Vad skulle du rösta om det var val idag?

Vad skulle du röstat?

• Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I korthet:
Markus skrev:
Tycker du att frisörer ska förstatligas så att man kan garantera att alla får en förstklassig frisyr?
Nej.
Markus skrev:
Tycker du att mataffärer ska förstatligas så att maten kostar lika mycket överallt?
Nej.
Markus skrev:
Tycker du att motorcykelförsäkringar ska privatiseras så att man kan säkerställa att alla har råd att försäkra en GSXR3000NOS-Turbo?
Nej.

Samhällets mest grundläggande funktioner tycker jag dock att staten gott väl kan driva med skattemedel. Jag skulle även kunna tänka mig att kollektivtrafiken i större utsträckning kunde bekostas och användas fritt av det allmänna, t.ex. via nolltaxa på stadstrafik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:

Tack för ett uttömmande svar där man verkligen fick reda på hur du resonerar och vad du bygger dina argument på! :tummenupp :rolleyes:

mb skrev:
Samhällets mest grundläggande funktioner tycker jag dock att staten gott väl kan driva med skattemedel.

Jaha, varför skrev du då tidigare att:

mb skrev:
Ja precis, det är därför mina brev brukar hamna hos grannen numera. Det är därför tågen alltid är försenade och postombuden inte vet hur man hanterar paket. Antar att det är därför man inte kan köpa frimärken i en normal affär längre också. Telefonleverantörerna ska vi inte ens prata om..

Menar du att telefoni och att köpa frimärken är två grundläggande servicefunktioner som staten ska tillhandahålla? Jag håller med dig till viss del, halva regeringen skulle göra mer nytta som konduktörer eller frimärksförsäljare.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Menar du att telefoni och att köpa frimärken är två grundläggande servicefunktioner som staten ska tillhandahålla? Jag håller med dig till viss del, halva regeringen skulle göra mer nytta som konduktörer eller frimärksförsäljare.
Postgång är en grundläggande del av infrastrukturen - landets skelett. Så mitt svar är "ja".

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Omöjligt att spekulera i, men det var inte min poäng heller. Som du vet.

Jag vet att det inte var din poäng. Men det är lika poänglöst att diskutera huruvida polisen gör ett dåligt arbete per krona baserat på en enstaka negativ händelse i säkerhetssalen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Tack för ett uttömmande svar där man verkligen fick reda på hur du resonerar och vad du bygger dina argument på! :tummenupp :rolleyes:
Det är inte mycket att motivera. Jag anser bara inte att "den perfekta frisyren" utgör en grundläggande samhällsfunktion.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Jag vet att det inte var din poäng. Men det är lika poänglöst att diskutera huruvida polisen gör ett dåligt arbete per krona baserat på en enstaka negativ händelse i säkerhetssalen.

Det gjorde jag inte, det var du som frågade om Polisen mfl gjorde ett dåligt arbete och i så fall: jämfört med vad.

Du frågade det eftersom jag frågade mb huruvida han tyckte man kunde förkasta ett helt koncept baserat på negativa händelser, och huruvida man då kunde påtala att polis mfl kan förkastas när de misslyckats med att förhindra en negativ händelse.

Således borde din fråga ställts till honom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Det är inte mycket att motivera. Jag anser bara inte att "den perfekta frisyren" utgör en grundläggande samhällsfunktion.

Men det gör den perfekta taxifärden eller det optimala telefonsamtalet? :confused:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Även beträffande telefoni?
Vet inte när det gäller mobiltelefonin. Den är inte knuten till ett fysiskt nät på samma sätt plus att den kräver så mycket riskkapital. Sen är frågan om det ska vara nån slags grundläggande samhällsservice att kunna springa runt och plåta på varandra medan man spelar spel... Fasta telefonin kunde gärna ha varit reglerad fortsättningsvis också; det har funkat bra sen begynnelsen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Men det gör den perfekta taxifärden eller det optimala telefonsamtalet? :confused:
Vad har "perfekt" och "optimalt" i sammanhanget att göra? Min hemtelefon fungerar precis som den alltid har gjort, men nu ringer 1000 mobilleverantörer och stör mig hela tiden plus att räkningarna blivit högre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
mb skrev:
Vad har "perfekt" och "optimalt" i sammanhanget att göra? Min hemtelefon fungerar precis som den alltid har gjort, men nu ringer 1000 mobilleverantörer och stör mig hela tiden plus att räkningarna blivit högre.

Har dina räkningar blivit högre? Tror du att det beror på att det är fler konkurrenter nu? Om du störs av säljarna, anmäl dig till Nix och sluta klaga. Jag har gjort det och inte en kotte har ringt sedan dess. Tror heller inte att du kan skylla försäljningsstrategierna hos många av telebolagen (även Telia) på avregleringen, eller åtminstone inte att du kan på ett tydligt sätt argumentera för ett förstatligande med det som argument.

EDIT:

Okej, inte optimalt eller perfekt - svara på taxifärd och tel samtal.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Anmäl dig till Nix så slipper du alla sorters telesäljare. Priserna har gått ner, men du kanske ringer mer till mobiler än tidigare. Dock är ju det ett val man gör :)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
mb skrev:

Just tele, och speciellt mobiltele är ett exempel på en mycket lyckad avreglering, som dessutom accelererar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Har dina räkningar blivit högre? Tror du att det beror på att det är fler konkurrenter nu? Om du störs av säljarna, anmäl dig till Nix och sluta klaga. Jag har gjort det och inte en kotte har ringt sedan dess. Tror heller inte att du kan skylla försäljningsstrategierna hos många av telebolagen (även Telia) på avregleringen, eller åtminstone inte att du kan på ett tydligt sätt argumentera för ett förstatligande med det som argument.

EDIT:

Okej, inte optimalt eller perfekt - svara på taxifärd och tel samtal.
Ja inte har det blivit billigare för mig iaf (även om ju tele generellt är det område som avreglerats med bästa resultat rent prisutvecklingsmässigt). Inte heller har jag upplevt mig få nån bättre service utan snarare tvärtom.

Jag har ingen aning om vad det är som du vill att jag ska skriva?? Det kan givetvis finnas fördelar med förstatligande när det gäller vissa grundläggande samhällsfunktioner. Det sätter en viss standard och ger en viss trygghet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
Just tele, och speciellt mobiltele är ett exempel på en mycket lyckad avreglering, som dessutom accelererar.
Nej, mobiltelefonin står jag ytterst skeptiskt till att den bör förstatligas.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
SSB skrev:
Anmäl dig till Nix så slipper du alla sorters telesäljare. Priserna har gått ner, men du kanske ringer mer till mobiler än tidigare. Dock är ju det ett val man gör :)
Självklart är jag nixad, men det var inte det som var poängen :1pajas

Förresten Markus; du kanske tycker att vi ska privatisera nixlistan så man blir tvungen att betala för att bli kvitt merparten av säljarna? :hihi

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
mb skrev:
Ja inte har det blivit billigare för mig iaf ...

För ett tag sedan kostade det olika (och rätt mycket...) att ringa till olika delar av landet. Så är det inte längre. Ett samtal till USA kostade som en lunch. Nu kostar det under 1 kr/min.

Avreglering och konkurrens är sunt, bra och bör uppmuntras. Men styras upp av konkurrensmyndigheter.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
mb skrev:
Jag tror att folks allmänna attityder till avreglering och privatisering har förändrats en del. Nu med facit i hand så kan man se att avregleringen av både telefon, taxi, post, flyg, el osv ledde till högre prishöjningar än kpi och ofta till sämre service.

Vilken värld har du levt i? Sedan avregleringen har jag sett åtminstone följande kategorier bli billigare:

Telefoni. Både mobil och fast telefoni har blivit billigare sen Telia fick avstå från monopol. Idag är många leverantörer billigare än Telia.

Taxi. Taxi är ofta MYCKET billigare nu. Bara du kommer ihåg att be om prisuppgift först eftersom fri prissättning gäller. Några exempel:
Malmö-Sturup 330:-
Malmö-Kastrup (inkl. broavgift) från ca 600:- Motsvarande resa med det icke avreglerade danska taximonopolet kostar runt 1000dkk.
Fastpris inom Malmö från 49:-

Flyg. Kunde man förr i tiden flyga Malmö-Sthlm t/r för dryga tusenlappen? Eller till London för 300 bagis?

Post och el har jag ingen uppfattning om då jag sällan eller aldrig nyttjar dessa tjänster (elen ingår i hyran). Men visst säljs det frimärken i vanliga affärer. Gör det inte det är det inte posten det är fel på, utan affären.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024