Det blev fattiga riddare till lunch och nyss två pitabröd fyllda med Pulled pork, gott som fan![]()
Det där såg sjukt gott ut måste jag säga!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Aldrig hört talas om det dock. :koll
Får la testa!
Det blev fattiga riddare till lunch och nyss två pitabröd fyllda med Pulled pork, gott som fan![]()
Älgfärsbiffar med västerbottenost på kantarellbädd med gräddsås gratinerat under västerbottentäcke. Kokt potatis och haricoverts till det.
Det där såg sjukt gott ut måste jag säga!
Aldrig hört talas om det dock. :koll
Får la testa!
Gört! Svinenkelt att laga, bara kasta på nån egenlagad marinad på en fläskbit (gärna med ben om du hittar) och sen låta det sköta sig själv i ugnen 6-7 timmar.
Varje gång blir jag dock lite konfunderad då min hjärna får för sig att det är tonfisk jag äterSjukt...
Jag är en stor fan av BBQ, så jag tackar för receptet! Jag roar mig med en amerikansk bbq grill emellanåt.
OT: Tipsar om en fantastisk to-die-for varmrökt lax på klotgrillen:
En laxfile, sida med skinn, ca 1,5 kg
2 msk enbär
1 tsk chiliflakes
1/2 dl salt
1 dl socker
Briketter
Blötlagda rökchips hickoryspån en näve, eller en "puck" av äppelträd, en, eller liknande, obs utan bark.
Mortla kryddblandningen, häll över laxfilen, låt vila i rumstemp i en eller ett par timmar i påse. Tänd grillen för indirekt grillning/rökning dvs kolen på ena sidan och gärna aluminiumfolie som avgränsare/värmestrålskydd så inte laxen blir grillad. När briketterna är ljusgrå är de dags att börja.
Lägg rökchips på lite alufolie på glöden/puck direkt på. Lägg laxen med skinnet nedåt på gallret på kalla sidan. Stäng ventilen på locket så den är öppen ca 3-5 mm, lagom temp är ca 110 grader. Det tar 45 min-1,5 tim, beroende på laxfilens tjocklek, kolla lite då och då, det syns när de e klart, den blir riktigt röd och vacker i ytan. Använd grillgallret och skjutsa över laxen på en bricka, så får du den hel och fin.
Vart hittar man enklast kryddorna Tony´s krydda och harissapasta? På Svensson-ICA Maxi eller på nysvensk-Willys? Kanske på Skåneman-Citygross?
Ingen aning, jag litar inte på någon annan än mig själv och gör således egen marinad. Denna gång blev det en mix av Harissa, chilisås, vitlök, grillkrydda, soja, Teryaki och lite mer skit jag hittade.
Tips behövs inför kvällsmaten!
Nåt lätt/snabblagat med potatis...
2x150g jumbostar +meny på pommes och läsk![]()
Potätermos:Aha. Jag förstår.
Idag blir det Ugnsgratinerad falukorv med stor sallad och lite potätemos.
Falukorv är självklart Vaggeryds
![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |