Vad ska man köpa för hoj att lära sig wheela med?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Har precis kommit tillbaka från mitt rekordförsök... Rätt trött i händerna och ryggen!!!!

Första försöket var egentligen tänkt som "uppvärmning" eller vad man nu ska kalla det...
Började precis utanför dörren (Strömslund), och bestod av mestadels bostadsområde och med många trottoarkanter och sånt, men så småningom kom jag ut på lansväg. Där mötte jag i en kurva en Custom samt 2 gröna speed-triple. Nån härifrån? Hursomhelst släppte jag strax efter det ner framhjulet.
Försök 1: 1510 meter


Andra försöket var det som gällde och nu var jag ute på vischan på riktigt. Vägen var helt okänd för mig och vid första korsningen svängde jag höger. Tanken var att jag skulle försöka köra i en "ring" eller nåt, så att jag kom tillbaks hem. Problemet var att vägen jag nu körde på låg väldigt öppen och var utsatt för sidovind. Dessutom låg det några bondgårdar efter vägen så det fanns gott om mygg och knott!
Även denna väg skulle till slut komma fram till en korsning så jag svängde även där åt höger...
Nu började det kännas lite jobbigt i ryggen och röven, samtidigt som det var mycket uppför och kringelikrok!

Rätt som det var så var man inne i Strömslund igen och trafiken började göra sig påmind.. Det jobbiga var att jag inte längre kunde nyttja körfältet utan fick nu hålla mig på trottoarerna! :zpy
Kanske inte låter så jobbigt men eftersom det var korsningar var 50'onde meter så blev det rätt många trottoarkanter. Så i en nedförsbacke klarade jag inte hålla uppe cykeln längre så efter 3360 meter (!) fick framhjulet till slut nudda marken....!


Swedie , fortfarande officiell cykla-på-bakhjul-rekordhavare på Sporthoj.com! :bow


Men skam den som ger sig eller vad säger du??! :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
HAHAH! Trevligt.. om det vore rakt fram är det ju inga match!
Skulle typ kunna cykla forever på slangen om det endast var rakt fram och man inte stötte på sidvind.

Bra jobbat!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
phastasphuk skrev:
DR 350 ær notoriskt framtunga, så om det ær den bæsta at børja med vette f--n.
Annars, en fyrtakts enduro/offroad av vilket slag och årsmodell ær nog det lættaste och billigaste man kan børja med. På med fræscha knottriga gummin och hitta en stor platt plætt med græs (fotbollsplan, parker, golfbanor.....) sen ær det bara att børja och rycka i den :D
Och om det går fel.....jodu, då ær det illa før græsflæckar får man inte bort lætt....!!! :D

Cykel ær væl ett bra alternativ att læra sig på.....men det ær knepigt att dra snøret från handtaget till den vikta spaderknekten om motorn ska vara på bakhjulet.....klart man ska læra sig på hoj :D :D :tummenupp

jag har en dr350s som är nerdrevad, den går på bakhjulet utanvidare. det går med lätthet att gasa upp den på ettan när man sitter rakt.
 

Iceberg

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
VFR 800
Jidetoft skrev:
Hur långt cyklar/cyklade du på bakan??
NYFIKEN!! :D

Själv har jag inte hittat nån tillräckligt lång, bilfri väg här i trollhättan :(
Alla raksträckor tar ju slut efter typ 300-400 meter...

Jag måste få skryta lite. Har cyklat 5 km på baken. Men då får man lära sig att svänga :yoparty . Å andra sidan kan jag inte med mc.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Bakhjul på cykel är ju lite av en knivig historia. På min gamla blyklump till hoj en sån där B&W 2500kronors kunde jag trampa på bra djävla långt så länge det gick något sånär rakt.
Alltid gillat att cykla så för två år sedan köpte jag en Scott Tampico för många surt förvärvade pengar. Men den är fanemig fem gånger så känslig på balanspunkten jämfört med min gamla blyklump, nu måste jag konstant accelerera för att inte ta ner framhjulet. Den är otroligt känslig för att slå över, och använda bakbromsen är otroligt knepigt också den den viker ner så djävla enkelt.

Att stå still och hoppa med den är ju bara att glömma. Vad är kriterierna för en bra bakhjuls hoj egentligen?

//Fredda
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nick skrev:
Offroadare borde ju vara bra alternativ... relativt lätta och sen blir det inte så dyrt om man slår runt... eller har jag helt fel?

Ge mig tips nu!
Vilka hojar e lämpliga? (märke/modell)


Själv så köpte jag mig en Suzuki RM250 -88 för 5 friska lappar :banana
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
Själv kör jag freeride & att köra på bakan & i cirklar är inga probs :tummenupp
De som är mest imponerande är att hitta punkten när du wheelar då du bara glider fram
utan att trampa i tex. en nedförsbake. Bara dra ut rumpen vid bakdäcket
och "hasa" sig fram och andvänd din tyngd

Fast på motorcykel är de en annan femma :rolleyes:
 
Last edited:

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Swidi... vill se dig slanga 3,5km på min gamla gröna milis-trampcykel. :fakta :tungan
/z
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Iceberg skrev:
Jag måste få skryta lite. Har cyklat 5 km på baken. Men då får man lära sig att svänga :yoparty . Å andra sidan kan jag inte med mc.

Det var nån här på forumet som klarade 6 km, så du är inte mästaren :tungan . Men det är jävulskt bra gjort iaf :tummenupp
Själv klarar jag "bara" 3,3 km. Men jag klarar att cykla typ 10 meter på bakhjulet UTAN händer....Men efter ca 10 meter så "viker" sig styret :huvet
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
har 2-2.5km nånstans som rekord, det va några år sen.
kanske ska försöka lite igen...
det blir som sagt rätt jobbigt efter en stund fast mest att jag får kramp i händerna och armar, nästan som vid motocrossåkning.
blir ju svårt att ha koll på bromsen då.
konditionen e inga probs...tävlar ju i cross :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
snobben skrev:
Kan ni inte slänga upp filmer så man får lite motivation. Klarar 500m men då får jag ont i armarna. :p
hmm, där har du nått.. ska nog ta o tejpa på min videokamera på cykeln eller på mig på nått sätt. iaf nått o göra denna tråkiga regniga dag. :(
 

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Z750
som sagt kan inte så mycke med "komprimera" filmen så jag låter de
vara om inte någon annan vill göra om den? :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top