått hem fotade bilder på vägen men det är dåliga svartvita bilder där man inte der något. Jag var på platsen dagen efter och då syntes inga spår förutom oljespåren.

Det känns så f-j-ligt att dom har dragit på det hela ett halvår bara för att jag ska loosa kortet under säsongen.

man snacka med en advokat! o berätta vad som hände.. det är ju vad som sägs på rättegången som spelar roll.. inte vad som sagts på förhör..

kan inte tänka mig att du skulle kunna åka på vårdslöshet..

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
ozto skrev:
man snacka med en advokat! o berätta vad som hände.. det är ju vad som sägs på rättegången som spelar roll.. inte vad som sagts på förhör..

kan inte tänka mig att du skulle kunna åka på vårdslöshet..

Känns inte som man har råd, jag hade visst under förhör (kommer inte ihåg det) sagt att jag önskade en offentlig försvarare men det beslutade tingsrätten att jag inte behövde :va

Förlorar man tar väl han ut en ganska rejäl dagslön och det + de andra dagsböterna man får (baserat på min årslön där man förra året snittade 50 h arbetsveckor) blir nog en hel del krogrundor. Och jag måste ha pengar till krogen om jag nu inte får åka hoj en hel sommar.

va fan, klarar Axl Rose sig utan advokat kan väl jag.

Hur säger man objection på svenska?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Jag fattar inte... märken i vägen efter mc & skinnställ är väl ganska logiskt om man wobblar omkull.
Kommer märket i avgasröret från annan tid & plats ska du förstås vidålla det, ...deras sak att bevisa när/var det uppstått annars.

Har du inget vittne från tillfället när du stuntade baklänges på "säker plats" ?
Annars kan du ta en bild på märket i asfalten där och kontra med ju :tungan

....så länge du inte erkänner något du inte själv vet du har gjort tror jag inte dom har något case om rättsäkerheten funkar.
Vill du vara på säkra sidan gällande kommande mc-säsong finns det dock säkert bra sätt att förhala det hela ett halvår till, ...inget jag är expert på dock.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Ingel skrev:
Känns inte som man har råd, jag hade visst under förhör (kommer inte ihåg det) sagt att jag önskade en offentlig försvarare men det beslutade tingsrätten att jag inte behövde :va

Förlorar man tar väl han ut en ganska rejäl dagslön och det + de andra dagsböterna man får (baserat på min årslön där man förra året snittade 50 h arbetsveckor) blir nog en hel del krogrundor. Och jag måste ha pengar till krogen om jag nu inte får åka hoj en hel sommar.

va fan, klarar Axl Rose sig utan advokat kan väl jag.

Hur säger man objection på svenska?

ja om du måste pröja advokaten själv så är det ju inget vidare... minst 1800kr i timman tar dom om jag inte minns fel...
men säg som det va på rättegången att du inte körde på bakhjulet vid olyckstillfället. kan omöjligt fälla dig utan vittnen..
har polare som kört av vägen i ca200km/h i bil med 40m svarta bromsspår på vägen o det har blivit nerlagt pga att det inte fanns bevis att till vådsslöshet eller annat brott

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Zoidberg skrev:
Jag fattar inte... märken i vägen efter mc & skinnställ är väl ganska logiskt om man wobblar omkull.
Kommer märket i avgasröret från annan tid & plats ska du förstås vidålla det, ...deras sak att bevisa när/var det uppstått annars.

Har du inget vittne från tillfället när du stuntade baklänges på "säker plats" ?
Annars kan du ta en bild på märket i asfalten där och kontra med ju :tungan

....så länge du inte erkänner något du inte själv vet du har gjort tror jag inte dom har något case om rättsäkerheten funkar.
Vill du vara på säkra sidan gällande kommande mc-säsong finns det dock säkert bra sätt att förhala det hela ett halvår till, ...inget jag är expert på dock.

Ärligt talat tror jag att jag är ganska säker på själva vurpa-frågan men jag har fortfarande erkänt att jag har gått upp på bakan vid ett tidigare tillfälle. Skulle domarn inte tycka om mig, eller inte tro på att jag vobblade omkull så torskar jag väl bara för den lilla fjoll-wheelien?

Off topic: ungefär 5 minuter efter nån ringde ambulansen hade det kommit 5 st. polisbilar. (10 polismän) Nu är vi en bit utanför stockholm och det är en Söndag ca 20.00. Kändes lite tragikomiskt faktiskt. Ambulansen kom efter 20 minuter. Det första den ena polisen sa när han kom fram var: jag ser att du skrapar knäna också, sen gick han vidare... Dom 2 ggr jag själv ringt polisen pga rånförsök och för slagsmål har man själv fått lösa problemen utan att det kommit ngn hjälp därifrån, förräns ngn halvtimme... Nu kändes det som man va söndagens höjdpunkt för dom, en fallen motorcycklist.
I övrigt tycker jag bra om poliser, men fan, sånt här kan få en att ändra uppfattning.

(ena gången vifta någon med kniv, vi stack därifrån efter några slag, mötte sedan polisen efter en halvtimme, fick skjuts hem, såg killen i fråga vid en bussstation, snuten hitta hans kniv men åtalet lades ned pga av bristande bevis, men en outlaw som jag ska till varje pris buras in - jag vet, jävligt onödigt att ta upp sånt här men jag måste skriva av mig)

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Den första lilla wheelien hade jag aldrig erkänt. Inte om vittnet är en ensam civil person.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
det är nog färdigåkt för dig nu för en bra tid framöver... kanske blir det 6-7 månader på kåken oxå

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ingel skrev:
Vrådslöshet i trafik.

Kul att kollegan tycker att han kan teckna. Det är han som ska bevisa att det ligger till som han påstår. Jag tycker det låter minst sagt tunnt. Ser med spänning fram mot upplösningen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0