Det mr Two säger är vettigt, jag har på senare dar råkat åka in åt fel håll på en bana och jag har spenderat MASSOR med tid på olika banor
Jag skulle vilja ta det ännu längre och säga att du ska inte bry dig om de som är bakom utan bara köra ditt eget rejs, vad jag menar med det är att du inte ska försöka släppa förbi någon. Vi som har erfarenhet och åker lite fortare vet var och hur vi ska köra om utan att det ska vara fara för någon. Senast idag körde jag av banan för att någon försökte släppa förbi mig (och det är bra mycke mer spännande när man kör på is och har snövallar!).
När det gäller körteknik så finns det tre lagar som gör det mycke enklare:
1. Gasen går bara åt ett håll. (man får pausa!)
2. Man går från broms till gas och tvärt om. (rulla aldrig!)
3. Man svänger bara en gång per sväng.
Fixar du de tre så kommer du köra både säkert och fort
Följer man reglerna kommer spårvalen att falla sig naturligt
Det finns inget idealspår, det finns ett spår som är "ungefär rätt" och det kan du sno genom att titta på den snabbaste föraren på banan, men du kommer inte kunna köra exakt likadant eftersom han bromsar hårdare, gasar hårdare och svänger fortare
Okej, men hur lätt är det att ta det lugnt med alla andra som drar banan på 0 sek medans jag koommer puttrande som en fiat, ehhe kanske är tjatig men nervositet finns ju
när man rammlar hur ska man få upp / flytta hojjen då för att göra det så lätt som möjligt för andra förare att komma fram?
Det är svårt att inte hetsa sig själv, det är bara prova och känna sig fram. Jag brukar köra tre fyra varv i mesfart, till och börja med, för att lära mig banan och känna att jag får upp värmen i däcken. Det gör jag även om jag känner till banan. Kör minst ett varv lugnt när jag åker ut på ett nytt körpass också. Under dessa varv brukar andra förare (förare som kör saktare än mig) köra om mig. Så det är inget att skämmas för
När du faller så har folk nog mycke respekt för att sakta in. Se dig om innan du ställer dig upp, innan du lyfter upp hojjen och innan du rullar iväg den. Står du mitt i banan så kan du rulla bort en bit innan du börjar kicka och går den inte igång rullar du av banan åt det håll som är närmast.