Vad ska jag sätta motorn i?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Hallå, suttit och läst denna tråd och sett att det finns många som har bra ideer på byggen:tummenupp

Nu hoppas jag att vi tillsammans ska kunna lösa mitt problem, eller rättare sagt ett av dem. Har en skrotad Dominator som 650 som jag ju självklart "måste" bygga nåt av. (Ni som inte förstår att man måste bygga nåt kan sluta läsa här)

Har lurat lite på olika alternativ:

Finns alltså en 650cc enstånka på cirka 45 hästar(tidiga dominatorn) och jag har kommit på följande alternativ på byggen (med för och motargument)

Fyll gärna på listan eller argumenten

1. Köpa Crosskart chassi och montera motorn i.

För: Snabbt och enkelt "bygge" och säkert askul på isen i vinter:tummenupp

Mot: Kör redan Mc och bil på isen och behöver inte en is-leksak till.:rolleyes:

2. Bygga Åkgräsklipparen from HELL

För: En åkgräsklippartraktor modell sleeper med 45hk i måste ju vara ett utmärkt sätt att slå sej på. Eller ett bra sätt att klippa/förstöra gräsmattan på.:gnissla

Mot: kanske blir svårt att använda den som klippare, och chassit lär ju inte va det bästa för "nöjeskörning" så då kanske man har en maskin som man varken har nytta av eller kan ha kul med. :va

3. köpa en gatreggad 150/250cc kina-gokartoch placera motorn i.

För: Lätt bygge som säkert skulle va svinkul att "åka lite med"

Mot: Skulle ju vara hyffsat olagligt med den motorn i istället för sunkiga 150cc motorn, så då är den ju att räkna som oreggad dvs bara köra på isen:huvet

4. Hydrocopter, dvs ta ett flatbottnat alu-skrov som man sätter en skjutande flygpropeller på....

För:Bor vid en liten sjö, på andra sidan lite vass och träsk fortsätter sjön och där vore det kul att bada... :D

Mot: Jag är en badkruka..:näsblod

5. ???

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hur stor, fysiskt sett, är motorn?

Jag har en liten dröm om att en gång köpa en Suzuki K50 och sätta i någon 250cc motor från en cross eller liknande o stoppa i.

Så mitt förslag är att du köper valfri gammal moped och sätter 650cc motorn i. Övermotoriserat är skiten! :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lättviktsmotard tycker jag. En styv 250cc crossram, 17"-fälgar och självklart häftig lack på det! :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ge motorn åt mig, så skaffar jag en lämplig ram att sätta den i.

Jag hade nyss på gång en MC ram som skulle behöva en sån motor, men den gick mig förbi, men skickar du motorn så letar jag upp en annan ram.

Mono-Caféracers rockar.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Lättviktsmotard tycker jag. En styv 250cc crossram, 17"-fälgar och självklart häftig lack på det! :yoparty

skulle lätt gjort det.. motard och isräser..
en 90tals cross med skuren motor e biiiiiligt!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En 45-hästars takfläkt skulle jag vilja ha, hade 32 C i lägenheten idag
/J

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hade jag varit du så skulle jag köpt en sån där kina-quad/fyrhjuling och skickat i motorn i. Hyfsad effektökning från typ 15 hk till närmare 45 hk. De e en ökning med 200% de.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade jag varit du så skulle jag köpt en sån där kina-quad/fyrhjuling och skickat i motorn i. Hyfsad effektökning från typ 15 hk till närmare 45 hk. De e en ökning med 200% de.

Dom brukar ju IOFS knappt hålla för dom 15(påstådda) hästar dom har orginal, så spännande lär det ju bli...

En sidenote:
Hur fan gör kineserna för att få ut så lite effekt ur sina motorer?
Alla kinesgrejor jag har sett/provkört är ju uppenbart felkonstruerade, redan i början på 1900 tog man ut högre litereffekter ur en fyrtaktare än vad dom gör?
Har dom rationaliserat bort kolvringarna?
Borrar dom kanalerna i toppen med samma borr som dom använder till ventilstyrningarna?
Sitter det en kines och punktsvetsar på ett rundstål på kamaxel-linen?
Förgasarna, är det bara en ballofixventil med wire på bränsleledningen?

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Aprilia RS 125 -07
Haha, tycker du ska göra det sjukaste av dom alternativen! Alltså nummer 4.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om du funderar på hydrokopter glöm aluminiumskrov, speciellt om du vill kunna köra på is.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
En gräsklippare med slicks å grejjer! :yoparty

Tror det kan va riktigt spännade att runda buskarna på tomten med en sån... är helt klart ett starkt alternativ:yoparty

valfri gammal moped och sätter 650cc motorn i. Övermotoriserat är skiten! :tummenupp

motard och isräser..
en 90tals cross med skuren motor e biiiiiligt!

Köp denna å skruva..

Håller med er alla fyra, det skulle rocka fett:tummenupp :tummenupp , men jag har redan tvåhjuliga leksaker så det räcker, både för lek och gata.. (man kan ju iofs alltid ha en till...:va)

En 45-hästars takfläkt skulle jag vilja ha, hade 32 C i lägenheten idag
/J

Det vore ju kreativt... men jag har AC i värmepumpen så har 20 C inne, plus att det blir jobbigt med alla avgaser inne:tungan

Haha, tycker du ska göra det sjukaste av dom alternativen! Alltså nummer 4.

Är oxå sugen på det just nu...:)

Om du funderar på hydrokopter glöm aluminiumskrov, speciellt om du vill kunna köra på is.

ok:va vaffö då? trodde det var lätt och stryktåligt med alu?:confused:

Finns det fler bra förslag??:confused:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alu är tåligt, men det behövs ändå slitskenor.
Går att göra av plattjärn, men de rostar om man inte använder dom..

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Alu är tåligt, men det behövs ändå slitskenor.

Det fattar jag med, undrade mer varför det skulle vara dåligt att bygga en hydrocopter i alu..:va

I övrigt är det inget lättproblem det här med att ha en motor över att bygga på. För en vecka sedan var jag mest sugen på Crosskart, sedan lutade det åt hydrocopter ett tag... nu funderar jag mest på en åkgräsklippare... :hihi

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0