Vad ska man ha för 4-hjuling för väg OCH offroad?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nån som vet anledningen till varför fyrhjulingar bara får vara 20hk som gatreggade? Finns ju ingen direkt gräns för motorcyklar eller bilar?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nån som vet anledningen till varför fyrhjulingar bara får vara 20hk som gatreggade? Finns ju ingen direkt gräns för motorcyklar eller bilar?

Skulle gissa på att de mestadels köps av ungtuppar med nära besläktade föräldrar utan någon erfarenhet av vassare fordon än den pimpade 740:an med kjolpaket och planad topp...

Vet inte om jag har rätt men statistiken verkar vara på min sida iaf... :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Håller med till fullo, vebotrimmare ska man hålla sig ifrån.

Tror det står i mitt regbevis att den är på 14kW eller nått och en maxhastighet av 85km/h, men inte som den står nu i varje fall.

Original effekten på 70 hästar har överskridits.

Duncan helsystem, Alba trimbox, KN filter ,rullgas, sänkningssats m.m.

Det går fort till badplatsen här i närheten :D

Vet du hur det funkar. Plockar man i och ur strypsatsen till besiktningen eller?

Tumgas är gay.

Japp, men det går ju att byta till vanlig rulle.

Det här är kanske något för dig :tummenupp http://www.blocket.se/jamtland/Gatreggad_Varstingquad__Badboy_R1_150hk_27570006.htm

För att vara vägreggad tror jag att det är 20hk som gäller, alltså strypt!

Ja, VERKLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Undrar hur man gör vid besiktningen med en sån bara?
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Dinli 450 ss -08 är rätt snygg (den vita) och har runt 40-50hk, kostar runt 35.000:-. Den skulle jag investerat i om jag skulle skaffa en nu, hade en Bashan Badboy 200 -07 förförra vintern men den rekomenderar jag INTE! :p Den hade nog 13-15hk och räckte väl på snö iaf.. Asfalt blev mesigt värre.. Toppade ca 80kmh.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
För att den inte ska gå fortare än 80km/h eller vad det är. Det är alltså inte effekten de kollar.

AHA ok. Så om man tex har en fyrhjuling med R1-motor i så kan man i princip sätta världens hårdaste trottelstopp (heter det så?) på den så är det grönt för besiktningen?

Dinli 450 ss -08 är rätt snygg (den vita) och har runt 40-50hk, kostar runt 35.000:-. Den skulle jag investerat i om jag skulle skaffa en nu, hade en Bashan Badboy 200 -07 förförra vintern men den rekomenderar jag INTE! :p Den hade nog 13-15hk och räckte väl på snö iaf.. Asfalt blev mesigt värre.. Toppade ca 80kmh.

Mmm flera som rekommenderat den. Verkar vara ganska mycket bang for the buck.

Och nej 13hk är jag inte ute efter. Betydligt mer än så, annars får det va.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
AHA ok. Så om man tex har en fyrhjuling med R1-motor i så kan man i princip sätta världens hårdaste trottelstopp (heter det så?) på den så är det grönt för besiktningen?



Mmm flera som rekommenderat den. Verkar vara ganska mycket bang for the buck.

Och nej 13hk är jag inte ute efter. Betydligt mer än så, annars får det va.
Tja... Reglerna säger max 15kW eller något sådant, men eftersom SBP inte har möjlighet att kontrollera effekt så sägs det att de tittar på toppfarten istället. Det är klart, om fanskapet ritar långa svarta streck utanför besiktningskontoret när gubben slår på gas lär det nog bli lite frågetecken...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Kan väl bumpa upp den här tråden och berätta att jag gick och köpte en Dinli 450 -07a i höstas. Sålde crossen jag hade och köpte denna istället. Väldigt nöjd med det då jag ändå inte körde crossen så mycket som jag hade hoppats på. Den här leksaken är vägreggad och är snuskigt rolig att piska grusvägar med. :p Asfalt är dock ganska jättetrist.

Dessvärre så har den stått på verkstaden största delen av tiden så det har inte hunnit blivit så mycket åka tyvärr.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top