Vad smörjer ni kedjan med ?

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Varm kedja? :eek:

Det har jag nog visserligen hört förr, men jag tvättar alltid kedjan med fotogen (Lampolja + gammal strumpa) och smörjer den (Chain Wax) varje gång jag tvättar hojen.

Då är kedjan inte ett dugg varm.

Gör jag fel? :eek:
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Flagga skrev:
Varm kedja? :eek:

Det har jag nog visserligen hört förr, men jag tvättar alltid kedjan med fotogen (Lampolja + gammal strumpa) och smörjer den (Chain Wax) varje gång jag tvättar hojen.

Då är kedjan inte ett dugg varm.

Gör jag fel? :eek:
Får du vaxet att fastna om du smörjer den kall? Själv har jag det över hela hojen utom just på kedjan om jag smörjer kedjan kall.
Om du smörjer den kall är det nog inte lika lätt för vaxet att tränga in/fastna runt o-ringarna heller.

Smörj när den är varm istället! :tummenupp
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Är det ingen som vet någon riktig "industri-heavy-duty-smörja" istället för alla konsumentsmörjor som mc-firmorna kränger?
 

Latse

Member Of PurjoRajsing
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Stockholm Norr
Hoj
CBR 929 -00
har kört med motul förut och det funka bra. men polarn lura på mig castrol chain vax som funka det me. håller man bara rent och sprejar på när det rullat en lagom stund så är det no problemas.........
 

Mojje

www.mce.se
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
BMW K1300s -09
craze skrev:
Motorex Race.
Efter att ha testat diverse skräp fick jag för några år sen tipset om Motorex, och sen dess har jag aldrig använt något annat.
Kladdar inte särskilt mycket och sitter kvar länge på kedjan.

Får man ett par sådana här snygga mekarbrallor på köpet så slår jag till direkt :)
Latzhose.jpg


00000781.gif



//\//\
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Kedjevax är ju praktiskt men en kamrat till mig fick en halv utskällning när har skulle bänka sin hoj. Det första de gjorde var att spruta på kedjeolja och mer eller mindre tvätta bort vaxet. Vax stjäl tydligen effekt.

Jag är lyckligt lottad, min hoj har en mattsvart fälg och kletet som hamnar på fälgen syns därför inte.

/K
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Biltema Lithiumfett. Sitter bra och smörjer fint. Litar man inte på Temas produkter, så är CRC's Lithiumfett bra med, men det är dubbelt så dyrt.

I länder som Italien och Spanien smörjer de flesta sina kedjor med Lithiumfett. Smörjer man när kedjan är varm och låter det stelna ett tag, så sitter det skitbra och kladdar nästan ingenting. Jag smörjer innan jag drar på race. Är tävlingen regnfri, så behöver jag inte smörja mer på hela helgen. På landsvägshojar har jag kört runt 3.000 mil på kedjan och smörjt ungefär var 50:e mil. Å då ärr det sällan slö touring, utan banåka, kurrvvägar, bakhjul och rullande burn'isar mest hela tiden!! :D


Twosaint skrev:
Vad använder ni ? CrC kedjeklister ? Castrol ? hmm antar att valfett står högt på listan hos vissa med, och vad betalar ni ?`

jag använder iaf Castrol Chain Wax 400ml ca pris 110 spänn burken.

Och hur gör ni ? smörjer efter varje gång ni kört eller med veckas intervall ? Rengör ni innan på något sätt eller öser ni bara på ?
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Och jag är tydligen ensam om att använda en vanlig motorolja?
Ok, det kladdar en del, och jag får smörja ofta, men det har jag tid med.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hypoidolja på stor och billig dunk!! 80W90 - billigast och bäst.

Undvik kedjevax, det skyddar inte mot rost lika bra och ger sämre slitageskydd. Passar bäst för touringåkare.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
954-Fajerbläjd skrev:
Är det ingen som vet någon riktig "industri-heavy-duty-smörja" istället för alla konsumentsmörjor som mc-firmorna kränger?

Kör med en produkt på sprayburk som heter Lubri 40. Är en krypsmörjande smörjolja som funkar klockrent! Kommer ut som lödder och liksom smälter in i alla fogar och är klistrig o bra.
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Re: Re: Vad smörjer ni kedjan med ?

EazyLiving skrev:
På landsvägshojar har jag kört runt 3.000 mil på kedjan och smörjt ungefär var 50:e mil. Å då ärr det sällan slö touring, utan banåka, kurrvvägar, bakhjul och rullande burn'isar mest hela tiden!! :D

Inte illa! :tummenupp

Jag såg en annons med en hoj som gått 900 mil. Ett av försäljningsargumenten: Nytt drivpaket.

Urkopplad mätare...?
 

KungKokos

Raketforskare
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Parkbänk
Hoj
Triumph Daytona
Finns bara ett alternativ. Valfett. Annars kan du nog ta lite Dax-wax istället. Det smorde jag gångjärnen med en gång på ytterdörren...
:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top