Vad skulle reg.Besiktningen säga om jag rullar in med en sån här?

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_ZX6R_Ninja_28441705.htm?ca=11&w=3

Eller

http://www.blocket.se/orebro/Suzuki_gsx_750_R_bytes_28440924.htm?ca=11&w=3

Eller

http://www.blocket.se/haparanda/Kawasaki_KLR_650_28331932.htm?ca=11&w=3

Och vill registrera hojjen som 25kw?
Sambandet med dessa tre hojjar är alltså att de har avgassystem/ljuddämpare som inte är original, och jag undrar då om besiktningsmannen tvärvägra eller gå med på det?
Vad tror ni? Faktum är ju att det är trim och påverkar effekten..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om du har papper på att den är strypt till 25kW så har jag svårt att se att dämparna är något problem. (Så länge de inte låter för mkt dvs)

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
Om du har papper på att den är strypt till 25kW så har jag svårt att se att dämparna är något problem. (Så länge de inte låter för mkt dvs)
Oj glömde säga att jag tänkt beställa strypsats på internet och fixa det den vägen. Hojjen kommer alltså inte bänkas.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Spelar ju ingen roll vad det är för avgasrör så länge du håller dig till angiven ljudnivå för typbesiktningen av motorcykeln.
Och effektförhållandet måste du väl visa intyg på från mc-firma, eller har dom ändrat det?

Besiktningsingenjörerna som godkänner reg besiktningarna är inte kompletta idioter. Det är en väsentlig skillnad mellan 25 och 70kw.
Även om reg besiktningen släpper igenom så kan kontrollbesiktningen underkänna och kräva reg besiktning pga effekten.

Detta är min erfarenhet men den baserar sig på glada 90-talet då vi reggade om massor med hojar, reglerna kanske har ändrats men personer som arbetar hos Bilprovningen är ändå inte helt tomma i huvudet (även om man kan tro det om vissa).

/Nitrous

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där finns en utmärkt guide skriven om detta. SÖÖÖK!

Har du papper på att strypningen är typgodkänd behövs ingen bänkning utan det är bara att regbesiktiga....

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Om du ska registreringsbesiktiga den som 25 kW förutsätter det att du har intyg från medföljande strypningssats. Numera kan man väl, om jag inte missminner mig, montera dem själv och själv fylla i intyget där du bekräftar korrekt montering. Rullar du dit med en hoj med egenmonterad strypsats, samt med effektsystem, så är det rätt uppenbart att effekten inte är vad intyget anger (då den är anpassad för originalkomponenter). Såvida du inte kan styrka det på något annat vis så lär besiktningsmannen kunna lägga ihop 1+1. Att du sedan blir nekad pga. dB-kraven är en annan historia.

Last edited:

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
Ja Boris det är den jag tänker gå efter:tummenupp

Nejmen okej då vet jag. Man får hoppas att de kanske har kvar originalrören då..

cunt!

Medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
Suzuki GSXR750
JAg reggade om min hoj förra året. Var inga problem alls med slip-on och egenmonterad strypsats. Fick bara skriva på ett papper att strypningen var monterad. Med strypbrickor och allt vad dom nu ville att man skulle ha.

Han kände på gasrullen så att den där gasbegränsaren verkligen satt där. Men staartade inte upp moppen eller något, den stod fastspänd på ett släp hela besiktningen.

Mvh cunt!

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
JAg reggade om min hoj förra året. Var inga problem alls med slip-on och egenmonterad strypsats. Fick bara skriva på ett papper att strypningen var monterad. Med strypbrickor och allt vad dom nu ville att man skulle ha.

Han kände på gasrullen så att den där gasbegränsaren verkligen satt där. Men staartade inte upp moppen eller något, den stod fastspänd på ett släp hela besiktningen.

Mvh cunt!
Hm och dubbel Hm. Kanske värt ett försök då trots allt?:va

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar