Vad ska du äta idag?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, vi har haft några såna trådar men de brukar spåra ur eller så försvinner de bara i tomma intet så nu gör jag ett nytt försök.

Tanken med tråden är ju att man ska kunna få lite inspiration en tråkig vardagskväll när hjärnan är tom och numret till pizzerian redan är inslaget. Eller om du bara vill dela med dig av dina kulinariska kommande framgångar en lördagkväll eller liknande.
Dela med sig av recept, eller få hjälp med recept?

Så här ser min dag ut idag:

Lunch= Ett paket snabbnudlar, för att det är enkelt - gott - ofett.

Middag= Grön currygryta med kyckling, ananas och en stor portion jasminris.

Så, vad ska ni äta/har ni ätit?

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Det fick bli kebabtallrik till lunch idag. :(

Till kvällsmat blir det pilsner och pannbiff. :)

• Gilla
Reaktioner: gbr

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Ok, jag hänger på ananasidén. (tack!)
Till middag blir det potatisgratäng, kassler med ananas och god ost på samt stekta färska champinjoner + någon form av sallad. Dryck blir självklart rödtjut.

Det här kan ju bli riktigt bra!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, jag hänger på ananasidén. (tack!)
Till middag blir det potatisgratäng, kassler med ananas och god ost på samt stekta färska champinjoner + någon form av sallad. Dryck blir självklart rödtjut.

Det här kan ju bli riktigt bra!

Ahh, en gammal klassiker som man faktiskt förstår varför den är just en klassiker. Till skillnad från tex flygande Jacob eller annan vidrig maträtt...
Fast det finns inte äcklig mat egentligen, bara mindre god :tummenupp

Just ja, vin kan man ju ta upp här också!
Nån som kan rekommendera ett gott vitt vin runt 60:- som passar till Grön currygryta med ris?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ahh, en gammal klassiker som man faktiskt förstår varför den är just en klassiker. Till skillnad från tex flygande Jacob eller annan vidrig maträtt...
Fast det finns inte äcklig mat egentligen, bara mindre god :tummenupp

Just ja, vin kan man ju ta upp här också!
Nån som kan rekommendera ett gott vitt vin runt 60:- som passar till Grön currygryta med ris?

Jag börjar med vinet. Har du en hetsig underton, välj ett hetsigt vin. har du en söt underton, välj ett sött vin. Öppna flaskan med vin medans du lagar maten och häll upp ett glas att använda medans du kryddar. på så sätt får du en balans mellan vin/mat.

Jag ska käka kyckling/soltorkade tomater/pinjenötter i en härlig creme fraiche-sås. Färsk pasta till, en flaska MASI modello venezie och många goda vänner kommer krydda middagen!

Sen blir det efterätt å förrätt, men det är okänt vad det blir då det är polarna som sveper ihop det ikväll :banana

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Ska du äta asiatiskt med lite drag hade jag valt vitt vin:

De Bortoli, Gewürztraminer Riesling 69kr
Nummer 6403. Finns 21 pavor kvar på bolaget på Nygatan. :fakta

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Tillagt i mina "google anteckningar". Perfekt att ha så man kan slanga upp när man ska handla något nytt på systemet.

Passar till var mer än asiatiskt?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tillagt i mina "google anteckningar". Perfekt att ha så man kan slanga upp när man ska handla något nytt på systemet.

Passar till var mer än asiatiskt?

Min sambo föll för vinet då hon inte är så förtjust i torra viner. De Bortoli är på sin höjd halvtorrt och funkar bra till mycket som innehåller röd chili. T.ex. detta recept som f.ö. är en av mina nya pastafavoriter:
http://www.tasteline.com/recept/jamie_olivers_spaghetti_med_rakor_och_rucola

450 gram spaghetti
olivolja, extra virgin
2 st vitlöksklyfta(or), finhackade
1,5 st röd chilifrukt, torkade och smulade ca
400 gram stora nordhavsräkor
vitt vin, 1 glas
2 tsk soltorkade tomater, puré av, (eller 6 finhackade soltorkade tomater
1 st citron(er), skal och saft
2 knippa(en) rucola, grovt skuren
havssalt
svartpeppar, nymalen

Tillagning
1. Koka spaghettin i saltat vatten enligt anvisning på förpackningen.

2. Hetta upp en rejäl skvätt olivolja i en stekpanna och tillsätt vitlök och chili. När vitlöken börjar få färg tillsätts räkorna, som får fräsa med någon minut. Tillsätt det vita vinet och tomatpurén och låt sjuda ett par minuter.

3. Låt den färdiga pastan rinna av i ett durkslag men spara lite av kokvattnet. Blanda spaghettin med såsen och tillsätt citronsaften och hälften av rucolan. Tillsätt lite av kokvattnet om såsen verkar vara för tjock. Smaka av med salt och peppar.

4. Lägg upp på fyra tallrikar och strö över citronskalet och resten av rucolan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag börjar med vinet. Har du en hetsig underton, välj ett hetsigt vin. har du en söt underton, välj ett sött vin. Öppna flaskan med vin medans du lagar maten och häll upp ett glas att använda medans du kryddar. på så sätt får du en balans mellan vin/mat.

Jag ska käka kyckling/soltorkade tomater/pinjenötter i en härlig creme fraiche-sås. Färsk pasta till, en flaska MASI modello venezie och många goda vänner kommer krydda middagen!

Sen blir det efterätt å förrätt, men det är okänt vad det blir då det är polarna som sveper ihop det ikväll :banana

Jag är ingen vindrickare utan väljer mer efter utsende på flaskan samt priset :D Det brukar för det mesta bli Amarone då man vet vad man får, bara en gång som det gick fel med det.
Överraskningsrätter är bra skit, alltid kul med nya saker dessutom.

Ett tips på snabb och enkel förrätt är annars några rostade vita brödskivor, en mix av 2dl svarta oliver (goda är ett måste), nån/några matskedar olivolja, 2-3 sardeller, en vitlöksklyfta och salt/peppar. Sen en skiva serranoskinka/swarschwaldskinka på brödet och på med lite smet. Eller så köper man färdig Tapenade men det blir inte lika gott.

Den tackar vi för, ska försöka hinna förbi och plocka upp en pava :tummenupp

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag är ingen vindrickare utan väljer mer efter utsende på flaskan samt priset :D Det brukar för det mesta bli Amarone då man vet vad man får, bara en gång som det gick fel med det.
Överraskningsrätter är bra skit, alltid kul med nya saker dessutom.

Ett tips på snabb och enkel förrätt är annars några rostade vita brödskivor, en mix av 2dl svarta oliver (goda är ett måste), nån/några matskedar olivolja, 2-3 sardeller, en vitlöksklyfta och salt/peppar. Sen en skiva serranoskinka/swarschwaldskinka på brödet och på med lite smet. Eller så köper man färdig Tapenade men det blir inte lika gott.

Den tackar vi för, ska försöka hinna förbi och plocka upp en pava :tummenupp

Att välja på gammal vana är ett perfekt sätt att få det fel till nästan alla rätterna man lagar ;)

Glöm inte att öppna vinet och drick till provsmakningarna. Skär det sig i käften så gör du:

Vinet är "sött": söta maten med något som passar till övriga ingredienser
Vinet är tvärtom: ta bort sötma ut maten med andra kryddor som passar.

Håll på tills det knullar i mun. Gästerna kommer bli impade på vilket vin du valt till maten :fakta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att välja på gammal vana är ett perfekt sätt att få det fel till nästan alla rätterna man lagar ;)

Glöm inte att öppna vinet och drick till provsmakningarna. Skär det sig i käften så gör du:

Vinet är "sött": söta maten med något som passar till övriga ingredienser
Vinet är tvärtom: ta bort sötma ut maten med andra kryddor som passar.

Håll på tills det knullar i mun. Gästerna kommer bli impade på vilket vin du valt till maten :fakta

Eller kör man på det säkra kortet; Gin & tonic, passar till all mat *även pannkankor* :Bugar

Vad ska jag ha för öl till min Kebab?

Öl :va Ta en Staropramen/Slatopramen, det passar väl till all mat. Men sen dricker jag inte öl å andra sidan...

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vettefan. Kommer bli helt själv ikväll och då orkar jag sällan fixa något super-special på en trött fredagkväll.

Typ färdiggrillad kyckling med en rejäl sallad till bara? :va

Och naturligtvis öl till.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Frukost: Yoghurt m linfrön
Lunch: 1o bitar laxsushi
Middag: Omelett
Några nötter och ett äpple som mellis.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Typ färdiggrillad kyckling med en rejäl sallad till bara? :va

Färdiggrillad kyckling
Mjukt tunnbröd
Avocado
Tomater
Rostad lök
Rydbergs Mangorajasås (alternativt annan kall sås/röra)
Pomme Pinnes

rulla ihop :fakta

smaska i dig

Ja, man skall alltså rulla in pommes pinnes i rullen med allt det andra. :)

Standard på picknicken ute med båten eller de dagar då man inte orkar eller har tid att göra något riktigt i köket.

Ruskigt osofistikerat och med andra ord ingenting för de som har vindsvåning. :mattias

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
ingen som har ngt nyttigt alt
vill ha bra kombo av proteiner samt kolhydrater
gammal kyckling har man tröttnat på

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Kanske lite kalops?
Gjorde den på Onsdagkväll efter ungarna somnat, sen så blev den uppvärmd och lite redd till Torsdagens middag. Glöm inte koka potatisen före den serveras.
Köp hem rödbetor. :tummenupp

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Kolgrillar fläskfilé och fläsk innerfilé på verandan. Med potatisklyftor i ugn, alltså riktig potatis.

Marinerat fläsk, penslat med en glaze, november är en fin grillmånad.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kolgrillar fläskfilé och fläsk innerfilé på verandan. Med potatisklyftor i ugn, alltså riktig potatis.

Marinerat fläsk, penslat med en glaze, november är en fin grillmånad.

Fläskkött och en Innis & Gunn Rum Cask är en höjdare!

Nästa vecka föreslår jag att du grillar spare ribs med den sjukt godaste glazen som får ögonen att tåras och dina grabbpolare att börja fiska på andra sidan båten när de får sätta tänderna i det himmelskt goda köttet!

Tjaxa sparerib eller allra helst kamben, ca 4-500g per person.
Koka i 45-60 minuter i största kastrullen med ett par buljongtärningar, två halverade lökar, några lagerblad och gärna några pepparkorn.

Ta upp kambenen/revbensspjällen och låt rinna av ordentligt.

Gör "Den-sjukt-goda-Glazen-som-får-grabbar-att-börja-fiska-på-andra-sidan-båten-för-att-komma-över-receptet"

Ingredienser:
För ca 4 personer = 2 kilo kamben/ tunna revbensspjäll:

1 dl japansk soja (den typ man har till sushi, inte den bäcksvarta salta kinesiska varianten)
1 dl flytande honung
1 dl ketchup, gärna den med mindre socker då den är lite tjockare och smakrikare
MINST en matsked Liquid Smoke
En halv - en tumme ingefära, riven
3-5 pressade vitlöksklyftor
Smaka av med salt & peppar
Ta lite mer honung och ketchup om den är för lös...

Pensla på ribsen. Grilla, pensla på mer, upprepa

Servera gärna med en majskolv och en välrostad rotsakslåda med potatisklyftor, palsternacka, morötter och hela, karamelliserade vitlöksklyftor.

Till detta har man givetvis BBQ Chili & Co Kansas City original
KANSAS-small.jpg

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...