vad smörjer ni kjedjan med???

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Lunkiz skrev:
låter bra! :tummenupp
men jobbigt o ta v kedjan? när man inte har verktyg?
Så länge det är ett kedjelås och kedjan inte är nitad :näsblod är det absolut inga problem. Tar bara några minuter med en polygrip och en skruvmejsel som enda verktyg.

Sedan ett tillägg.. Kedjan ska smörjas efter att man varit ute och kört. Då är nämligen kedjan varm och kedjevaxet tränger in bättre då.
 

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Ort
skåne
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Jugge_c skrev:
Så länge det är ett kedjelås och kedjan inte är nitad :näsblod är det absolut inga problem. Tar bara några minuter med en polygrip och en skruvmejsel som enda verktyg.

Sedan ett tillägg.. Kedjan ska smörjas efter att man varit ute och kört. Då är nämligen kedjan varm och kedjevaxet tränger in bättre då.


varit en lärorik dag för mig!! :tummenupp lärt mig mycket nytt! tackar för tipsen!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kedjevax verkar som en snygg lösning, men tränger det verkligen in ordentligt?
På sistone har jag använt nån dyyr kedjespray från Repsol, som blir riktigt äckligt kletig en stund efter att man har applicerat den. Kedjan är inte direkt blank och fin, men kladdet sitter kvar ganska bra iaf. :)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
PacMan skrev:
Kedjevax verkar som en snygg lösning, men tränger det verkligen in ordentligt?
På sistone har jag använt nån dyyr kedjespray från Repsol, som blir riktigt äckligt kletig en stund efter att man har applicerat den. Kedjan är inte direkt blank och fin, men kladdet sitter kvar ganska bra iaf. :)


ja tycker det fastnar massa skit i sånna där kedjeklibb saker... vet inte om det e så bra :va

jag brukar smörja kedjan med Rands miljö miljökrypsmörjmedel elller vafan det nu heter, är oxå lite halv kletigt... brukar spruta på ganska rikligt av det, ta en tur å sedan tvätta hela hojen Obs! inte kedjan.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
PacMan skrev:
Kedjevax verkar som en snygg lösning, men tränger det verkligen in ordentligt?
På sistone har jag använt nån dyyr kedjespray från Repsol, som blir riktigt äckligt kletig en stund efter att man har applicerat den. Kedjan är inte direkt blank och fin, men kladdet sitter kvar ganska bra iaf. :)
Kan ju egentligen inte svar på om det tränger in ordentligt, men enligt mig tillräckligt. Jag kör med Maxima chain wax, smörjer alltid varm kedja efter åktur. Kommer väldigt lite i fälgen. Rengör några ggr/år lite försiktigt med fotogen. Har kört snart 2000 på mitt drivpaket nu och det kommer gå mycket längre. Brorsan har samma recept, han kör väldigt långt på sina drivpaket så det verkar funka...
 

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
Jugge_c skrev:
Så länge det är ett kedjelås och kedjan inte är nitad :näsblod är det absolut inga problem. Tar bara några minuter med en polygrip och en skruvmejsel som enda verktyg.

Sedan ett tillägg.. Kedjan ska smörjas efter att man varit ute och kört. Då är nämligen kedjan varm och kedjevaxet tränger in bättre då.


hoppas verkligen att du låser "clipset" med silicon! dom har lätt för att hoppa dom där små rackarna,särskilt om du håller på och ta av/på hela tiden, matrerialutmattning?

jag skulle inte våga köra en meter utan nitad kedja! fast det beror väl på min körstil :rolleyes:

och under åren som gått på hoj har jag kommit fram till att Castrol chain wax funkar bäst! när jag rengör så sprayar ja med 5-56 el nåt liknande,sen är det trasa & tandborste som gäller för finish!

my 2c
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
MOTORSÅGSOLJA! =)
Lite kladdigt men allt kladdigt smörjer väll? :D
:yoparty
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag använder för tillfället Motul Chainlube roadPlus med PTFE. Men jag föredrar Castrol Chainwax, det fans dock inte att få tag i senast jag behövde kedjesmörja. En fördel med den här är dock att det går att få tag på en pytteliten sprayflaska som går att ha med sig i en ficka eller ryggsäcken eller något.

CRCs klisterolja är nog den enda kedjesmörja som jag verkligen inte tycker om. Det är den som jag provat som kladdat ner hojjen värst. :brinnerup
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Jag använder Castrol Vax, funkar fint, men man ska inte köra så jäkla Mkt!. Det jag brukar göra är att köra en bra sväng så att kedjan blir varm och sedan spraya på och så låter jag den stå över natten. Gör man detta när den är kall så skvätter det bara satan plus att det tränger in sämre.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Esquire skrev:
CRCs klisterolja är nog den enda kedjesmörja som jag verkligen inte tycker om. Det är den som jag provat som kladdat ner hojjen värst. :brinnerup

hmm, konstigt, har kört med crc i flera år och har aldrig fått mkt kladd
smörjer på insidan av körd/varm kedja.
Orginalkedjan klarade lätt 3års tävlande.
 

Bifogat

  • crc.jpg
    crc.jpg
    36.5 KB · Visningar: 55

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Kör med Putoline O-ringskedje spray funkar kanon även i regn och höga farter då kedjan annars har en tendens att gå torr.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Motul Chainlube, smörj på efter en tur när kedjan fortfarande är varm så
sitter det som berget vid nästa tur, inget kladd :yoparty
 
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Finland
Hoj
thundercat 600r
Lunkiz skrev:
har oxå hört att man kan använda sig av diesel! ingen som vet??
för jag behöver verkligen tvätta min kedja sitter en massa skit på den!(inte bra alls)
Jag brukar tvätta min med lampolja, det funkar fint :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
redmarbel skrev:
Vad tycker ni är bäst att smörja kjättingen med om men vill slippa en jävla massa kladd på fäljen???
motorolja till kjedja, stöd. enligt rekommendationer från instruktionsboken.
 

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
Hurtig skrev:
lösningsmedel är väl inte så bra på o-ringskedjor, eftersom det kan skada gummiringarna. kanske bättre att använda något petrolium baserad grej.. typ diesel har jag fått för mig, men jag vet inte något säkert.

Japp Diesel ska det va o kedjesmörj sen. Funkar klockrent.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
silvr skrev:
MOTORSÅGSOLJA! =)
Lite kladdigt men allt kladdigt smörjer väll? :D
:yoparty
Kör med med det.. Billigt, och kladdar fast bra på kedjan.. Skvätter inte så mycket.
 

Solid snake

Guest
Själv så kör jag med Texaco multifak EP 2, högtrycksfett för rullnings och glidlager, när det väl sitter där så släpper det inte. :tummenupp
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
I bruksanvisningen till min hoj står det motorolja för smörjning av kedjan och fotogen för rengöring :va , dvs kladdigt som f-n och inte bra för livslängden. :rolleyes:

Själv använder jag Motul Kedjespray som inte verkar kladda allt för mycket. Senast jag handlade hittade jag även Motul Kedjerengöring som tillsammans med en borste funkar bra. Ganska pilligt jobb att göra rent, men resultatet blir OK. :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top