Vad tänka på första gången på bana?

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Hej, nu ska jag äntligen få åka ut till en bana och testa min nya hoj:tummenupp . Det är en KTM 250 sx-f som jag ska ut med imorgon. Finns det några speciella knep att ta till som gör det enklare för en nybörjare? körtips? spårval? m.m:confused:

Tacksam för svar :) mv/h Frasse (Exhauster)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl bara två saker som är viktiga.
1.) Se till att vara säker på åt vilket hålla banan går. På seriösa banor är det väl oftast så bra skyltat att det aldrig nåt problem....
2.) Håll ditt spår och gör aldrig snabba spårbyten så att du inte blir rammad av någon hotshot som är på väg att köra om dig.

Resten lär du dig med tiden.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Okeey. låter ju bra det där. Med vilket håll banan går menaru väll bara alltsså vilket håll nästa kurva kommer i osv?:confused:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej! Det kanske låter dumt men jag menar så att du inte kör i motsatt riktning mot alla andra!
Jag har faktiskt sett sånt hända... men det är nog bara på svartbanor vad jag kommer ihåg...

Men visst det är bra att ta lugnt och memorera banan också innan du börjar gasa.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ta det lugnt och satsa inte max i början. Håll ett öga på hur andra kör och se om det är nån som är ungefär lika snabb som du som du kan ta rygg på. Snabba spårbyten kan resultera i olyckor och förbered dig på att du kan krascha, det kan hända.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
okeey:) tack för svaren skitbra att veta, lite orolig som ni förstår:tungan aja får väll se till att försöka ändå då:gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
okeey:) tack för svaren skitbra att veta, lite orolig som ni förstår:tungan aja får väll se till att försöka ändå då:gnissla

Tänk på dom 2 grejorna jag nämnde så är det bara att ta det lugnt i din egen takt sen. Jag lovar att resten kommer med tiden och det är inget viktigt.

Parkera bredvid nån gamling om du ser en chans! Sannolikheten är stor att det är någon som kan guida dig lite.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Tänk på dom 2 grejorna jag nämnde så är det bara att ta det lugnt i din egen takt sen. Jag lovar att resten kommer med tiden och det är inget viktigt.

Parkera bredvid nån gamling om du ser en chans! Sannolikheten är stor att det är någon som kan guida dig lite.

Okej, men hur lätt är det att ta det lugnt med alla andra som drar banan på 0 sek medans jag koommer puttrande som en fiat, ehhe kanske är tjatig men nervositet finns ju:D när man rammlar hur ska man få upp / flytta hojjen då för att göra det så lätt som möjligt för andra förare att komma fram?:confused:
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Testa att göra bästa varvtid direkt på första varvet, alltid full gas och bromsa bara när du redan kommit in i kurvan.
Då får du en jäkligt bra varvtid, sen törs du inte det och får sämre varvtider tyvärr.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det mr Two säger är vettigt, jag har på senare dar råkat åka in åt fel håll på en bana och jag har spenderat MASSOR med tid på olika banor :tummenupp

Jag skulle vilja ta det ännu längre och säga att du ska inte bry dig om de som är bakom utan bara köra ditt eget rejs, vad jag menar med det är att du inte ska försöka släppa förbi någon. Vi som har erfarenhet och åker lite fortare vet var och hur vi ska köra om utan att det ska vara fara för någon. Senast idag körde jag av banan för att någon försökte släppa förbi mig (och det är bra mycke mer spännande när man kör på is och har snövallar!).

När det gäller körteknik så finns det tre lagar som gör det mycke enklare:
1. Gasen går bara åt ett håll. (man får pausa!)
2. Man går från broms till gas och tvärt om. (rulla aldrig!)
3. Man svänger bara en gång per sväng.

Fixar du de tre så kommer du köra både säkert och fort :tummenupp Följer man reglerna kommer spårvalen att falla sig naturligt :) Det finns inget idealspår, det finns ett spår som är "ungefär rätt" och det kan du sno genom att titta på den snabbaste föraren på banan, men du kommer inte kunna köra exakt likadant eftersom han bromsar hårdare, gasar hårdare och svänger fortare

Okej, men hur lätt är det att ta det lugnt med alla andra som drar banan på 0 sek medans jag koommer puttrande som en fiat, ehhe kanske är tjatig men nervositet finns ju:D när man rammlar hur ska man få upp / flytta hojjen då för att göra det så lätt som möjligt för andra förare att komma fram?:confused:

Det är svårt att inte hetsa sig själv, det är bara prova och känna sig fram. Jag brukar köra tre fyra varv i mesfart, till och börja med, för att lära mig banan och känna att jag får upp värmen i däcken. Det gör jag även om jag känner till banan. Kör minst ett varv lugnt när jag åker ut på ett nytt körpass också. Under dessa varv brukar andra förare (förare som kör saktare än mig) köra om mig. Så det är inget att skämmas för :)

När du faller så har folk nog mycke respekt för att sakta in. Se dig om innan du ställer dig upp, innan du lyfter upp hojjen och innan du rullar iväg den. Står du mitt i banan så kan du rulla bort en bit innan du börjar kicka och går den inte igång rullar du av banan åt det håll som är närmast.
 
Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, men hur lätt är det att ta det lugnt med alla andra som drar banan på 0 sek medans jag koommer puttrande som en fiat, ehhe kanske är tjatig men nervositet finns ju:D när man rammlar hur ska man få upp / flytta hojjen då för att göra det så lätt som möjligt för andra förare att komma fram?:confused:

Om du bara håller ditt spår kan du skita i alla andra. Du kan vara fullständigt säker på att hotshotsen som kommer bakom dig har koll på läget och även dig.

Ok, första överkursen! Om du krashar!
1.) Ta hojen av banan!
2.) Klarar du inte att ta hojen av banan så ta dig själv av banan! Någon annan kommer att ta din hoj av banan.

edit
Nu tänkte jag framför allt på krash i dolda ställen. Tyvärr är det oftast där man krashar... Efter hopp, kurva osv...
 
Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
mera såna tips, som då till exempel olof sa också att man svänger bara en gång i en kurva:) vad e bäst sätt att inleda kurvan på tjänar man på att lägga hojjen testa lägga hojjen i ställ dom första varven och körningar på hojjen lr ska man avakta lite tills man känner den lite bättre?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
mera såna tips, som då till exempel olof sa också att man svänger bara en gång i en kurva:) vad e bäst sätt att inleda kurvan på tjänar man på att lägga hojjen testa lägga hojjen i ställ dom första varven och körningar på hojjen lr ska man avakta lite tills man känner den lite bättre?

Ta det lugnt tills du lär dig banan. Sen kör du som du brukar köra. Krångla inte till det! Keep it simple stupid! :) Det är din första bandag! Resten kan du ta nästa gång!

Dagens lektion är över för magistern ska ut på bäverjakt!
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
haha okeey:D tack så mycket.. får vi se hur det går imorn då:) uppdaterar denna tråd imorn då:tungan
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag har mött folk som åkt åt fel håll.....jävligt otäckt.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det absolut farligaste som nästan alla nybörjare gör är när de kör av banan. Lite i stil med det 2-stroke man skriver, snabba spårbyten.

Om avkörningen på en bana är kort och t.ex på vänster sida, vad gör folk? Kör på höger sida och snedar öven banan utan minsta lilla tecken, livsfarligt! Har varit nära att gå ner jag vet inte hur många gånger.

Vifta med handen och håll dig på samma sida som avkörningen. Om det är trångt får man ta ett varv till, hellre det än att 2 personer ska skada sig! :tummenupp

Och kör inte i depån. Gångfart är ""OK"" trots att det sitter skyltar uppsatta.

Många moppefjun brukar försöka impa?????? på folk genom att gasa i depån. Bra jävla irriterande. :mad:
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
När det gäller körteknik så finns det tre lagar som gör det mycke enklare:
1. Gasen går bara åt ett håll. (man får pausa!)
2. Man går från broms till gas och tvärt om. (rulla aldrig!)
3. Man svänger bara en gång per sväng.

Vad menas med punkt 1? :va
Nu har jag visserligen inte kört motard på bana, däremot bil och då jag känner igen punkt 2 och 3 så borde ju även ettan göra det, men jag känner inte igen den/fattar inte. :rodnar
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top