mb skrev:
Jag tror att folks allmänna attityder till avreglering och privatisering har förändrats en del. Nu med facit i hand så kan man se att avregleringen av både telefon, taxi, post, flyg, el osv ledde till högre prishöjningar än kpi och ofta till sämre service.
Vilken värld har du levt i? Sedan avregleringen har jag sett åtminstone följande kategorier bli billigare:
Telefoni. Både mobil och fast telefoni har blivit billigare sen Telia fick avstå från monopol. Idag är många leverantörer billigare än Telia.
Taxi. Taxi är ofta MYCKET billigare nu. Bara du kommer ihåg att be om prisuppgift först eftersom fri prissättning gäller. Några exempel:
Malmö-Sturup 330:-
Malmö-Kastrup (inkl. broavgift) från ca 600:- Motsvarande resa med det icke avreglerade danska taximonopolet kostar runt 1000dkk.
Fastpris inom Malmö från 49:-
Flyg. Kunde man förr i tiden flyga Malmö-Sthlm t/r för dryga tusenlappen? Eller till London för 300 bagis?
Post och el har jag ingen uppfattning om då jag sällan eller aldrig nyttjar dessa tjänster (elen ingår i hyran). Men visst säljs det frimärken i vanliga affärer. Gör det inte det är det inte posten det är fel på, utan affären.