Vad ska man tvätta förgasare i om det ska bli riktigt bra?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Tänkte ta i sär förgasr bryggan och tvätta varje förgasare för sig, och plocka ur munstycken m.m. och tvätta. Jag har en lite ultraljudstvätt som ja kan köra smågrejerna i, men vad ska jag använda för medel. skulle va skoj om förgasarna blev fina med. Bensinbad? dieselbad? vad rekomenderas

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag har ultraljudstvättat förgasare i vanligt vatten med en skvätt yes diskmedel. Har alltid blivit hur bra som helst.
Vet att det finns de som förespråkar fotogen men det har jag aldrig provat.
Vatten och diskmedel är enkelt , billigt och lättillgängligt tänker jag!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Blanka blir de inte av ultraljudsbadet, bara rena, ska du ha fin ytfinish så ska du glasblästra eller lacka grejerna, katana83 brukar spraymåla sina förgasarbryggor i nån svart färg.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Innan du ultraljudar munstyckena så dra igenom dem med veckad koppartråd så de river lite. Vanlig tråd från högtalarkabel brukar va så små att de går igenom lågfartsmunstyckena. De är i stort sett onödigt att ultraljuda munstyckena efter att man rensat dem med tråd.
De vanligaste tvättmedlen för ultraljudstvätt brukar vara avfettning/disel/fotogen/kalkrengöringsmedel/¨maskindiskmedel. I detta fall skulle klinkel/kakelrengöring eller kalkborttagningsmedel va bra för de tar bort de vita kalkliknade beläggningarna som blir inne i förgasare.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
söliga, äckliga, ingrodda, skamfilade, allmänt hemska modellflyg motorer kan man koka i glykol- kanske funkar på fuggar oxo??

görs utomhus i nån timme.

//jj

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
aluminium och det blir jääävligt snyggt efter, påverkar inte ytan på nått sätt utan original finishen kommer tillbaks. snappat upp tipset på modellflyg sajt, inte provat på nåt själv ännu- men glykolkokning är väl beprövat. hur det löser ingrodd sur bensin vetefanken- men förmodar att resultatet kommer till bra.

får väl leta fram en sur, ingrodd fugge och prova detta själv- bästa sättet att se om det funkar:tummenupp

//jj

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Modellflygmotorer drar ju igenom stora mängder alkohol och olja och det är nog därför glykol biter bra där. Kan säkert vara om det är etanolrester i förgasarmunstyckena. Om inte det så kan nog värmen och ångbildningen underlätta rengöringen.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jaha utsidan. Vem fan bryr sig om den? ?
Faktum är att det löser det mesta. Släng ett gäng ärgiga munstycken o förgasarkroppar i en stark lösning över natten o prova.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!