Vad ska det stå på paketet för att slippa tull (USA)?

WestW skrev:
Vad är det som alltid eller för det mesta funkar för att slippa tull/moms?

Warranty return
Commercial sample $10 value
Used parts $10

Hjälp med vad som FUNKAR tack.

Human Fiecies, EXPLOSIVES, ANTHRAX :)

Nä, Gift eller Spare Parts brukar fungera.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Tror de öppnar och kollar alternativt röntgar, och sen slår i tabellerade värden.

Så om man har råkat köpt en grej på ebay o vinner det för 50$(o den kostar 200$+ny ) och skriver 50$ som värde, så kan man få betala mera eftersom deras tabeler vissar att den grejen ska kosta ca 200$ ny? , de har alltså rätt att blåsa oskyldiga personer på pengar?. Bara en tanke :P

Visiligen så skriver du "Tror" o det ska man bara göra i kyrkan :)

jag köpte en mätare till min R1:a på ebay

bad säljaren kryssa i "Damage god & Return to sender"

funkade hur bra som helst

wonderwizard skrev:
jag köpte en mätare till min R1:a på ebay

bad säljaren kryssa i "Damage god & Return to sender"

funkade hur bra som helst

"Skada Gud & returnera till avsändare"? :va
Den har jag inte provat! :)

Så vad borde man skriva på ett par begagnade fälgar...

"Repair of damaged goods"?????

Hur stora grejer e de som ni som har klarat er har köpt? Kanske inte har nån betydelse? Planerar att handla hjälm, stövlar o skyddsjacka därifrån. Brukar firmor va svåra me o "fuska"? Nån som har koll?

magnus_moss skrev:
Så vad borde man skriva på ett par begagnade fälgar...

"Repair of damaged goods"?????

Då är det nog bäst att få dom att skriva ner värdet. Man betalar väl tull på värdet på godset samt fraktkostnaden, eller hur det nu va. Men det brukar funka när man skriver ner värdet.

nilzz skrev:
Då är det nog bäst att få dom att skriva ner värdet. Man betalar väl tull på värdet på godset samt fraktkostnaden, eller hur det nu va. Men det brukar funka när man skriver ner värdet.

Men värde ska man väl bara skriva om man köpt något?? Om man framhåller att det är "Repair of damaged goods" Så har jag ju inte köpt något??? Det är ju beggade hjul!

Jag beställer ofta (4-5 ggr/mån) , åt mig själv och åt vänner från amerikat. Värden över $200 nästan varje gång, och aldrig betalat tull. Kommer dock inte ihåg vad min kontakt över atlanten skriver på paketet, "Gift" och sedan något mer.

magnus_moss skrev:
Men värde ska man väl bara skriva om man köpt något?? Om man framhåller att det är "Repair of damaged goods" Så har jag ju inte köpt något??? Det är ju beggade hjul!
"Warranty Return" kan fungera då det precis som du nämner då inte är något köp utan en returfrakt efter en garantireparation/utbyte.

Dr.Bike skrev:
Det känns orättvist då prylar från zooropa oftast slinker igenom.
Zooropa, är det Europa du menar? De flesta europeiska länderna är ju med i EU och då behöver inget "slinka" igenom eftersom vi inte betalar tull inom unionen.

"Express" fungerar inte att märka paketet med iaf. Då räknas det som extra värdefullt och de tar det lugnt med det i ett par dagar. :mad: :huvet

Neutral skrev:
"Warranty Return" kan fungera då det precis som du nämner då inte är något köp utan en returfrakt efter en garantireparation/utbyte.

När man skriver det ska man vara medveten om att fastnar grejerna i tullen kan dom beslagtas och tullen kan kräva in originalkvitto från dig. Alltså du ska ju kunna visa upp kvittot att du köpt grejerna från början. (Många som åkt på massa strul med detta och dyr fotoutrustning) Då har man visat upp ett påhittat kvitto och så kollar tullen upp det och ser att du inte betalat tull + moms på det tidigare. :död

Är det ett par fälgar för några 5 hundra dollars skriv $100 på paketet och betala lite tull så går dom garanterat igenom utan mer koll. Då öppnas troligtvis inte paketet. Skulle det öppnas vet inte tullen om ett par fälgar är värda $100 eller $1000. Se för attan till att det inte finns några papper eller kvitton på andra summor i paketet.

sgtpepper skrev:
Zooropa, är det Europa du menar? De flesta europeiska länderna är ju med i EU och då behöver inget "slinka" igenom eftersom vi inte betalar tull inom unionen.

Verkar vara många som inte vet hur det ligger till med handel inom EU.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back