Vad ska jag köpa om jag vill ha 1500kr helår?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
CBR1000F från 87 kostar mig 1390/år, vanlig helförsäkring helår (EJ veteran/klassikerförsäkring)

Kanske inte jordens snyggaste hoj men den har bra vrid, silkeslen motor, 135häst, går att trimma. Kräver dock sin man att kasta omkring på småvägar, motstyrning eller höja bakfjädringen är lösningen. Går även att skojja till med 92:ans bredare hjul.
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Köp en Fireblade 92:a.

Trafikförsäkra,(Försök att använda huvudet när du kör) strax över 2000 kr/ år.
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Yamaha rd500 eller suzuki rg 500
Dom borde röra på sig skapligt och sen ljudet och lukten mmmmmmmmmmmmmm :) Dom kom väl innan -86 eller?
 

DiaZ

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Diaz
du kanse inte kommer ner i 1500, men om du/man vill komma undan riktigt billigt så kan man importera en hoj och srtypa ner den så mycket man bara orkar innan man nyregistrerar den i sverige.

Då har f.bolaget ingen uppgift på hur mycket effekt den egentligen har, eftersom de försäkrar på originaleffekt (för att det är så många som stryper och sen plockar bort), blir detta originaleffekt och försäkringen löjligt billig. :yoparty

jag hade en importerad cbr 600r -00 som var strypt innan den ryreggades i sverige, fick 3000 helförsäkring/helår.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
guruville skrev:
Yamaha rd500 eller suzuki rg 500
Dom borde röra på sig skapligt och sen ljudet och lukten mmmmmmmmmmmmmm :) Dom kom väl innan -86 eller?

RG500 går knappt att uppbringa begagnade, RD500 dyker upp ibland, men det är svårt att hitta fina exemplar..

Dessutom är det inte speciellt lättkörda hojar, jag har förvisso inte kört en RG500, men RD'n är väldigt ketchupig till exempel, plus att det är lite jobbigt att lukta moppe efter varje tripp..

Med den inte sagt att det är dåliga hojar, dom är jävligt grymma, och hade jag plats för två hojar samtidigt skulle jag LÄTT skaffa en RD eller RG500, det är bara inget jag vill köra på till vardags.. jag vill gärna ha en pålitlig fyrtaktare med bottendrag, vettig vridkurva och motorbroms också :)


Till ursprungspostaren säger jag precis som någon annan redan föreslagit, Suzuki GSXR750, den första riktiga sporthojen enl mej.

(Fast det glunkades ju om att dom skulle skärpa classica-försäkringen till nästa år eller nåt, och börja kräva att man haft MC-kort i minst X antal år för att få teckna den.)
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
TinaTjejen skrev:
LF bygger sina premier på ursprungseffekten nuförtiden, så att den är strypt struntar de i.

Inte om man bara har lillkortet (A begränsad) väl ?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
En trafikförsäkrad motard borde hamna någonstans i trakten krin 1500.
Om jag bara skulle haft trafik på min så skulle det bli 1000 kr helår på Bilsport/MC.
Fördelen är att du får bra mycket roligare på en modern motard jämfört med en 20 år gammal häck! Men du får säkert skruva lika mycket.... :3freak
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
M:et skrev:
En trafikförsäkrad motard borde hamna någonstans i trakten krin 1500.
Om jag bara skulle haft trafik på min så skulle det bli 1000 kr helår på Bilsport/MC.
Fördelen är att du får bra mycket roligare på en modern motard jämfört med en 20 år gammal häck! Men du får säkert skruva lika mycket.... :3freak

Beror väl på vad man tycker är skoj, problemet med offroadhojar är ju att dom saknar pulver.

Sen kanske man inte vill åka omkring utan att ha hojen åtminstonde stöldförsäkrad om man någonsin tänker parkera den någon annanstans än i sitt sovrum typ.
 

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Firestorm
Jag är i samma sits som du och ska börja plugga nu till hösten. Köpte en ER-5 -98 och den betalar jag 1700:-/år hel/hel för (IF/bor på landet/kille/26 år/precis tagit kort/inga andra försäkringar inom IF).

Finns en del hojar att välja på om man vill ner i de pengarna men jag ville ha en hyfsat ny och kunna köra ganska långt utan att bli matt, dessutom drar den lite soppa.

Den är ju ingen raket rakt fram men rolig i kurvorna.
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
jambaman skrev:
Tjena tänkte börja plugga och då har man inte råd att ha dom här astronom försäkringarna :confused:
Har kollat på gamla gsx cyklar och yamaha fz 85-86,honda cb mm
Kom med förslag jag gillar vrid och en hoj som rör på sej.
Jag har ochså kollat på motard men vet inte riktigt hjälp :huvet
Hyr ut kall garage under vinterhalvåret.
Ha det Mr Jambaman


Jag pluggar, kör thunderace, pyntar 3500 trafik / halvår . 22år, A kort 1år och bor i Enköping, ca 10 mil från Stockhlm.

Iofs pluggar jag matte, dvs nästan inga pengar går åt litteratur...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
GlennB skrev:
Beror väl på vad man tycker är skoj, problemet med offroadhojar är ju att dom saknar pulver.

Sen kanske man inte vill åka omkring utan att ha hojen åtminstonde stöldförsäkrad om man någonsin tänker parkera den någon annanstans än i sitt sovrum typ.

Givetvis! Det fanns en gnutta ironi i mitt inlägg.
Min poäng är bara att man kan ha otroligt skoj med motard också, framförallt med tanke på kostnaderna.
Försäkringen är löjligt billig (skadad från åren med sporthoj...) lägger man hojen är det fortfarande löjliga summor om nu ens något går sönder!
Men visst, är det långresor och hög toppfart man triggas av så är motard helt fel, då är det mycket bättre att tex köpa en gammelgixxer som nu för tiden är otroligt prisvärda.
Den åkning jag själv njuter av lek på 1 hjul, småvägspiskande och banåkning.
Motarden uppfyller nästan de kraven komplett.
Lek kan knappt bli roligare.
Småvägspiskande tycker jag själv är roligare med motarden så länge det finns riktigt kurviga vägar i närheten. (tack gode gud för Roslagen)
Bana går bra så länge det inte är för snabba svängar och långa rakor.
Just pga av banåkningen kommer jag själv köpa en R6 som komplement till motarden, det bästa av 2 världar :)
Så har någon en riktigt billig R6 till salu så skicka ett PM :tummenupp

Lycka till i ditt hojletande!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top