I rest my case.
Eh, va?...har trådstartaren eller rent av SH-kollektivet i så fall rätt att önska, uppmana eller rent av tvinga honom till självmord...?
Tungt ämne men det är vanligare än man vill tro. En undersökning 2015 visar att 5%, alltså 1 av 20 minderåriga, inom idrott utsatts för sexuella övergrepp. Det finns dessutom ett mörkeltal och de flesta får bära sina negativa upplevelser inom sig resten av livet. Undra fan på att offren tar livet av sig medan förövarna går fria. Självmordsstatisiken i Sverige är 2 200 personer/år men detta talas det sällan om, precis som pedofili.
En lösning är att tala om det i klarspråk, då blir det mindre tabubelagt.
Denna enkätstudie genomfördes i samverkan med Statistiska Centralbyrån (SCB) bland 25-åriga män och kvinnor över hela Sverige. Enkäten besva- rades av 477 personer som samtliga är eller tidigare har varit aktiva i för- eningsidrotten. Av dessa informanter hade några även varit tränare, vilka besvarade kompletterande enkätfrågor ur ett tränarperspektiv. Bland de idrottsaktiva angav fem procent att de blivit utsatta för sexuella övergrepp i föreningsidrotten.
https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-dokumentbanken/forskning-fou/trygg-idrott/fou2012_5-kunskapsoversikt_-sexuella-overgrepp.pdf?w=900&h=900
Jag tror KTM-förare är värst.![]()
Har moderatorerna corona allihop..? Jag är varken lättkränKt, rasist eller har svårt för "humor", men dessa personliga påhopp hör väl ändå inte hemma på sporthoj, eller?
I det här fallet har i och för sig förövaren inte gått fri. Och som jag skrev i trådstarten tror jag det är extra förödande för en motorstjärna som degraderas till ”child molester”. Motorcyklar, bilar och motorsport är enormt starkt förknippat med den starka, tuffa mannen som varken pratar om eller visar så mycket känslor. Och så konstiga saker som pedofili etc. ska inte ens nämnas vid namn. Så i en sådan kontext kan man tänka sig att det är (om möjligt) ännu värre med ”child molester” på visitkortet. En nyligen eftertraktad reklampelare och förebild. Nu paria. Till skillnad från en del andra som skriver i tråden tycker jag det är intressant, eftersom det aldrig (?) har förekommit något liknande (vad gäller allvar/omfattning) i den här sporten....offren tar livet av sig medan förövarna går fria.
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!