Någon gång då och då bucklas en tank när en upprät cykel dyker med framhjulet till ett tvärstopp i lecakulorna. Nu har jag inte råka ut för just det, men när jag var gatåkare kom min färd vid ett tillfälle till tvärstopp då jag körde på en bil bakifrån med pungkläm som resultat. Det var paktiskt taget mestadels skrevet som bar mig hela vägen upp för tanken som ramponerade iväg mig tre meter framför hojen. Det är ingen trevlig upplevelse. Har man inte upplevt pungklämm av andra graden är det förståeligt att man tycker att susp är onödigt.
Prova gärna för all del att göra en sån där lite klantavåkning, typ ohej-åhå-här-rullar-vi-långsamt-ut-i-lecakulorna så ska ni få se på stoppkraft. Är bädden djup och hastigheten lagom för att framhjulet ska gräva ner sig blir det tvärstopp.
Dessutom är skinnställ, ja iallafall mitt, inte pungvänliga. Sömmen sitter i mitten och delar paketet på hälften. Nåja, två tredeledelar åt ena hållet och en tredjedel åt det andra, klart obekvämt alltså. Suspen gör livet behagligare för hela paketet. Det är klart irriterande att köra med pungkläm genom Sviestaböjen...och alla andra kurvor för den delen också.