Vad tänka på vid skjuts på MC?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Se punkt nr. 1 i mitt svar #11 i denna tråden!

Det är, om inte HELA sanningen, så dock en stor del av hur du kan mildra denna effekt!
Mvh!
// Niklas

Ok, tack så mycket för tipset, ska försöka kolla det tills när det är dags att skjutsa nån lycklig sate :tungan

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En bra grej när man skjutsar nybörjare är att be dom titta över samma axel på föraren som kurvan man ska in i. Dvs kolla över förarens vänstra axel i vänstersvängar och höger i högersvängar. Det ger att passagaren följer med i lutningen mer naturligt. Dessutom ser passageraren bättre vad som händer framåt.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Bra tråd något som man bör tänka på när man skjutsar någon som är tyngre än en själv eller är inte det särskilt stor skillnad?

//Dafe

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Hoj
Hypermotard S, XR650R
En bra sak att kolla innan är väl om det finns utrymme i budgeten för en mc till om frugan får blodad tand?

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Jag brukar instruera mina passagerare att hjälpa till och "styra" med underkroppen, dvs i vänstersvängar försöka vrida hojen åt höger och trycka ner höger fotpinne och vice versa. Jag brukar också föreslå att de ska få klartecken av mig innan de gör upp- eller avsittning.

Titta in i kurvan har jag inte föreslagit, men jag tror det kommer rätt naturligt, eller?

Överlag tar jag det jäkligt vackert när jag har dam bakpå. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om vi skulle råka ut för någon olycka och hon blir skadad. Skjutsa i bil är ju lite annat.

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
En bra sak att kolla innan är väl om det finns utrymme i budgeten för en mc till om frugan får blodad tand?

Alldeles riktigt!!! Jag är ett levande exempel på detta! :) Man vill ju liksom köra själv, att skjutsa samt åka där bak är ju urtrist... (Skjutsade runt min sambo när han var min handledare, han somnade där bak!) De enda gångerna jag skjutsar nu, är när jag skjutsar mina barn...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...