Vad säger statistiken om dödsolyckor?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Någon som har läst på om dödsolyckor och motorcyklar? Kan man hitta några gemensamma nämnare? Vissa på detta forum säger att yngre förare är överrepresenterade, andra säger att det inte stämmer. Vissa säger att sporthojar oftare är inblandade i olyckor, andra motsäger detta.

Om jag ska vara helt ärlig är jag lite konfunderad. Jag närmar mig 30, har en fantastisk sambo som jag inom en snar framtid har för avsikt att skaffa barn med (om storken så vill), en hund som är bäst, kort sagt, framtiden har goda förutsättningar att kunna bli riktigt bra. Men...

Jag har tagit beslutet att börja köra mc, dels för att det verkar askul, men även för att tjejen ska ta över bilen, och jag ska pendla till och från jobbet. Men det känns som att varje dag som går så är det i princip någon ny som råkat ut för en olycka, förvisso inte med dödlig utgång, men många har varit nära. Och ändå har jag bara varit medlem sedan oktober, alltså inte när det händer som mest. Och missförstå mig inte, jag ser verkligen fram emot detta med att övningsköra, att få åka och hämta ut hojen efter avklarad uppkörning, men... Jag vet inte om jag börjar bli gammal, men det finns någon varningsklocka som någonstans i huvudet börjar ringa.

Åter till statistiken: Över 50 döda förra året... Det säger mig ingenting. Vad betyder det egentligen (mer än der uppenbara med tragik och lidande förstås)? Det finns säkert något positivt med att jag tänker såhär, men vad tror ni, har jag gått på skräckpropagandan? Hade de flesta liv kunnat räddas av de som omkom om de hade tänkt som jag? Eller är det snarare ett handikapp?
Hur ska jag göra för att minimera risken att jag inte kommer hem till de som betyder mest i mitt liv...?

Macho-betonade svar undanbedes

/Magnus
 
Last edited:

IronMike

Guest
De går nog bra ska du se :) tare bara lugnt i början, skippa gruppkörningrna och lär dig åka själv från scratch. Det är jävligt lätt hänt i början, att man försöker haka på någon rutinerad på slingrig väg, och för fort in i en kurva. Somliga får inte en enda chans att lära sig av ett misstag, utan stryker med första gången de går av, olyckligt. Andra har klotat 10 gånger å bara fått blåmäken. Lite lotteri kanske.

Sen kan man ju råka ut för andra saker, som inte alls går att påverka, oljespill, vilda djur etc. Man är ju ändå oskyddad, och med det anser jag att det är mycket större risker än att åka bil - sen är det ju många "odödliga" här..som inte ägnat en tanke åt, vad som kan finnas bakom krönet, eller den dolda kurvan.

Statistiken mm, visar ju att det är farligt. Och hur många blir inte invalidiserade? Om 50 dör per år, kanske 250 i rullstol? Tusentals avåkningar där de får men för livet och aldrig helt bra med knän/leder osv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blåste av i somras, det finns nån tråd om det tom. 170 knyck, rakt ut bland träden. Hojen i smulor, jag medvetslös och helikoptern fick skjutsa hem mig :rolleyes: Inga men, förutom lite ont i foten ibland.
Slutade jag köra hoj? Nix, 2v efteråt rullade jag iväg på min andra hoj, livrädd första rundorna, men efter ett tag började jag slappna av igen.
Kör jag lugnare? Japp! Jag behövde en liten näsknäpp, och det fick jag en med besked! Egentligen borde jag inte ha överlevt, men skyddsänglarna hade gruppmöte den kvällen.
Det man kan göra i förebyggande syfte är att hålla hojen i toppskick så att den inte strular i en kritisk situation, ALDRIG köra utan ställ, ryggskydd, handskar, stövlar å riktig hjälm, och sist men inte minst, alltid köra defensivt och aldrig lita på någon i trafiken. Sitter man i en bil och någon byter fil i blindo får bilen lite plåtskador, sitter man på hojen kan man dö.
Det mesta blir ju så farligt som man gör det till. Jag skulle säga att dom flesta olyckorna handlar om att folk inte har haft full koll på riskerna i den aktuella situationen, tex kört om vänstersvängande bil, hållit 150 på 50-väg osv. Får man det grundläggande säkerhetstänket så överlever man mycket längre som tvåhjulig trafikant.
 

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
Att köra hoj är att ta kalkylerade risker oavsett hur erfaren man är eller hur lugnt man kör. På många vis ställer mc-åkandet mycket större krav på ens omdöme än i princip någon annan aktivitet i livet.

Någon sa att man ska börja köra ensam och akta sig för grupp. Jag håller inte med om det så länge man vet vilken grupp man åker i. En erfaren gruppledare som vet om vilka han har bakom sig och anpassar sin körning till det är guld värd vad gäller val av spår i kurvor, hastighetsanpassning m.m.

Är själv i ungefär samma sits i livet som du men har kört ett tag. När man vet att det inte bara är en själv man skadar om man råkar illa ut så sjunker farten lite...Lite...

Dr J
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Det enda kloka jag kan komma på, är väl att man aldrig ska köra över sin förmåga, och tänka "åt" andra trafikanter i stadskörning.

Samt ALLTID använda skydd. Men risker hit o rikser dit..... Det är det värt! Mc e ju det roligaste man kan göra/köra!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ha koll på andra i trafiken, för faktum är att många bilister sitter och drömmer bakom ratten och många är ena djävla tjurskallar, så tänk på vad de runt omkring dej tänker. Sen kanske vi ser ut som moppedister som en del säger.

Åk till en bana och gasa ur dej så vet du mer om dina gränser och så blir du kanske lite mätt på att gasa på vägana.

Åk på egen hand som nån sa,, klokt......
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag resonerar så här, kommer antagligen sågas.... men men.

Är du rädd helatiden när du kör hoj då kan man lägga ner.
Man måste våga lite och ta för sej annars vet man inte hur man ska göra den dagen man får problem.
Dock kanske det är bra att lära sej på en bana, där man inte är en fara för allmenheten.
Hoppas du förstår vad jag menar.
/mvh jonas
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Tack alla för era svar...

Grejen är den att jag är inte rädd för att köra hoj, jag ser fram emot det av hela min själ. Men jag måste erkänna att jag är rädd att inte komma hem till min sambo och hundskrället. Men då jag känner mig själv är detta något som jag knappast kommer att tänka på när jag väl sitter på cykeln, och inte fundera på förrän man får en sådan där känsla när det höll på att gå åt helvete, men man klarade sig ändå, benen skakar, man blir torr i munnen och hjärtat slår i 180.
Grejen är at jag höll på att börja skärmflyga för något år sedan. Ordföranden och hans tjej i Svenska skärmflygarföreningen bor i vårt hus. Jag tänkte inte en sekund på att det skulle vara farligt. Men de har 2,000 medlemmar, och det dör i genomsnitt en flygare vartannat år. Och de flesta av dessa flyger några timmar på helgen, och åker inte fram och tillbaka till jobbet.
Men visst har jag lite gått på propagandan, vilket kanske inte är helt fel. Jag kommer definitivt vara mer försiktig än när jag tog mitt bilkörkort vid den mogna åldern av 18, provade maxhastigheten på mors Ford Escort 1,6 andra dagen, körde lika snabbt trots att det var risk för halka etc etc.
Jag håller med GsxrAbuser, man ska inte var kyckling, många av de farligaste människorna på vägarna är just "rädda" eller osäkra, och de skapar många farliga situationer som för oss som kör i trafiken regelbundet verkar minst sagt irrationella. Men jag tror även att det finns ett mellanting, mellan rädd och osäker, och störst bäst och vackrast (och snabbast) och det är försiktig. Och det har jag för avsikt att vara i början, varför jag kommer att åka med en polare som ska köpa en motorsvag customhoj...
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
När man kör sporthoj vill man ha mer och mer fart, då man får något slags adrenalinberoende. Skriv i denna tråd efter du åkt något år eller två, och se om du kan motbevisa mig.

Toppade du desutom morsans bil andra dagen efter körkort så ligger du ju i riskzonen (men det kanske är andra tider för dig nu), en sporthoj gör ju 230 - 300 km/h.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
2767121 När man kör sporthoj vill man ha mer och mer fart, då man får något slags adrenalinberoende. Skriv i denna tråd efter du åkt något år eller två, och se om du kan motbevisa mig.

Toppade du desutom morsans bil andra dagen efter körkort så ligger du ju i riskzonen (men det kanske är andra tider för dig nu), en sporthoj gör ju 230 - 300 km/h.
Efter massa kompisars bortgångar och skador så är man rätt kluven i ämnet, samt att man funderar på själv varför man inte är en i statistiken.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Krasha in i en bil i augusti.
lårbenet rök på 3 ställen, men är ihopspikat nu.

Är lite halt nu men blir bättre o bättre, har precis börjat träna på träningscykel.
Med lite flyt Kanske jag blir i stort sett lika bra i benet.

Hur som helst, kmr så fort jag kan börja köra hojj igen.
Abstinensen är enorm sen man såg nåra polare köra på isen i helgen :mad:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
De går nog bra ska du se :) tare bara lugnt i början, skippa gruppkörningrna och lär dig åka själv från scratch. Det är jävligt lätt hänt i början, att man försöker haka på någon rutinerad på slingrig väg, och för fort in i en kurva. Somliga får inte en enda chans att lära sig av ett misstag, utan stryker med första gången de går av, olyckligt. Andra har klotat 10 gånger å bara fått blåmäken. Lite lotteri kanske.

Sen kan man ju råka ut för andra saker, som inte alls går att påverka, oljespill, vilda djur etc. Man är ju ändå oskyddad, och med det anser jag att det är mycket större risker än att åka bil - sen är det ju många "odödliga" här..som inte ägnat en tanke åt, vad som kan finnas bakom krönet, eller den dolda kurvan.

Statistiken mm, visar ju att det är farligt. Och hur många blir inte invalidiserade? Om 50 dör per år, kanske 250 i rullstol? Tusentals avåkningar där de får men för livet och aldrig helt bra med knän/leder osv.

Varför finns det ingen :chockad smiley... _Väldigt_ bra skrivet. Det går att köra motorcykel och överleva, sen finns det saker man verkligen inte kan rå för men dessa risker är nog inte större än andra vanliga aktiviteter typ såsande bilkörning, krogrundor etc.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Tilläggas kan att jag inte är ute efter en sporthoj, för mig blir det naket, vilket gör det mer eller mindre omöjligt att köra så mycket snabbare än 120, speciellt då jag inte väger så mycket kommer jag fladdra bakom hojen likt en vimpel i Gudrun. Detta är delvis ett medvetet val, jag förstår att plastraket betydligt skulle öka risken för att köra galet på (men jag tycker även hojar likt FZ-1n och B-King designmässigt är cooloast). Men visst kan man köra ihjäl sig även på såna...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Tack alla för era svar...

Jag håller med GsxrAbuser, man ska inte var kyckling, många av de farligaste människorna på vägarna är just "rädda" eller osäkra, och de skapar många farliga situationer som för oss som kör i trafiken regelbundet verkar minst sagt irrationella. Men jag tror även att det finns ett mellanting, mellan rädd och osäker, och störst bäst och vackrast (och snabbast) och det är försiktig. Och det har jag för avsikt att vara i början, varför jag kommer att åka med en polare som ska köpa en motorsvag customhoj...

Stor skillnad på att vara rädd och ha respekt, så kör med insidan och våga bromsa. Har aldrig förstått sambandet mellan hastighet och körglädje/känsla som verkar vara synonymer här på SH. Kanske beror på att jag föredrar små och kurviga vägar där hastigheten är sekundär men körglädjen fortfarande är på top.
Lycka till på vägarna :yoparty
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
När man kör sporthoj vill man ha mer och mer fart, då man får något slags adrenalinberoende. Skriv i denna tråd efter du åkt något år eller två, och se om du kan motbevisa mig.

Vet inte vad du har för belägg för ditt påstående om att "när man kör sporthoj"... när vissa kör sporthoj är kanske ett bättre sätt att skriva?

Det jag gillar med sporthojar (och betalar mycket stålar för) är effekten/accelerationen/potentialen, väghållningen och den sportiga körställningen. Det är helt enkelt barnsligt roligt att accelerera, köra i sköna kurvor och helt enkelt bara ha känslan av kraft vid ens fingerspetsar.

Jag ligger i princip _aldrig_ och pressar i hög fart. Ser helt enkelt inget roligt i det (även om jag givetvis också provat toppfarten av rent intresse). Däremot kan jag ofta vrida ur hojen i en härlig acceleration för att genast släppa av ner till vettig hastighet. Till skillnad då från många polare som är fartberoende som ligger kvar på hög fart och njuter av den.

Det finns helt enkelt fartdårar och "icke-fartdårar"... tycker att det är helt fel att utgå från att de som kör sporthoj bara vill ha mer och mer fart.

Mina $0.02...
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top