Vad tänka på vid arbetsintervju?

Allvarligt talat, är du nervös och det är första gången, säg det direkt! Då tar du udden av situationen och de sitter inte och undrar varför du beter dig "underligt".

Välklädd naturligtvis, du får bara en chans att göra ett första intryck.

När du tar i hand, ta ett bra grepp utan att krossa den andres hand, se honom/henne i ögonen samtidigt som du hälsar.

Enkla grejor som ger ett gediget intryck. :tummenupp

Bara en tidigare i tråden som berört de viktigaste sakerna. Visst, klädsel är en sak. Dont overdo it.

Var dig själv, och bjud på dig själv
Var ärlig.
Var påläst (ta reda på så mycket du kan om företaget innan)
Ta reda på vad tjänsten innebär så att du kan beskriva varför just DU ska ha jobbet.
Fundera på vad just du kan tillföra
Var ödmjuk, men visa samtidigt tydligt att du är intresserad av jobbet utan att verka desperat (ring gärna och följ upp några dagar efter intervjun)
Humor. (Det är fortfarande bara en människa på andra sidan bordet.)

Lycka till! :tummenupp

Välklädd it is!

Nån som vet vad man kan begära för lön som Fartygsbefäl Klass VIII egentligen? Det är en liten båt som kör i Ronneby Skärgård där jag sökt till.

Inte en aning. Men som Fartygsbefäl så skulle i vilket fall jag komma i kavaj och skjorta. Matchande byxor till kavajen. Inom den marina världen så är ju det en ganska så strikt dresscode. Slipsen skulle jag dock strunta i då det kan ge en stel bild. Men en modern slips skulle kanske gå. Allt handlar om vad du känner dej trygg i.

Det var ju bara 4-5år sedan tyskarna började släppa på kostym på sina mässor/kundbesök. Slips var en självklarhet om man hade någon som hellst position inom bolaget man representerade. Den som inte stog där i sin kostym utan kanske valde jeans och kavaj med en skjorta under var ju rökt redan innan man visat sina produkter och det här gällde för bara fem år sedan.

Jag brukar säga. Hellre överklädd än underklädd. Överklädd så visar man i vilket fall klass. Så fort jag är osäker på klädsel så drar jag fram kavaj och slips. Men det är ju jag det.

Välklädd it is! :tummenupp

Tror ni att man blir lite ursäktad om man säger att det är första gången man är på intervju och är lite nervös? :gnissla

Jag har verkligen inte en blekaste aning om vad jag kan begära för lön öevrhuvudtaget. Och har lite svårt att hitta på nätet vad personer med samma anställning har för lön.

Nån som vet vad man kan begära för lön som Fartygsbefäl Klass VIII egentligen? Det är en liten båt som kör i Ronneby Skärgård där jag sökt till.
Kom INTE i väst å hela kitet ger helt fel signaler till det jobbet kom i skjorta och jeans, är som starstricker säger inte det dom anställer dig efter.

Inte en aning. Men som Fartygsbefäl så skulle i vilket fall jag komma i kavaj och skjorta. Matchande byxor till kavajen. Inom den marina världen så är ju det en ganska så strikt dresscode. Slipsen skulle jag dock strunta i då det kan ge en stel bild. Men en modern slips skulle kanske gå. Allt handlar om vad du känner dej trygg i.

Det var ju bara 4-5år sedan tyskarna började släppa på kostym på sina mässor/kundbesök. Slips var en självklarhet om man hade någon som hellst position inom bolaget man representerade. Den som inte stog där i sin kostym utan kanske valde jeans och kavaj med en skjorta under var ju rökt redan innan man visat sina produkter och det här gällde för bara fem år sedan.

Jag brukar säga. Hellre överklädd än underklädd. Överklädd så visar man i vilket fall klass. Så fort jag är osäker på klädsel så drar jag fram kavaj och slips. Men det är ju jag det.
jo men sjöbefäll klass 8 är liksom inte den marina världen den det är för barkbåtar som seglar mellan stranden och vassen..

Last edited:
Kom INTE i väst å hela kitet ger helt fel signaler till det jobbet kom i skjorta och jeans, är som starstricker säger inte det dom anställer dig efter.

Jag skulle nog ta en kavaj också i det här fallet.
Kostym+slip till sälj/konsult/finance-jobb etc.

Personligen hatar jag kostym och använder det bara när jag verkligen måste. Snacka om att det är fjantigt. Skrattar gott åt alla juniorer som springer runt i kostym och tycker de är viktiga.

Slirre är ännu värre. Vad är det för en fjantig uppfinning egentligen? Fyller inget syfte whatsoever, förutom att den skyddar skjortan när man äter.

jo men sjöbefäll klass 8 är liksom inte den marina världen den det är för barkbåtar som seglar mellan stranden och vassen..

:hihi Bra sammanfattning för de som trodde att det var ett kaptensjobb på ett större fartyg!

Nä gå för fan inte dit i kavaj etc, bara jeans och skjorta/pike ska du ha.
Visa intresse, det är det viktigaste, förbered med lite frågor på en lapp om du tror du inte kommer ihåg de, det är OK att ha denna med sig.

Det är viktigt att även DU ska få veta vad arbetet innebär, det är inte bara din blivande arbetsgivare som ka få se vad du är för en filur.

Lycka till!

Last edited:
Det är viktigt att även DU ska få veta vad arbetet innebär, det är inte bara din blivande arbetsgivare som ka få se vad du är för en filur.
Lycka till!

Bra där. Det är en intervju åt båda håll. Ställ frågor. Det visar att du är kunnig (?) och intresserad.

Välklädd it is! :tummenupp

Tror ni att man blir lite ursäktad om man säger att det är första gången man är på intervju och är lite nervös? :gnissla

Jag har verkligen inte en blekaste aning om vad jag kan begära för lön öevrhuvudtaget. Och har lite svårt att hitta på nätet vad personer med samma anställning har för lön.

Har du behörigheten ute eller bara en examen?

Skjorta å väst äger juh...:yoparty Haft på mina samtliga intervjuer å har alltid kommit ut som vinnare. Kläm gärna dit en smal slips som matchar så är det bara å inkassera jobbet :banana
PS. funkar dock inte om du inte är kvalificerad för jobbet :3freak

Allvarligt talat, är du nervös och det är första gången, säg det direkt! Då tar du udden av situationen och de sitter inte och undrar varför du beter dig "underligt".

Välklädd naturligtvis, du får bara en chans att göra ett första intryck.

När du tar i hand, ta ett bra grepp utan att krossa den andres hand, se honom/henne i ögonen samtidigt som du hälsar.

Enkla grejor som ger ett gediget intryck. :tummenupp

Håller med om båda sakerna, men framförallt det sista!

Ett fast handslag krävs när man hälsar på sin arbetsgivare, det ska vara distinkt!
Det vidrigaste som finns är när man skakar hand med någon vars arm tycks vara gjort av jelly, fy fan. :3freak

Lycka till TS!

Tyskland är knappast representativt för övriga europa. Det är ett fruktansvärt tjurigt, trångsynt och självgott släkte.

I Sverige går det mesta bra nuförtiden, sunt förnuft brukar räcka bra.

Nej, en VD sitter inte med snickarbyxor och flanellskjorta.
Nej, en linjemontör jobbar inte med kavaj.

Tyskland är knappast representativt för övriga europa. Det är ett fruktansvärt tjurigt, trångsynt och självgott släkte.

I Sverige går det mesta bra nuförtiden, sunt förnuft brukar räcka bra.

Nej, en VD sitter inte med snickarbyxor och flanellskjorta.
Nej, en linjemontör jobbar inte med kavaj.

En liten anekdot angående detta med klädsel.

Det var några höjdare som skulle komma och kolla in vårt valsverk, hur vi gör, produktivitet osv. Valsar profiler i olika, metalliska, material. Dvs. det är skitigare än det skitigaste du kan tänka dig.

Dagen till ära ville en av gubbarna visa en god sida av verket och valde då att ha på sig en kritvit skjorta medan dom valsade. Den var vit i en millisekund ungefär. :hihi

Ok, förvänta dig inget överdådigt. Som prulle skrev...det är mellan vassen och land som du skall kajka omkring. Är det till Karön du skall transportera folk ?

Det stämmer bra med Karön.

Det var en intressant upplevelse. Var ganska nervös när jag kom dit men chefen var riktigt trevlig och var väldigt förstående att jag var nervös. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick