Vad skall man köpa för ultraljudstvätt

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
tack mats757
jag är inte så mycket ute efter utv rengöring det är inv rengöring i alla små kanaler jag är ute efter.
är ulraljud inte bra för det ?
ultraljudstvätt måste ju fungera dom tvättar väl kirurg instrument o sånt med det.
jag köpte också riktigt tvättmedel
https://www.ultrasonic.se/produkt/tvattmedel-induren-1-liter/

Jodå det fungerar. Men det är ingen mirakelrengöringsapparat. Hade önskat att det var bättre drag i tvättningen
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Mina förgasare blev också lite svarta efter en vända i en liten kinamaskin. Jag lämnade in förgasarna på vattenpolering, blev riktigt bra.
1.jpg2.jpg
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har man som jag 5 st förgasar hojar är det nock en bra investering.
o mitt mål är som sagt inte att dom ska bli fina utv men ta bort allt skit inv
bryggan till Nico bakkern blev faktisk snygg utan på också :)
o alla mässing munstycken blänkte så fint allt är o skit var borta även flötörhusen var rena o fina inv
nu ska wes cooly förgasarna också ha en runda innan Anderstorp racet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återvinner tråden. Tänkte skaffa en tvätt, främst till förgasarna på mina 80-talare. Har fått för mig att den här kan vara lagom:
10 liter, 40 kHz, manuella vred och rimliga inv mått, 27.5 x 21.1 x 10.3
Åsikter på det?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Återvinner tråden. Tänkte skaffa en tvätt, främst till förgasarna på mina 80-talare. Har fått för mig att den här kan vara lagom:
10 liter, 40 kHz, manuella vred och rimliga inv mått, 27.5 x 21.1 x 10.3
Åsikter på det?
Hustrun har en Biltematvätt i samma storlek för att tvätta alpackaull. Hon har kört mycket och den funkar utmärkt (alpackor har ull utan fett och rullar sig i sand för att hålla ohyra borta) - ullen blir helt ren o mycket sand på botten av tvätten.
Har lånat tvätten o kört lite motordelar i den - dock ej förgasare - fungerar bra det också
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hustrun har en Biltematvätt i samma storlek för att tvätta alpackaull. Hon har kört mycket och den funkar utmärkt (alpackor har ull utan fett och rullar sig i sand för att hålla ohyra borta) - ullen blir helt ren o mycket sand på botten av tvätten.
Har lånat tvätten o kört lite motordelar i den - dock ej förgasare - fungerar bra det också
Okej, men vad hade du för tvättmedel till motordelarna?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R

Jag köpte en sådan här till att rengöra förgasaren på min gamla 125:a som hade stått avställd sedan -88:a. Tvätten är lite för liten, det går nästan att doppa hela förgasaren, så det blir lite till att vrida och vända på den för att komma åt allt. Men det går, det blir rent.

Jag provade med bara vatten, sen med lite diskmedel, men fick gå på med Abnet (som luktar avfettningsmedel ungefär) innan det blev riktigt bra, men den var väldigt intorkad och hade som sagt stått väldigt länge.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Jag köpte en sådan här till att rengöra förgasaren på min gamla 125:a som hade stått avställd sedan -88:a. Tvätten är lite för liten, det går nästan att doppa hela förgasaren, så det blir lite till att vrida och vända på den för att komma åt allt. Men det går, det blir rent.

Jag provade med bara vatten, sen med lite diskmedel, men fick gå på med Abnet (som luktar avfettningsmedel ungefär) innan det blev riktigt bra, men den var väldigt intorkad och hade som sagt stått väldigt länge.
Hur mycket blandade du ut Abnet?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
"Lagom"... Jag mätte inte så noga (eller inte alls), men jag slog i ett par dl ungefär, och tvätten ska ju rymma 2,5 liter, så knappt 10% blev det.
Och varmt vatten förstås, det gör nytta. Tvätten i sig har en värmare, så vattnet blir 60° varmt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top