Vad ska man göra?

Thom@s

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750 ES -83
Hej på er allihopa,

Jag skulle villja rådfråga er erfarna. Jag är ny på forumet här, har tagit hojkort i sommar och köpte en gammal Suzuki GSX750 ES i april för att övningsköra med och kanske att använda för att pendla till jobbet. Den har gått sämre och sämre och tomgången har slutat fungera sedan ett tag tillbaka. Eftersom jag inte kan någonting om hojjar så lämnar jag in den till en mcverkstad där man konstaterar att något i förgasaren har gått sönder som inte går att reparera utan att en ny/begagnad måste införskaffas och monteras. Nu till min fråga, eftersom motorcykeln är så gammal och inte kostade jättemycket pengar när jag köpte den (14 000kr) så undrar när man ska dra gränsen för hur mycket pengar man bör lägga på hojjen. Hela jobbet med en ny/begagnad förgasare kommer landa runt 5000 - 6000 vilket är en en tredjedel av vad jag gav för mc'n. Som jag ser det har jag 3 alternativ.

1. laga hojjen och hosta upp 5000 - 6000 för jobbet och hoppas att den håller ett tag till/sälja den för en billig peng.
2. sälja den om det ens är möjligt i det skicket den är i nu och få i bästa fall några 1000 lappar.
3. Kasta den och köpa nytt.

Hur skulle ni gjort? Känner ni till något företag eller skrot som köper trasiga motorcyklar eller kan tänkas sälja vidare delarna?

Tack på förhand.
/thomas
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Du kan inte tänka dig att försöka laga den själv? Du bör kunna komma undan ganska så billigt då om du hittar en beggad förgasare. Att kasta den och köpa nytt verkar korkat om du kan sälja den och göra lite pengar på den iaf. Ett annat alternativ är att fixa den och sedan sälja den på en gång om du tror det är värt det inför försäljning.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
De va inte billigt. Ring runt till mc skrotar å se om du inte kan hitta förgasare till den. Sen har du väl någon bekant som kan hjälpa dig att byta. =Inte så svårt. Sedan håller hojen nog länge med lite omvårdnad.
 

Thom@s

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750 ES -83
Jag är jättedålig på att mecka så tyvärr tror jag inte att jag klarar av att fixa det själv.

Kasta och köpa nytt alternativet är dumt som du skriver, det är nog mest hur jag känner för att göra och inte speciellt smart.
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
Leta reda på en omgång begagnade förgasare. Bör inte vara så svårt då det inte precis är en ovanlig cykel du har.
Byt själv. Det är inte svårt, otroligt mycket enklare än å försöka skruva på en bil. Använd digitalkamera och ta kort på alla skruvar du tar bort, eller ännu hellre videokamera.
Själv är jag ganska bra på att skruva isär saker och inte lika bra på att få ihop dom rätt igen... Ändå lyckades jag plocka av mina förgasare, göra ren dom, skruva tillbaka alltihopa och provstarta på 1½ timme. Ingen var mer förvånad än jag när det funka! Och det bästa av allt är att du behöver inga konstiga specialverktyg

Sen begriper inte jag vad som kan gå sönder i förgasarna och inte vara möjligt att laga, men det förvånar inte mig...

//A
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nog fan borde det finnas någon hjälpsam Mcsnubbe på forumet, som bor i Stockholmstrakten?
har svårt för att tänka mig att knasaren är så djävla paj att den inte går att laga.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Lugn och fin...

Steg 1 är att ta reda på exakt vad som är paj i förgasaren.
Den består av många delar och alla delar kan köpas för sig.

En grej jag helt klart skulle kolla upp är att batteriet är friskt.

Gick hojen kalas innan? På hur många mil / veckor har den gått från att "gå bra" till "gå piss"?

/Fredde
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag råkade ut för precis samma sak på min Sursukka (GSX 750 ES -84) nu i sensomras. Nästan 100% säkert att det är igensatta munstycken.

Jag gjorde så här. Skrivet rätt ur minnet så det kan vara detaljfel men det skall gå att se när du skruvar av allt. Du behöver en "lagom" skruvmejsel, en "lagom" kryssmejsel och en 10 mm ring/blocknyckel. Och OM du nödvändigtvis känner att du _måste_ peta i något hål, gör det med en tunn KOPPARTRÅD för att inte rispa mer än nödvändigt.

Det är inte särskilt svårt men en smula *host* bökigt att ta loss förgasarbryggan (du måste av med sadel, tank och sidokåporna). Ta ur batteriet, lossa på batterilådan (den _kan_ sitta kvar men blir enklare om du tar ut den). Lossa luftburken (inklusive fästvinkeln i framkant mot ramen) och lossa förgasarna från luftburken och toppen (dvs alla slangklämmorna). Lossa vacuumslangen och soppaslangen på vänster sida vid soppakranen. Lossa tankventilationen på höger sida. Ta bort de två skruvarna i bakkant på tanken och lyft av den.

Bängla ut förgasarbryggan åt höger en bit så att du kan lossa muttern som håller gasvajern. Lossa plåtvinkeln som sitter ovanpå trottelhuset så att chokevajern kan lossas från chokestaget nere mellan fuggarna.

Pilligt som fan men det går. Inte krångligt som sagt.

Sen är det bara att tömma flottörhusen i en glasburk (så du ser hur mkt skit som samlats) genom att öppna skruven som sitter underst på flottörhusen. Skruva ur ett munstycke i taget och blås rent. Alla munstycken. När du lossar locken ovanpå för att ta ut membranen och trottelkolvarna, gör det på EN förgasare i taget.

Var m-y-c-k-e-t försiktig med trottlarna, gummit är tunnt som fan. Notera att det finns ett öra på gummimembranet som skall passa in i ett urtag på kanten när du sen skruvar tillbaka locket.

Jag fick göra det här 5-6-7 gånger på min hoj innan all skit hade kommit ut. Det verkar som om man skakar loss sånt som sitter i kanaler o väggar när man bänglar omkring med fuggarna. Men det är bara bra, det blir rent till slut. Tänk på att tomgångsmunstycket är så litet hål i att det nästan inte går att blåsa igenom det. Mitt var så tätt att jag inte kunde blåsa (med munnen) från något håll utan var tvungen att använda tryckluft för att blåsa rent.

För att montera tillbaka förgasarbryggan, börja med att smörja med fett (jag tog lithiumfett) på båda förgasarhalsarna och på gummina (både luftburken o mot toppen), låt slangklämmorna förgasargummina mot toppen sitta på plats och lämna slangklämmorna till luftburken åt sidan så länge.

När du glömt bort att montera vajrarna så tar du ut förgasarbryggan till hälften (åt höger alltså) igen och svär en stund och monterar vajrarna. Sen bänglar du in förgasarbryggan så förgasarhalsarna linjerar med insugningsgummina på toppen och trycker samtidigt (bra med en polare och bred skruvmejsel här) luftburken så långt bak det går.

Nu borde du ha en förgasarbrygga som lutar sig mot insugningsgummina och är fri i bakkant mot luftburken. "Vik" in den genom att låta förgasarhalsarna ligga i underkant/nedkant på insugningsgummina. Har du fettat in det skall det vara ganska enkelt att knö dit det igen.

Sen lirkar du på slangklämmorna för luftburken. När du har kommit på att de sitter så fel att du inte kan komma åt skruvarna pillar du loss dem igen och svär ännu en ramsa och gör om/gör rätt.

Sen lirkar/trycker du dit luftburken och njuter av att det "bara" är att skruva ihop joxet igen. Förbered dig mentalt på att behöva göra det här ett par tre gånger men när man gjort det 2-3 gånger så tar det inte 4 timmar utan 20 minuter :D :tummenupp

Om det är mycket text, kopiera det och klistra in det i word/wordpad och redigera det en smula så att det blir en punktad lista tex. Gärna med lite luft så du kan göra anteckningar när du skrivit ut pappret och tagit med dig till garaget.

Svär en stund igen över att du glömmer pennan och den enda penna du hittar i garaget inte funkar eller är en FET tuschpenna.

Belöna dig själv och din eventuella medhjälpare med en pizza för att samla lite energi innan du ger dig ut på en lycklig, nöjd och tillfredsställd liten tur...

Gissa om jag var less på min Sursukka. Men nu går den som den skall, till och med bättre än förut! :yoparty

Tips: En Köp en Hayneshandbok eller en Claymerhandbok eller PM till mig om du vill ha lite dokumentation eller så kan jag köpa den av dig för ett skambudspris eller så kan vi byta. Min är i "bruksskick" men en smula nedskruvad just nu. Håller på att fixa med framgaffeln och ska byta bromsok o slangar :D

Justdetja... När du skruvar tillbaka munstyckena, se då till att dra dem tillräckligt hårt. Så att de inte lossnar. Och ligger och skramlar i botten på, till exempel, flottörhuset. Hojen går rätt dåligt igen då. Tro mig. Just detta vet jag med säkerhet :gnissla :huvet

Och använd Trådverktyg för att prenumerera på trådar du startar så får du besked mailledes när någon har svarat :tummenupp
 
Last edited:

Thom@s

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750 ES -83
Tack så hemskt mycket för alla bra svar och tankar, ett extra stort tack till dig Tuppjuck. Din utförliga instruktion är så detaljerad att jag faktiskt nästan börjar tro på att jag kan försöka själv bara jag får tag i ny förgasare. Jag ska ringa verkstaden igen och ta reda på exakt vad det var som gått sönder och sedan ringa runt till några mcskrotar och se om dom har ny förgasare.

freddexwing: Batteriet är i princip nytt, motorcykeln har nog aldrig så länga jag haft den gått riktigt bra utan har väl stegvis blivit sämre med tiden.

Tom@s: Oj, var inte meningen att kopiera ditt nick, jag brukar använda thom@s som nick. Om du/andra får problem att hålla isär oss så kan jag byta nick, säg till isåfall.

Som sagt stor tack till er, det är alltid skönt att få input från andra, speciellt när man inte har någon koll själv.

/Thomas
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tack så hemskt mycket för alla bra svar och tankar, ett extra stort tack till dig Tuppjuck. Din utförliga instruktion är så detaljerad att jag faktiskt nästan börjar tro på att jag kan försöka själv bara jag får tag i ny förgasare. Jag ska ringa verkstaden igen och ta reda på exakt vad det var som gått sönder och sedan ringa runt till några mcskrotar och se om dom har ny förgasare.

freddexwing: Batteriet är i princip nytt, motorcykeln har nog aldrig så länga jag haft den gått riktigt bra utan har väl stegvis blivit sämre med tiden.

Tom@s: Oj, var inte meningen att kopiera ditt nick, jag brukar använda thom@s som nick. Om du/andra får problem att hålla isär oss så kan jag byta nick, säg till isåfall.

Som sagt stor tack till er, det är alltid skönt att få input från andra, speciellt när man inte har någon koll själv.

/Thomas

Ehm.. du... Börja inte med att leta ny förgasare. Börja med att göra rent. Isht om den har börjat gå sämre o sämre på kort tid. Då brukar det vara skit. Slitage tar längre tid på sig att märkas (flera månader/år) och om något går sönder så sker det rätt abrupt. :gnissla

Jag satsar mina pengar på att det är skit i förgasarna. I de flesta fall. Det är iaf billigare än att börja leta efter friska bitar och sen upptäcka att dina originalbitar faktiskt bara var skitiga :tummenupp :D
 

njelger

Guest
Jag är jättedålig på att mecka så tyvärr tror jag inte att jag klarar av att fixa det själv.

Kasta och köpa nytt alternativet är dumt som du skriver, det är nog mest hur jag känner för att göra och inte speciellt smart.

förgasaren eller förgasarna ? tror jag har några såna fuggar liggandes. närmare bestämt 3.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top