Vad skiljer Dunlop Sportmax D 207 mot D 208?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
På hojen sitter nu ett par ganska slitna D 207 RR från 2005 som har rullat hela 1100mil. Jag har visserligen bara avverkat 300 av dessa och har ingen erfarenhet av egenskaperna i vått väglag men grymt nöjd med greppet på vanlig väg och även på bana.

Nu sitter jag och letar efter nya däck (av samma modell) men det verkar som ovan har utgått och numera heter D 208 RR. Ser även att det finns med beteckningen bara D 208. Är dom med en hårdare gummiblandning på mitten eller är hela däcket hårdare? Kan man jämföra D207RR med D208RR rakt av?
Nån som är insatt i detta?

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag har fr mig att D208 är efterföljaren på D207.
På min Superduke satt det orginalmonterat D208RR men när det var dags att byta så blev det vanliga D208 i stället. Jag kan inte säja att jag har märkt någon skillnad mellan däcken. Har även kört mycket bana med däcken och de funkar även där (även om det blir överhettade när det börjar gå undan ordentligt). Enda nackdelen jag märkt är att jag tycker de är ganska hala vid blött/kallt väglag. Mitt tips är köp vanliga D208 och du inte pressar en massa bana seriöst! De är nämligen riktigt billiga på"däckonline".

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag har fr mig att D208 är efterföljaren på D207.
På min Superduke satt det orginalmonterat D208RR men när det var dags att byta så blev det vanliga D208 i stället. Jag kan inte säja att jag har märkt någon skillnad mellan däcken. Har även kört mycket bana med däcken och de funkar även där (även om det blir överhettade när det börjar gå undan ordentligt). Enda nackdelen jag märkt är att jag tycker de är ganska hala vid blött/kallt väglag. Mitt tips är köp vanliga D208 och du inte pressar en massa bana seriöst! De är nämligen riktigt billiga på"däckonline".

Ok tack för svaret. Verkar som sagt att 208 är efterföljaren. Skiljer bara 50kr på dackonline mellan 208 och 208RR. När du säger att dom blir överhettade, menar du då att dom typ smälter lättare och det blir massvis med gummibollar/rullar på sidorna? Blir dom då även hala? Det blir väl ett par bankörningar per år för min del men mestadels är väl trots allt på gata..

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag tycker att de funkar bra! Kör man någon enstaka bandag så är det inget problem. De räcker till så länge du inte ligger i snabbaste gruppen bara. Jag hade större problem med varmgång förut, men nu har jag ökat däckstrycket till ca 2,5 och då funkar det helt ok.
Sammanfattning. Så länge du inte kör skitfort så funkar de bra på både gata och bana.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag har kört med D208 och avskyr dessa däck, de är jävligt bra däck........men satan vad dåliga de är när man kör på kalla eller blöta vägar. fått en hel del bakhjuls släpp och därför kommer jag inte köra med dessa längre

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag har kört med D208 och avskyr dessa däck, de är jävligt bra däck........men satan vad dåliga de är när man kör på kalla eller blöta vägar. fått en hel del bakhjuls släpp och därför kommer jag inte köra med dessa längre

OK, det låter ju inte så roligt.. Hade du 208 eller 208RR?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har kört hela sommaren på D208 RR (strax över 1100mil) flera körningar på rörken och en körning på hälla. Och jag är supernöjd över däcken! Bra pris och har aldrig fått släpp med dom däcken. Förutom en bankörning på gelleråsen i spöregn, men det är spöregn. Och det var inga överraskande släpp, utan man kände vart gränsen låg.
Oftast när det gäller bakhjulsläpp så beror det på föraren...

Framdäcket klarade en säsong, dock är det sopslut nu. Bakdäcket klarade cirka 500mil. Beror på lite hur man kör också. Kör rätt mycket bakhjul.

D208 RR har en mjukare stomme på sidorna, och hårdare på mitten.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Instämmer med övriga. Har D208:eek:r på Fazern och jag är skitnöjd med dem på torr asfalt. Men om de är kalla så är fästet på blött väglag lite halt, verkar som om de kyls av väldigt fort av väta. Har inte kört bana med dem, men när de är varma så känns fästet överaskande bra, känsligheten är också bra, man känner hela tiden vad däcket har för sig.

På Gixern har jag Pilot Power (har jag för mig, kan kolla om det är viktigt, PM:a isf) och det upplever jag som klibbigare och slits fortare än Dunlop men fästet är galet även i väta så fort det är varmt. Ikväll/natt däremot, med kalla fuktiga däck på kall fuktig asfalt blev det lite väl spännande i en kurva men som sagt, det hänger väl mest på förarens gashand :näsblod :brinnerup

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag körde med orginalmonterade D208RR på Superduken. Grymma gatdäck och värdelösa bandäck skulle jag vilja säga. På Gälleråsen tog det inte mer än 5 - 6 varv innan jag började känna släpp-tendenser från framhjulet genom Ejes. Inte en helt behaglig upplevelse. Kör man därimot bara gata så höll dom i otroligt fint, utan några obehagliga överraskningar.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Lurar fortfarande på vilka däck jag ska ha står nu mellan D208 ev. RR eller Michelin Pilot Power. Vad är det för skillnad på Pilot Power och Pilot Power 2CT? Kan det vara gummiblandningen?

Även ContiSportAttac ligger i samma prisklass och kan vara aktuellt.

Åsikter??

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Lurar fortfarande på vilka däck jag ska ha står nu mellan D208 ev. RR eller Michelin Pilot Power. Vad är det för skillnad på Pilot Power och Pilot Power 2CT? Kan det vara gummiblandningen?

Även ContiSportAttac ligger i samma prisklass och kan vara aktuellt.

Åsikter??
Jag har lite större förtroende för Michelin (som jag har på gixern) och D208 (på Fazern) vid väta men i vanlig sommarvärme är det nog rätt lika för oss gatåkare. Har inte kört bana.

2CT är ju 2 ComponenT dvs hård gummiblandning i mitten (touringområdet ;-) ) och mjukare på sidorna.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har för mig att dunlops beteckning "RR" är motsvarande michelins "2ct". Dvs att d208RR har hårde gummi i mitten för längre livslängd. men jag kan ha fel...

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Michelin Pilot Road 2 är riktiga höjdardäck, bra fäste och bra ekonomi. Jag hade de däcken när vi var på Anderstorp så de fungerar även på bana.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag köpte ett framdäck nyligen från dackonline ett d208 faktiskt.
Datumet på däcket var 0728 dvs vecka 28 2007.
Jag tänkte lägga på däcket i vinter och i vår, innan det ens rullat en meter är däcket ca 3år gammalt.
Köper man samma däck av dyra firman får man nog ett bättre däck trots allt.

Men det är precis som vanligt. -Man får vad man betalar för.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC