vad ska jag ha? skog/landsväg

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Ska köpa motard till nästa sommar!
Men e lite osäker på vad jag ska ha!
Kommer att bli mycket stadskörning, men vill även ge mig ut i skogen på enduro slingerna :yoparty
Så det kommer ju att bli en hoj med dubbla uppsättningar!
var inne på en ktm625 men den blir kanske litetung för enduro åkning eller?
Så vilken hoj e opptimal för båda?

Alla förslag e välkomna. :rolleyes:

tack på förhand!
 

araben

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
göteborg
Hoj
ktm 525 sx, db7 ver.2
Wilson skrev:
Ska köpa motard till nästa sommar!
Men e lite osäker på vad jag ska ha!
Kommer att bli mycket stadskörning, men vill även ge mig ut i skogen på enduro slingerna :yoparty
Så det kommer ju att bli en hoj med dubbla uppsättningar!
var inne på en ktm625 men den blir kanske litetung för enduro åkning eller?
Så vilken hoj e opptimal för båda?

Alla förslag e välkomna. :rolleyes:

tack på förhand!


jag tycker du ska köpa en ktm 525
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Wilson skrev:
Ska köpa motard till nästa sommar!
Men e lite osäker på vad jag ska ha!
Kommer att bli mycket stadskörning, men vill även ge mig ut i skogen på enduro slingerna :yoparty
Så det kommer ju att bli en hoj med dubbla uppsättningar!
var inne på en ktm625 men den blir kanske litetung för enduro åkning eller?
Så vilken hoj e opptimal för båda?

Alla förslag e välkomna. :rolleyes:

tack på förhand!

Min 660 känns lite väl tung att dra ut på några seriösare enduroslingor så detsamma gäller ju 625:an. 525:an däremot är ju gjord för de ändamålen du beskriver. Inget snack, KTM 525.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Wilson skrev:
Ska köpa motard till nästa sommar!
Men e lite osäker på vad jag ska ha!
Kommer att bli mycket stadskörning, men vill även ge mig ut i skogen på enduro slingerna :yoparty
Så det kommer ju att bli en hoj med dubbla uppsättningar!
var inne på en ktm625 men den blir kanske litetung för enduro åkning eller?
Så vilken hoj e opptimal för båda?
Först, det finns ingen hoj som är _optimal_ för båda, så är det bara.

Eftersom du skriver att det kommer att bli _mycket_ stadskörning så tycker jag det talar för en 625'a/660'a. Bra mycket längre serviceintervaller och en bekvämare hoj att åka på. Ute i skogen så funkar den men inte mer. Den är stor, tung och stark. Jag har en polare som är stor och stark (195cm/95kg muskler) och han orkar rodda runt den riktigt bra medans en annan tar slut rätt fort när terrängen blir lite bökig. Mindre stigar, grustag osv funkar men börjar det bli stenigt/bergigt/rotigt så blir det jobbigt. Sen skall du ju komma ihåg att detta är motarder vi pratar om och att dom alltså har motardfjädrning från fabrik. Det går att skruva på kompression/retur en bit så det blir bättre att åka i skogen men.....

En 525'a funkar absolut som motard men om du kommer att köra mycket så får du vara beredd att serva åxå, typ var 25'e - 75'e mil beroende på körstil och snitthastighet. Om man sen vill göra någon längre tur så får i alla fall jag grymt ont i röven efter ett tag. I skogen funkar den galant däremot. Kanske aningen stark men..... Vad gäller fjädringen för 525'an så gäller det motsatta som för 625/660.

Sen tycker jag absolut du skall kolla på andra märken än KTM åxå. Jag har fått för mig, utan att ha några som helst fakta, att en Husky 510 t.ex. har längre serviceintervaller än en 525'a. Vad gäller dess skogsegenskaper så..... Finns nog någon annan som kan svara på det.

Och du kanske även borde kolla lite 450'or. Mindre att släpa på i skogen och funkar på gatan.

.
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Spider skrev:
Först, det finns ingen hoj som är _optimal_ för båda, så är det bara.

Eftersom du skriver att det kommer att bli _mycket_ stadskörning så tycker jag det talar för en 625'a/660'a. Bra mycket längre serviceintervaller och en bekvämare hoj att åka på. Ute i skogen så funkar den men inte mer. Den är stor, tung och stark. Jag har en polare som är stor och stark (195cm/95kg muskler) och han orkar rodda runt den riktigt bra medans en annan tar slut rätt fort när terrängen blir lite bökig. Mindre stigar, grustag osv funkar men börjar det bli stenigt/bergigt/rotigt så blir det jobbigt. Sen skall du ju komma ihåg att detta är motarder vi pratar om och att dom alltså har motardfjädrning från fabrik. Det går att skruva på kompression/retur en bit så det blir bättre att åka i skogen men.....

En 525'a funkar absolut som motard men om du kommer att köra mycket så får du vara beredd att serva åxå, typ var 25'e - 75'e mil beroende på körstil och snitthastighet. Om man sen vill göra någon längre tur så får i alla fall jag grymt ont i röven efter ett tag. I skogen funkar den galant däremot. Kanske aningen stark men..... Vad gäller fjädringen för 525'an så gäller det motsatta som för 625/660.

Sen tycker jag absolut du skall kolla på andra märken än KTM åxå. Jag har fått för mig, utan att ha några som helst fakta, att en Husky 510 t.ex. har längre serviceintervaller än en 525'a. Vad gäller dess skogsegenskaper så..... Finns nog någon annan som kan svara på det.

Och du kanske även borde kolla lite 450'or. Mindre att släpa på i skogen och funkar på gatan.

.

Tackar för tippsen! Någon som har erfarenhet av Husky 510 ?
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
KTM EXC 525!
Har själv bytt fram och tillbaka mellan KTM 640->520->450->525->660->525 och enl mig är 525den ultimata allroundhojen som funkar till allt. Motard, enduro, cross, grusbus - allt! Sen får man serva lite mer än en mer gatanpassad men det är det värt. KTM 640/660 är mkt stabil och funkar för gata och grusbus men inte i svenska endurospår och på motardbanan känns de som en buss som helst vill vill rakt fram.
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
mada skrev:
KTM EXC 525!
Har själv bytt fram och tillbaka mellan KTM 640->520->450->525->660->525 och enl mig är 525den ultimata allroundhojen som funkar till allt. Motard, enduro, cross, grusbus - allt! Sen får man serva lite mer än en mer gatanpassad men det är det värt. KTM 640/660 är mkt stabil och funkar för gata och grusbus men inte i svenska endurospår och på motardbanan känns de som en buss som helst vill vill rakt fram.
hur tätt ligger service intervallerna på på en 525!
Ska ju även ta den till jobbet i veckorna! Så blir man tvungen att serva den varje vecka? :va Eller beror det på körningen?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Wilson skrev:
hur tätt ligger service intervallerna på på en 525!
Ska ju även ta den till jobbet i veckorna! Så blir man tvungen att serva den varje vecka? :va Eller beror det på körningen?
Var 15e timme för olja, filter och ventiler enligt manualen. Självklart beror ju serviceintervallen på körningen. Sen känner jag inte någon över huvud taget som väntar 15h med att byta olja i en RFS, snittet ligger snarare runt 5h. Å andra sidan går dom hojarna mest bana så......

Klurar du bara ut hur mycket du tror du kommer att köra och någon form av listigt framtagen medelhastighet så är det bara å ta fram miniräknaren och kalkylera fram hur ofta du behöver serva.

.
 

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Wilson skrev:
hur tätt ligger service intervallerna på på en 525!
Ska ju även ta den till jobbet i veckorna! Så blir man tvungen att serva den varje vecka? :va Eller beror det på körningen?

525an e riktigt bra och mycket roligare än 510Husky enligt mig som har kört en del med båda, service med olja o filter tar ju max 30min så det e ganska lugnt att serva själv men vill man slippa det e d nog ganska svårt att kombinera Enduro o motard i samma hoj
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Helgon26 skrev:
525an e riktigt bra och mycket roligare än 510Husky enligt mig som har kört en del med båda, service med olja o filter tar ju max 30min så det e ganska lugnt att serva själv men vill man slippa det e d nog ganska svårt att kombinera Enduro o motard i samma hoj

Vilken års modell bör titta efter på 525an? har det gjorts några större förändringar typ -03 frammåt?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top