Vad ska jag åka i??

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Nu har jag just fått ut lite slantar efter vurpan med cykeln. Det blir till att inhandla lite skyddsprylar och min fundering är vad sjutton som är lämpligast att åka motard i?

Jag har ett schysst Berikställ, men tycker oftast att det är för varmt. Tankarna har gått iväg mot någon form utav Gortexställ, men frågan är om dessa står emot en vurpa och förhindrar skrapsår lika väl som ett skinnställ?

Jag fick som sagt vara ganska hyffsade skrapsår och några sådana vill jag inte ha igen. Fortfarande efter 2 ½ vecka så har jag en sårskorpa som spricker fint i handen.

Jag har ganska precis 10.000 att spendera och det som jag måste ha är ett par handskar, stövlar (köpte dom senaste på Biltema och dom har funkat okej). Hjälm har jag en, men skulle givetvis vilja byta till en ny crosshjälm. Skinnställ beöver jag ju inte eftersom jag har ett.

10.000.- räcker inte så långt så nu måste jag prioritera.

Hur skulle ni ha gjort? :)

D S

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2009, Triumph Daytona 675
Tja.
Kör själv motard, på gata. Kör i sartso mc-jeans, TCX Stövlar, A-star textiljacka, flying eagle handskar, ryggskydd och Xr1100 hjälm.

Kanske inte det bästa för benen, men men.........

Det bästa e väl att ha skinnstället, kör tillräckligt fort så blir du inte så varm!

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag varierar mellan skinnställ, crossmundering och kevlarjeans, skyddsväst och hoodie. Alltid crossstovlar.
Skinnställ är bäst ur skydds-synpunkt, och känns ju faktiskt bäst att åka i också, män känner sig mycket säkrare, att det blir lite varmt vid fiskörning får män ta.
Handla på dig ett par riktiga handskar av känt märke, en ny kruka och ett par schyssta stövlar, stället har du ju redan.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
:tungan
Jag varierar mellan skinnställ, crossmundering och kevlarjeans, skyddsväst och hoodie. Alltid crossstovlar.
Skinnställ är bäst ur skydds-synpunkt, och känns ju faktiskt bäst att åka i också, män känner sig mycket säkrare, att det blir lite varmt vid fiskörning får män ta.
Handla på dig ett par riktiga handskar av känt märke, en ny kruka och ett par schyssta stövlar, stället har du ju redan.

Lutar åt det du säger. Lite tungt känns det att lägga runt 3000 för ett par stövlar. Ska kolla efter några schyssta motardstövlar. Hade rena crosstövlar förut men dom gick inte att köra i. Fick ingen bra känsla i fötterna varken när man skulle bromsa eller växla. Hade ett par Alpinestars handskar, men bevisligen så var dom för veka.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
om du nu vill köra utan skinnställ ibland så se till så att du har riktiga knäskydd i byxorna, inget sånt "liten skumgummiplatta" skit, på överkroppen så finns det väl schyssta skydd för utsatta delar på de flesta modeller, om inte så är det inget att ha.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Crosstövlar går fint att köra i, tycker du annat behöver du bara invänjning.
Har du skrapsår på händerna hade du skithandskar. Inga crosshandskar tål asfalt, även dainese lite dyrare crosshandskar i skinn är skit.
Lägg pengar på handskar, då får du både skydd och känsla när du kör.
Meskör du mest hade jag köpt Gore tex från något bättre märke, annars är skinn det som gäller.

lerqa

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Behöver också ett par nya stövlar, vet inte riktigt vad man ska köpa för nåra.. nån som har något att rekommendera?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
:tungan

Lutar åt det du säger. Lite tungt känns det att lägga runt 3000 för ett par stövlar. Ska kolla efter några schyssta motardstövlar. Hade rena crosstövlar förut men dom gick inte att köra i. Fick ingen bra känsla i fötterna varken när man skulle bromsa eller växla. Hade ett par Alpinestars handskar, men bevisligen så var dom för veka.

Som redan nämnts, crosstövlar handlar bara om att vänja sig, och att köra in stövlarna (hur tror du vi som kör geggmoppe på riktigt gör?). :) Se till att justera in reglagen så de passar dig och dina stövlar bara.

Riktiga handskar, och kör resten skinn så är saken biff. :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Som redan nämnts, crosstövlar handlar bara om att vänja sig, och att köra in stövlarna (hur tror du vi som kör geggmoppe på riktigt gör?). :) Se till att justera in reglagen så de passar dig och dina stövlar bara.

Riktiga handskar, och kör resten skinn så är saken biff. :tummenupp
Jo bra handskar är att föredra. :brynad Inte snåla på såna. :mattias

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ang. hjälm så köper du en Airoh Stelt på http://www.dirtbikexpress.co.uk/ och har den hemma för under 2200 om du inte är så kräsen med motivet.

Köpte en FOX V3 Anti Scene Black helt ny för 2000:-. Nu väntar jag sedan 3 veckor tillbaka på hadskar, boots, glasögon och extraglas till glasögonen som jag beställt från Fc-Moto. Dock så kan det tydligen ta en jäkla tid ibland innan man får grejerna. Surt eftersom jag inte kan köra utan dessa saker.

Chrusty

Medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Såld/död? zx-6r -97, senaste köp xt660x
håller med om skinnställ och att det är värt att kosta på sig en bra utrustning. efter att både jag och sambon dragit några vurpor är man glad att man hade ett bra ställ, handskar med knogskydd och bra stövlar :yoparty på motardbana är det skinställ som gäller :tummenupp

hehe såg att det kanske var lite gammalt, men ändå, hoppas du är nöjd med grejorna!

Last edited:

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
håller med om skinnställ och att det är värt att kosta på sig en bra utrustning. efter att både jag och sambon dragit några vurpor är man glad att man hade ett bra ställ, handskar med knogskydd och bra stövlar :yoparty på motardbana är det skinställ som gäller :tummenupp

hehe såg att det kanske var lite gammalt, men ändå, hoppas du är nöjd med grejorna!

Har väntat i 5 veckor på grejer från Fc-Moto och först ville dom inte svara på mail och när dom väl gör det så skjuter dom upp leveransen hela tiden. Nu ska det ta minst 2 veckor till inna dom skickar sakerna. Det här innabär att jag inte har kunnat köra mc eftersom jag inte har varken handskar, glasögon eller stövlar. Jäkla skitfirma......

Chrusty

Medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Såld/död? zx-6r -97, senaste köp xt660x
Har väntat i 5 veckor på grejer från Fc-Moto och först ville dom inte svara på mail och när dom väl gör det så skjuter dom upp leveransen hela tiden. Nu ska det ta minst 2 veckor till inna dom skickar sakerna. Det här innabär att jag inte har kunnat köra mc eftersom jag inte har varken handskar, glasögon eller stövlar. Jäkla skitfirma......

fan vad surt. sambon beställde oxå därifrån, och då skickade dom inte alla grejor på en gång utan de kom i olika omgångar.. suck, men det lär va billigt iaf..håller tummarna för att de dyker upp snart, allt på en gång!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha