Vad tänka på vid arbetsintervju?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ännu en jobbtråd från mig! För nu ska jag på arbetsintervju! Vad är viktigt att tänka på? Några absolut inte?

Och kläder. Vad ska man ha på sig? Min tjejkompis klädde upp mig riktigt snyggt igår och fixade håret på mig och sa att det ska jag ha på mig. Men jag tyckte det kändes lite overkill. Det var skjorta och väst. Riktigt snyggt. Men känns lite för overkill.

Förstår självklart att man itne ska komma klädd som en uteliggare och att det beror på vad det är för jobb man söker. Men jag tänkte mig mer "avslappnad" klädd. Hon tyckte i alla fall att man ska vara riktigt bra klädd för då visar man att man verkligen vill ha jobbet och det ser personen man pratar med. Är det verkligen jätte viktigt att komma riktigt riktigt bra klädd även om man söker jobb som byggnadsarbetare och liknande yrken?

Nu vet jag inte hur det är för byggarbeten o liknande men mer kontorsjobb så klä upp dig men du behöver knappast ha kostym om det inte är på advokatbyrå/bank liknande.
Skjorta och ett par schyssta jeans samt finskor av något slag räcker långt.

Sedan efteråt kan du fråga om de har en klädkodex eller liknande och har dem inte det så är det bara klä dig som vanligt (nu förutser jag att du är hel o ren) :D

Dumt att gå dit i vanlig tröja om alla på kontoret har skjorta t ex.

Besök företagets hemsida så kanske du kan läsa ut ungefär vad de har för dresscode. Kom inte med kostym om du söker jobb som snickare och kom inte i shorts och hawaiskjorta om du söker jobb på bank.

Hela och rena jeans och en skjorta funkar väl i de flesta situationer.
Förenklat kan man väl säga att du ska ha kläder som gör att du känner dig bekväm på den arbetsplats du besöker. Det är lika obekvämt att komma överklädd som underklädd.

Besök företagets hemsida så kanske du kan läsa ut ungefär vad de har för dresscode. Kom inte med kostym om du söker jobb som snickare och kom inte i shorts och hawaiskjorta om du söker jobb på bank.

Förenklat kan man väl säga att du ska ha kläder som gör att du känner dig bekväm på den arbetsplats du besöker. Det är lika obekvämt att komma överklädd som underklädd.

Härmapa! :mad:

Nu vet jag inte hur det är för byggarbeten o liknande men mer kontorsjobb så klä upp dig men du behöver knappast ha kostym om det inte är på advokatbyrå/bank liknande.
Skjorta och ett par schyssta jeans samt finskor av något slag räcker långt.

Sedan efteråt kan du fråga om de har en klädkodex eller liknande och har dem inte det så är det bara klä dig som vanligt (nu förutser jag att du är hel o ren) :D

Dumt att gå dit i vanlig tröja om alla på kontoret har skjorta t ex.

Hmm... Då kör jag på det hon klädde upp mig i.

Nope. :D

Klart du ska komma välklädd. Du vill väl inte att dom ska tro att du är en slacker??
Första intrycket är ju allt och beroende på vilket jobb det är så skulle jag direkt välja bort en person som kom dräggigt klädd.

Även om du ska söka byggjobb så tycker jag att du ska ta på dig hela kläder och absolut INTE luvtröja.
Det ger inte ett seriöst intryck på en intervju.

De kommer ev fråga vad du vill ha i lön. Kolla upp vad som är rimligt innan intervjun så du inte begär för mycket/för lite.

Skaffa så mycket information om företaget/arbetsplatsen som möjligt, då kan du ställa kloka frågor och du visar att du är genuint intresserad.

Om inte arbetsgivaren börjar prata lön bör inte du heller göra det, låt det komma senare.

Kom i tid till intervjun, men är du FÖR tidig, vänta hellre utanför och anmäl din ankomst 15 -10 minuter innan utsatt tid.

Var beredd på frågorna, du vet säkert vilka de är: "-Vad är dina starka sidor?", " -Finns det något du behöver förbättra?", "-Varför tycker du att du passar för detta jobbet?" osv. Övningsintervjua med hjälp av kompisar, sambo eller föräldrar om du kan och hinner.

Tänk ut vad som är viktigt för dig för att du skall trivas och fråga arbetsgivaren om detta, intervjun är även din chans att kolla om jobbet är värt att ta.

Det var några tips.....

Lycka till! :tummenupp

Väst och hela kittet känns lite overkill ja.
Gråa schyssta finbyxor, skärp och skjorta skulle jag ha kört. Och ett par finskor då som sagt. Jag kör hela kittet på mitt nuvarande jobb men hade nog skippat t.ex. slipsen om jag var på intervju.

Det bästa svaret är att säga att man vill ta lönefrågan vid ett senare tillfälle om man blir aktuell för jobbet.

Ja, går det att förhala på svaret så är det bäst. Men de brukar ofta vilja att man kläcker ur sig någon "ungefär"-nivå och då är det bra att veta lite i förväg.

Vilka slags finskor finns det? Jag är gift med en, men brukar inte ta med henne på jobbintervju.

Måste det vara flera? Finns det någon eskortservice som erbjuder finskor för jobbintervjuer?

Vet inte vart man får tag på det men finskor är som sagt arga nästan jämnt (vet av egen erfarenhet) och därför blir intervjuaren rädd och anställer honom dIreKCT!

Klart du ska komma välklädd. Du vill väl inte att dom ska tro att du är en slacker??
Första intrycket är ju allt och beroende på vilket jobb det är så skulle jag direkt välja bort en person som kom dräggigt klädd.

Även om du ska söka byggjobb så tycker jag att du ska ta på dig hela kläder och absolut INTE luvtröja.
Det ger inte ett seriöst intryck på en intervju.

Välklädd it is! :tummenupp

De kommer ev fråga vad du vill ha i lön. Kolla upp vad som är rimligt innan intervjun så du inte begär för mycket/för lite.

Skaffa så mycket information om företaget/arbetsplatsen som möjligt, då kan du ställa kloka frågor och du visar att du är genuint intresserad.

Om inte arbetsgivaren börjar prata lön bör inte du heller göra det, låt det komma senare.

Kom i tid till intervjun, men är du FÖR tidig, vänta hellre utanför och anmäl din ankomst 15 -10 minuter innan utsatt tid.

Var beredd på frågorna, du vet säkert vilka de är: "-Vad är dina starka sidor?", " -Finns det något du behöver förbättra?", "-Varför tycker du att du passar för detta jobbet?" osv. Övningsintervjua med hjälp av kompisar, sambo eller föräldrar om du kan och hinner.

Tänk ut vad som är viktigt för dig för att du skall trivas och fråga arbetsgivaren om detta, intervjun är även din chans att kolla om jobbet är värt att ta.

Det var några tips.....

Lycka till! :tummenupp

Tror ni att man blir lite ursäktad om man säger att det är första gången man är på intervju och är lite nervös? :gnissla

Jag har verkligen inte en blekaste aning om vad jag kan begära för lön öevrhuvudtaget. Och har lite svårt att hitta på nätet vad personer med samma anställning har för lön.

Nån som vet vad man kan begära för lön som Fartygsbefäl Klass VIII egentligen? Det är en liten båt som kör i Ronneby Skärgård där jag sökt till.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick