Vad skall jag ha för spackel?

Oj måååånga svar. Kul, men nu blir jag förvirrad.:rolleyes:

Jag trodde att man skulle:

1. Slipa bort den gamla enkomponentsfärgen
2. spackla
3. slipa
4. spraya på slipgrund
5. Färg..

Jag blir confused::näsblod

*Ska jag köra på primer innan jag spacklar?
* Är primer slipgrund och grundfärg olika saker? behöver man alla?
* Ska jag leta efter elastiskt spackel eller ska jag nöja mig med 2k finspackel från tex biltema?
 
Oj måååånga svar. Kul, men nu blir jag förvirrad.:rolleyes:

Jag trodde att man skulle:

1. Slipa bort den gamla enkomponentsfärgen
2. spackla
3. slipa
4. spraya på slipgrund
5. Färg..

Jag blir confused::näsblod

*Ska jag köra på primer innan jag spacklar?
* Är primer slipgrund och grundfärg olika saker? behöver man alla?
* Ska jag leta efter elastiskt spackel eller ska jag nöja mig med 2k finspackel från tex biltema?


1. slipa bort den gammla färgen
2. lägg på plast primer så spackel fäster
3. spackla helst med elastiskt spackel men vanligt fin spackel funkar
4. slipa först spacklet med 120 papper sen med 240 papper
5. spruta på slipgrund
6. slipa slipgrunden först med 320 papper sen det sista med 500 papper
7. först färg sem klarlack

nått moment mer blev det tvätta av någa å så innan du lägger på dom olika sakerna så man får bort dammrester å onödigt fett
 
Tack för förtydligandet då är jag med!:tummenupp
Låter som det kan bli dyrt med alla dessa grejer, planen är två färgat svart och blå eller röd. Vad kan det tänkas kosta? och hur mkt kan jag behöva? Det är ju en streetfighter så det är ju bara tank och bakdel som ska ha lack. Man betalar väl per liter antar jag?
 
Tack för förtydligandet då är jag med!:tummenupp
Låter som det kan bli dyrt med alla dessa grejer, planen är två färgat svart och blå eller röd. Vad kan det tänkas kosta? och hur mkt kan jag behöva? Det är ju en streetfighter så det är ju bara tank och bakdel som ska ha lack. Man betalar väl per liter antar jag?

går du in te en lackeringsfirma så kan du köpa 1dl om du vill
om jag skulle måla en tank å en bakdel skulle jag blandat max 3dl
blir juh lite mer när man spär ut den men det räcker gott å väl
det kostar nog inte många hundra lappar men du ska la ha lite klarlack oxå
 
Passar på att fråga i tråden medans den forfarande är aktuell :tummenupp:

Jag ska lacka mina delar till min RD: stänkskärmar, sidokåpor (jättesmå) och bensintanken.
Nu till frågorna.
Jag har en buckla i tanken inte så djup, men är det bra med elastiskt spackel från plastic padding att laga den med?
Sen har jag en lite spricka i sidokåpan. Kan man laga den med kemiskt metall?
 
Passar på att fråga i tråden medans den forfarande är aktuell :tummenupp:

Jag ska lacka mina delar till min RD: stänkskärmar, sidokåpor (jättesmå) och bensintanken.
Nu till frågorna.
Jag har en buckla i tanken inte så djup, men är det bra med elastiskt spackel från plastic padding att laga den med?
Sen har jag en lite spricka i sidokåpan. Kan man laga den med kemiskt metall?

Ja, Plastic Padding Elastic är bra för sånt som inte går att knacka ut.
001962_b.jpg

Tänk på att lägga spacklet på grundfärgen och inte direkt på plåten. Mindre risk för rost då.

Vet inte va det är för sidokåpa du menar, men antar att du menar motorn?
Isf får det inte vara i närheten av en axel, skruv eller lagerläge ty då bör det svetsas. Är det bara en oskyldig skada kan du använda kemisk metall. Avfetta ordentligt med aceton eller T-röd eller liknande innan bara, gjutaluminium är ofta poröst och finns tex motorolja kvar i ytskiktet så blir det inte starkt.
Mvh
J
 
Last edited:
Ja, Plastic Padding Elastic är bra för sånt som inte går att knacka ut.
001962_b.jpg

Tänk på att lägga spacklet på grundfärgen och inte direkt på plåten. Mindrerisk för rost då.

Sen ska jag alltså lägga grund på spacklet efter det?


Vet inte va det är för sidokåpa du menar, men antar att du menar motorn?
Isf får det inte vara i närheten av en axel, skruv eller lagerläge ty då bör det svetsas. Är det bara en oskyldig skada kan du använda kemisk metall. Avfetta ordentligt med aceton eller T-röd eller liknande innan bara, gjutaluminium är ofta poröst och finns tex motorolja kvar i ytskiktet så blir det inte starkt.
Mvh
J

Inte motornkåpan, utan denna kåpan:


Men tack ändå, har lite skador i motorkåporna ändå! :tummenupp

Mvh A
 
Sen ska jag alltså lägga grund på spacklet efter det?

Ja precis


Inte motornkåpan, utan denna kåpan:

Men tack ändå, har lite skador i motorkåporna ändå! :tummenupp

Mvh A

Den där kåpan tycker jag du ska behålla som den är. Lacken är ju i fint skick och skadan är ju i underkant och kommer ej att synas. Dessutom lite kult med flake! ;)

Om du prompt ska lacka om den så är det samma typ av spackel på den kåpan, dvs PP Elastic. Befintlig lack är bara att matta ned innan omlack om den är fin.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen
 

Den där kåpan tycker jag du ska behålla som den är. Lacken är ju i fint skick och skadan är ju i underkant och kommer ej att synas. Dessutom lite kult med flake! ;)

Om du prompt ska lacka om den så är det samma typ av spackel på den kåpan, dvs PP Elastic. Befintlig lack är bara att matta ned innan omlack om den är fin.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Jag ska prompt lacka om den ;) har redan slipat ner stänkskärmar och bensintank till ren metall. Mkt lacksläpp och rost under.

Ang. Sidokåpan så gör jag som du sa, det är lite lacksläpp i underkanten också men det slipar jag ner med maskin och spacklar sedan lackar svart på den.

Bra att du finns och hjälper mig med det här! :tummenupp
 
Bifogade lite bilder på hur kåpan ser ut nu efter lite pill med naglarna bara!
På den andra bilden ser ni hur det är sprickor som går neråt, så är det ungefär överallt på kåpan.

Är det bäst att slipa ner allt och och spackla det man kan, sedan grunda och lacka?
 

Bifogat

  • P1220022 kopiera.jpg
    P1220022 kopiera.jpg
    138.5 KB · Visningar: 75
  • P1220021 kopiera.jpg
    P1220021 kopiera.jpg
    121 KB · Visningar: 89
Bifogade lite bilder på hur kåpan ser ut nu efter lite pill med naglarna bara!
På den andra bilden ser ni hur det är sprickor som går neråt, så är det ungefär överallt på kåpan.

Är det bäst att slipa ner allt och och spackla det man kan, sedan grunda och lacka?

Oj. Ja det där satt ju inte så bra. Ta ner den till plåtren du. Det är bäst att inte lita på fästet hos ev kvarsittande färg när det har börjat krackelera så där. Vill du inte skita ner hela dig med slipning så kan du göra den plåtren med färgbortagningsmedel. Lägg på, låt verka den tid som står på burken. Skrapa sedan bort den färg som bubblat loss med en kniv utan att repa metallen. Kommer man inte ned till plåten så är det bara att lägga på ett lager till. När det är plåtrent så tvättar man detaljen med varmt vatten och torkar av den.
Använd inte färgborttagningsmedel på ev plastkåpor bara.
 
Oj. Ja det där satt ju inte så bra. Ta ner den till plåtren du. Det är bäst att inte lita på fästet hos ev kvarsittande färg när det har börjat krackelera så där. Vill du inte skita ner hela dig med slipning så kan du göra den plåtren med färgbortagningsmedel. Lägg på, låt verka den tid som står på burken. Skrapa sedan bort den färg som bubblat loss med en kniv utan att repa metallen. Kommer man inte ned till plåten så är det bara att lägga på ett lager till. När det är plåtrent så tvättar man detaljen med varmt vatten och torkar av den.
Använd inte färgborttagningsmedel på ev plastkåpor bara.

Synd bara att den kåpan är inte av metall! Av plast. Så det är väll bara att sätta sig ner och slipa rent med slipmaskin?
Eller har du något annat fiffigt tips? :)


Mvh Emil
 
Synd bara att den kåpan är inte av metall! Av plast. Så det är väll bara att sätta sig ner och slipa rent med slipmaskin?
Eller har du något annat fiffigt tips? :)


Mvh Emil


Ok, Ja då får man ta det lugnare, även med slipmaskin. Det är ju säkert termoplast det där, vilken kan smälta och ruggas upp av värmen om man kör för hårt med slipmaskinen.

Försök att pilla loss så mycket färg du kan med fingrarna eller med något vergtyg som inte repar. Om du är försiktig med en värmepistol kan du med lite tur kunna värma upp lacken utan att smälta plasten så att det går att skrapa bort färg med ngt som inte repar. Tex en plaststekspade eller liknande.

Funkar det inte är det som sagt bara att ta fram slipmaskinen. På slutet är det bäst att våtslipa för hand med en kork- eller gummiklots så att ytan blir jämn.

När man lackar och spacklar plast måste man sedan tillsätt mjukgörare i hela lacksystemet. Annars blir lacken styvare än plasten och kommer att släppa efter en tid.

Det är möjligt att du får fler och bättre svar. Det finns riktiga lackerare här på forumet. Jag är bara glad amatör. Idag har säkert kommit lite smarta metoder, maskiner och kemikalier idag som inte jag känner till.

Mvh
Jörgen
 
Ok, Ja då får man ta det lugnare, även med slipmaskin. Det är ju säkert termoplast det där, vilken kan smälta och ruggas upp av värmen om man kör för hårt med slipmaskinen.

Försök att pilla loss så mycket färg du kan med fingrarna eller med något vergtyg som inte repar. Om du är försiktig med en värmepistol kan du med lite tur kunna värma upp lacken utan att smälta plasten så att det går att skrapa bort färg med ngt som inte repar. Tex en plaststekspade eller liknande.

Funkar det inte är det som sagt bara att ta fram slipmaskinen. På slutet är det bäst att våtslipa för hand med en kork- eller gummiklots så att ytan blir jämn.

När man lackar och spacklar plast måste man sedan tillsätt mjukgörare i hela lacksystemet. Annars blir lacken styvare än plasten och kommer att släppa efter en tid.

Det är möjligt att du får fler och bättre svar. Det finns riktiga lackerare här på forumet. Jag är bara glad amatör. Idag har säkert kommit lite smarta metoder, maskiner och kemikalier idag som inte jag känner till.

Mvh
Jörgen

Tackar så mkt för att du svarar på mina frågor.
Ska sätta mig ner i helgen och börja slipningen på kåporna.

Men jag hade tänkt att lacka tanken, skärmarna, kåporna samtidigt.
Gör det nåt att man lackar med mjukgörare på plåt?

Mvh Emil
 
Tackar så mkt för att du svarar på mina frågor.
Ska sätta mig ner i helgen och börja slipningen på kåporna.

Men jag hade tänkt att lacka tanken, skärmarna, kåporna samtidigt.
Gör det nåt att man lackar med mjukgörare på plåt?

Mvh Emil

Nej det gör det inte. Frånsett att lackens yta blir ngt mjukare än annars och därför inte riktigt lika hård och reptålig.
Men det är inga problem. Moderna japanhojars lackade ytor är ju nuförtiden nästan enbart av plast. På en tex en modern CBR är ju tex tom tanken dold av ett lackat plasthölje i gjuten termoplast. Plåttanken sitter under det lackade skalet. Och de moderna hojarna brukar ju inte bli repiga så fort pga mjukgörare.Du behöver nog inte vara orolig.

Lägg tid på underarbetet. En ojämnhet man kan känna med de känsliga fingrarna när man snabbt för handen över den slipade ytan, den kommer att synas. Det är en bra grundregel. Så det är ingen idé att lacka innan man är helt nöjd med ytan.

Mvh
Jörgen
 
Nej det gör det inte. Frånsett att lackens yta blir ngt mjukare än annars och därför inte riktigt lika hård och reptålig.
Men det är inga problem. Moderna japanhojars lackade ytor är ju nuförtiden nästan enbart av plast. På en tex en modern CBR är ju tex tom tanken dold av ett lackat plasthölje i gjuten termoplast. Plåttanken sitter under det lackade skalet. Och de moderna hojarna brukar ju inte bli repiga så fort pga mjukgörare.Du behöver nog inte vara orolig.

Lägg tid på underarbetet. En ojämnhet man kan känna med de känsliga fingrarna när man snabbt för handen över den slipade ytan, den kommer att synas. Det är en bra grundregel. Så det är ingen idé att lacka innan man är helt nöjd med ytan.

Mvh
Jörgen

Okej då behöver jag inte oroa mig för det :)

Bara en fråga till :D

När jag har slipat färdigt på kåporna med fint våtslip osv. Måste jag använda sealer då? eller går det bra med "vanlig" 2k grundfärg? Såfall måste jag väll ha mjukgörare i grundfärgen också, om jag har fattar rätt?

Mvh Emil
 
Okej då behöver jag inte oroa mig för det :)

Bara en fråga till :D

När jag har slipat färdigt på kåporna med fint våtslip osv. Måste jag använda sealer då? eller går det bra med "vanlig" 2k grundfärg? Såfall måste jag väll ha mjukgörare i grundfärgen också, om jag har fattar rätt?

Mvh Emil

Man använder, iaf sist jag lackade plast, speciell grundförg på plast. Den brukar inte behöva mjukgöras.

Finns säkert fler här som vet mer. Kolla med en lackerare, han eller hon kan ju sedan beställa hem färgen åt dig.

Mvh
Jörgen
 
Man använder, iaf sist jag lackade plast, speciell grundförg på plast. Den brukar inte behöva mjukgöras.

Finns säkert fler här som vet mer. Kolla med en lackerare, han eller hon kan ju sedan beställa hem färgen åt dig.

Mvh
Jörgen

Okej. Tack för alla svaren! :)

Ska kolla med en lackerare nu i veckan, få lite tips o ställa frågor, sedan beställa färg.
 
Okej. Tack för alla svaren! :)

Ska kolla med en lackerare nu i veckan, få lite tips o ställa frågor, sedan beställa färg.

laga din spruckna kåpa med 2K lim det är bäst
sen när du ska lacka behöver duinte våtslipa specielltinte om du ska lägga sealer då räcker det du slipar med 320 papper sen sealer å färg

på jobbet så slipar vi allt med 500 med maskin å 600 förhand är något plåt rent lägger vi på lite grund å slipar till det lite förhand sen så målar vi med färgen rakt på ingen sealer ingen annan grund
sen om man ska måla på plast får man lägga en plastprimer först för att färgen ska färst
mjukmedel använder du inte i grunden utan bara på topplacken
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top