Skulle villja säga som såhär:
Om man har haft behörighet för bil en längre tid, så är det ett plus på så vis att man har total trafikvana, kan skylltarna, och vet hur man generellt ska beté sig i trafiken, vilket ger en mer tid att koncentrera sig på hur man kör hojen, eftersom resten "går av bara farten". För mig så gick 80% av körlektionerna åt till bana, och 20% till trafik (trafiklektionerna visar dock tydligt var man ligger i sin utveckling både gällande att hantera hojen, och att vistas i trafiken), men detta är något din körlärare kommer märka på 5 sekunder.
Varför bana då? Själv stångades jag hårt med bankörningen en gång i tiden, och tyckte det var stundtals löjligt hur mycket tid som ödslades på detta. Varför? Ja, nu flera år senare så är det för mig självklart. Som körinspektör från vägverket kan man efter 30 sekunder se vem som kan hantera sin hoj och inte. Det är som tidigare nämnt inte antal meter på bromsprovet, antal sekunder man kan kapa i serpentinen, eller med vilket styrutslag man kan ta svängen, utan sättet man gör det på (självsäkerthet, kontroll, ballans, medvetenhet), fan, man kan t.om missa en hel del, men om man styr upp det på ett bra sätt, så visar ju Det att man har koll på läget.
Så tipset till trådskaparen, kolla upp övningarna du ska klara av i förarprovet, och öva, lär känna din hoj, och som med allting annat, gör allting så sakta du bara kan, desto långsammare du kan framföra ditt fordon kontrollerat, desto skickligare är du, oavsett om du kör på ett eller två jul, rakt fram eller med fullt styrutslag. Har du tillgång till egen hoj så öva mer än bara övningarna som ingår i provet. Hitta på lite egna lågfartsövningar och banor att köra, så lär dig dig att improvisera, och kommer på hur du ska reda ut den eller eller andra situationen... så blir det mindre överaskningar på din uppkörning när en heroinpundare på rollerblades kommer farande ut framför dig just som du ska passera en cykelbane-överfart alá hög kullerstenskant med fullt styrutslag, samtidigt som du krånglar med att få i 1:an...
och Lycka till!