Vad ska man åka för hoj, är nybörjare.

NMattsson

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
lånad cbr 900 fireblade -00:a
Tjena på er sporthojs fantaster.
Från tanke till körkort på 7 veckor. Innan semester fick jag ett ryck och bestämde mig för att ta mc-kort. Hade funderat på det men det har aldrig blivit av, så till sist bestämde jag mig bara.
Har varit en F1 inbiten tv tittare men har med glädje gått över till Moto GP.
Moto GP har allt som F1 inte har och lite till. Jag tycker det är grymt att titta på. Det är alltid spännande race och många omkörningar.

Jag tog körkort för en vecka sedan och jag har fått låna en kompis cbr 900 fireblade, tycker att den går ganska bra men det är lite jobbigt att köra utan backspeglar. Varför tar man bort dem kanske någon kan svara på. Är det för att hojen ska se coolare ut eller vad??
Jag funderar på att köpa en VTR 1000 Firestorm är det någon som kan säga något om dessa hojar, försäkring, ägande, hur de går, förbrukning, SP1 och så vidare.
Eller rekommenderar ni någon annan hoj så säg till.

Tack på förhand,
hälsningar nytaget kort.
Mattsson

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hej och välkommen!

Ingen kan tala om vad du ska ha för hoj, det lär du nog räkna ut själv. Precis som du förmodligen köper bil själv. Däremot kommer du få en massa förslag på att just deras typ av hoj är precis vad du ska ha.... :rolleyes:

VTR är en trevlig hoj, speciellt de nyare årsmodellerna med lite större tank. Prova en!

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32757

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
En hornet 900 är det du ska ha.. :tummenupp

Testkör olika hojar, och köp det som känns bäst. det går alltid att byta om du inte blir nöjd.

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Självklart ska du köpa en ducati. :D
Sen får du billig försäkring (årmodell före -98) och mycket nöje!!!
:yoparty

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
NMattsson skrev:
2416953 Tjena på er sporthojs fantaster.
Från tanke till körkort på 7 veckor. Innan semester fick jag ett ryck och bestämde mig för att ta mc-kort. Hade funderat på det men det har aldrig blivit av, så till sist bestämde jag mig bara.
Moto GP har allt som F1 inte har och lite till. Jag tycker det är grymt att titta på. Det är alltid spännande race och många omkörningar.

Jag tog körkort för en vecka sedan och jag har fått låna en kompis cbr 900 fireblade, tycker att den går ganska bra men det är lite jobbigt att köra utan backspeglar. Varför tar man bort dem kanske någon kan svara på. Är det för att hojen ska se coolare ut eller vad??
Jag funderar på att köpa en VTR 1000 Firestorm är det någon som kan säga något om dessa hojar, försäkring, ägande, hur de går, förbrukning, SP1 och så vidare.

Tack på förhand,
hälsningar nytaget kort.
Mattsson
Jag tycker du ska köpa min zx9r :tummenupp Den har funkat perfekt som förstahoj.

Tahonga

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Hoj
Bandit 600S
Oj - I'm impressed!! 7 veckor. -Grattis! Jag började jobba på lappen för 2 veckor sedan - inser att "hmm det här kommer att ta tid". :va

NMattsson skrev:

Tack på förhand,
hälsningar nytaget kort.
Mattsson

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Första hojen köpte jag bara, hade bara sett men inte provkört, var utan hoj några år, kollade runt ett tag och köpte en igen utan att ha provat, första var jag helnöjd med, andra är jag helnöjd med(finns alltid små detaljer att önska), du kommer väl så småningom komma fram till det som många gör, man vill gärna ha flera hojar.

köp nåt som du tycker verkar bra, går alltid att byta :tummenupp

Fraz

Varå då, då é la re så!..
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
Blå/Gul HUSA liten Svart min kina
NMattsson skrev:

Tack på förhand,
hälsningar nytaget kort.
Mattsson

TJÄNARÉÉÉ!!!!!!!!..... o välkommen till oss:yoparty
Svårt att tala om vad någon ska ha för hoj. Du får ju bestäma villken typ du vill ha först. Naken, typ honda hornet. Eller sport, typ Honda cbr 900.
Det e en del saker som spelar in, pris villka pengar du vill läggapå hojen. Försäkring, kan varigera stort på hojjar, person, bolag o var man bor.

Backspeglarna slänger man bort för att dom e fula o så får man inte ha dom när man kör på bana (sitter dom på så får man tejpa eller vika in dom så att man inte kan titta bakåt) O så kan dom inte gå i sönder NÄR man krachar!

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Du verkar vara inne på stor snabb sporthoj fast de e så färskt, kul och välkommen bland likar, men tat lite lugnt i början. Det är inte många som kan hantera dessa hojar till fullo även om det låter så på många.

Att ta av backspeglarna är bara korkat, på bana javisst, men i trafiken kan de göra skillnad på att leva eller dö. Det är inte helt lätt att vända sig om som de gör på MotoGP för att kolla hur det ser ut när du skall byta fil, lägg ned det och ha kvar backspeglarna.

När det gäller hojval är grunden som tidigare inlägg; du måste provåka hojarna, och det är inte lätt om man e oerfaren att skilja på hojars kvalitet idag. En sak är säker, köper du hyfsat ny hoj så får du bra grejor, de flesta hojar i dag är av kvalitet.
Men det viktigaste är nog att du känner för den. Provåk som sagt var. Kliv in på några av de större firmorna, berätta som det är, ge dem intrycket att du har mycket pengar och kan köpa vad du vill så kommer du få prova :tummenupp ;-)

Sen är det plånboken som får bestämma, inköpspris och försäkringen; äldre och motorsvagare så blir det billigare, och tvärtom om du vill kunna köra som de i motoGP... Det lönar sig kraftigt att ringa runt till bolagen och ett tips är att gå med i smc och ta avrostning och broms o kurvkurs vilket kan leda till bätte försäkring. Dessutom är det förbaskat kul kurser och bromskursen gör att du med gällande försäkring kan prova bana för första gången. Du kommer att känna dig som, jag det går inte att beskriva!

Om jag får rekommendera hoj efter MITT tycke, så skulle jag välja några av de kända sporthojarna i större klasserna, GXS100R, R1, Ninja eller Fireblade, inte bara för att de uppfyller dina önskningar utan även för att de är hyfsat ok att köra i vardagstrafik. Väljer du ultimat känsla (enligt mitt tycke) så tar du en Aprillia RSV 100 mille, en Ducati eller en SP1/2, men de är inte helt bekväma till vardags.

Lycka till! Syns där ute sen!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...