Vad ska man öva på inför körskola?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag kuggade på trafikdelen förra säsongen pga grym nervositet och säkerligen ovana att köra hoj i trafiken.. Har haft b-kort i 7 år.. Så det behöver inte alls vara fördel att ha kört mycket bil... Det kan vara stor nackel eftersom man kan köra mycket mer avslappnat med bil än mc...

Kör man mc ska man ha 100ggr mer koll än när man kör bil.. och då ska man ha bra koll även när man kör bil givetvis... Gör ont att göra fel på mc..

Så öva mycket trafikkörning även om du tycker du är säker på det....

Självklart kommer jag övningsköra rätt mycket innan jag kör upp. första lektionen kastade jag mig ut på E4an och visst var det lite nervöst men MC/BIL verkar vara något jag är lagd åt. Hoppas det går lika bra med dom andra momenten, ska testa konbanan nästa vecka. :tummenupp

Erfarenhet från bilkörning ger inte ett skit...
De bara sabbar...

Olika från person till person, jag känner att det får mig att agera mindre nervöst i knepiga situationer. Visst får man kolla lite mer och tänka annorlunda, men det är knappast jobbigt. Vem har sagt att det bara ska vara kul att åka MC? mer än så :pannkyss
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Självklart kommer jag övningsköra rätt mycket innan jag kör upp. första lektionen kastade jag mig ut på E4an och visst var det lite nervöst men MC/BIL verkar vara något jag är lagd åt. Hoppas det går lika bra med dom andra momenten, ska testa konbanan nästa vecka. :tummenupp



Verkar bra, jag tog kort förra året och hörde att nu skulle dom visst ha handledar-kurser för Mc också???
Jag tog fyra lektioner på manöverbanan och ingen i trafik med körskolan. Iofs så kom min uppkörnings-snubbe från Borlänge så jag borstade på lite extra med dalmålet...:D
Ett tips jag kan ge är att köra mycket manöverbana för om du inte klarar den så får du inte köra i trafik på uppkörningen.
//Dalmasen
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Självklart kommer jag övningsköra rätt mycket innan jag kör upp. första lektionen kastade jag mig ut på E4an och visst var det lite nervöst men MC/BIL verkar vara något jag är lagd åt. Hoppas det går lika bra med dom andra momenten, ska testa konbanan nästa vecka. :tummenupp



Olika från person till person, jag känner att det får mig att agera mindre nervöst i knepiga situationer. Visst får man kolla lite mer och tänka annorlunda, men det är knappast jobbigt. Vem har sagt att det bara ska vara kul att åka MC? mer än så :pannkyss

Nej men de ger såklart nåt att ha erfarenhet från bilkörning, grejen är det att man har blivit ganska bekväm bakom ratten efter några år, man kollar inte ordentligt, blinkar kanske var hundrade gång osv osv o de tar man lätt me sig ut när man kör hoj... o de funakr inte när man ska klara en uppkörning..sen e de skitsamma :D...
 

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Plastraket
Hej gröngöling :D

Något jag vet att körskolorna är stenhårda på nuförtiden är att man under körning måste kunna nynna melodier, då helst någon schlager dänga.
När jag åkte första turen slapp jag dock det och kom undan med "ta mig till havet".
Annars är det bara de vanliga sakerna som att kunna dra igång vindrutetorkarna och veva ner rutan du bör praktisera extra hårt innan du kontaktar körskolan!

Lycka till!

:pannkyss

tack för tipset! har testat varken eller på min båge än så länge, ska göra det imorgon direkt när jag sätter mig på den :tummenupp

tror det blir lite test på skarpa vändningar och kryp körning imorgon också, verkar ju vara det svåra med att ta mc-kort. :huvet
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
tack för tipset! har testat varken eller på min båge än så länge, ska göra det imorgon direkt när jag sätter mig på den :tummenupp

tror det blir lite test på skarpa vändningar och kryp körning imorgon också, verkar ju vara det svåra med att ta mc-kort. :huvet

Kul att du tjackat hoj, måste få spana in skönheten.
Kanske svänger förbi i morrn om du e på plats i Nacka.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Skulle villja säga som såhär:

Om man har haft behörighet för bil en längre tid, så är det ett plus på så vis att man har total trafikvana, kan skylltarna, och vet hur man generellt ska beté sig i trafiken, vilket ger en mer tid att koncentrera sig på hur man kör hojen, eftersom resten "går av bara farten". För mig så gick 80% av körlektionerna åt till bana, och 20% till trafik (trafiklektionerna visar dock tydligt var man ligger i sin utveckling både gällande att hantera hojen, och att vistas i trafiken), men detta är något din körlärare kommer märka på 5 sekunder.

Varför bana då? Själv stångades jag hårt med bankörningen en gång i tiden, och tyckte det var stundtals löjligt hur mycket tid som ödslades på detta. Varför? Ja, nu flera år senare så är det för mig självklart. Som körinspektör från vägverket kan man efter 30 sekunder se vem som kan hantera sin hoj och inte. Det är som tidigare nämnt inte antal meter på bromsprovet, antal sekunder man kan kapa i serpentinen, eller med vilket styrutslag man kan ta svängen, utan sättet man gör det på (självsäkerthet, kontroll, ballans, medvetenhet), fan, man kan t.om missa en hel del, men om man styr upp det på ett bra sätt, så visar ju Det att man har koll på läget.

Så tipset till trådskaparen, kolla upp övningarna du ska klara av i förarprovet, och öva, lär känna din hoj, och som med allting annat, gör allting så sakta du bara kan, desto långsammare du kan framföra ditt fordon kontrollerat, desto skickligare är du, oavsett om du kör på ett eller två jul, rakt fram eller med fullt styrutslag. Har du tillgång till egen hoj så öva mer än bara övningarna som ingår i provet. Hitta på lite egna lågfartsövningar och banor att köra, så lär dig dig att improvisera, och kommer på hur du ska reda ut den eller eller andra situationen... så blir det mindre överaskningar på din uppkörning när en heroinpundare på rollerblades kommer farande ut framför dig just som du ska passera en cykelbane-överfart alá hög kullerstenskant med fullt styrutslag, samtidigt som du krånglar med att få i 1:an...

och Lycka till! ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top