Vad tål en hjälm innan...

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
:mad:
I morse trillade min hjälm ur garderoben & ner i klinkergolvet, ca 2 meters fall.
Bara ngn liten lackskada syns.

Är den hjälmen nu förbrukad ur säkerhets synpunkt? Eller är det fullgott skydd i den fortfarande ?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Sök så finner du... "svaret". Ingen är riktigt överens om vad som gäller. Hjälmtillverkarna säger en sak och snåljåparna en annan. Läs trådarna och bilda dig själv en uppfattning.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kan du plocka ur indredningen o känna eller se? Man kanske känner nån spricka/buckla i frigoliten....
tror att det är ganska poröst invändigt (frigoliten) så det kan hända att en spricka uppkommit...

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
morecore skrev:
2167239 Kan du plocka ur indredningen o känna eller se? Man kanske känner nån spricka/buckla i frigoliten....
tror att det är ganska poröst invändigt (frigoliten) så det kan hända att en spricka uppkommit...

Ska ta & kolla i eftermiddag.
Faan va surt om jag måste skaffa en ny, Shoei RAID 2 använd max 20h.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Frågan är inte hur hel den ser ut, utan hur bra den skyddar den gången olyckan inträffar och den sitter på ditt huvud.

Efter tappat den så kan alltså hjälmen ha tappat en del av sin funktion vilket gör att en olycka som i vanliga fall med en icke tappad hjälm hjälper/skyddar dig, men att denna kan göra mer skada än nytta.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Liwa1 skrev:
2167253 Frågan är inte hur hel den ser ut, utan hur bra den skyddar den gången olyckan inträffar och den sitter på ditt huvud.

Efter tappat den så kan alltså hjälmen ha tappat en del av sin funktion vilket gör att en olycka som i vanliga fall med en icke tappad hjälm hjälper/skyddar dig, men att denna kan göra mer skada än nytta.

Ja, det är väl så man måste se & tänka på det hela.....Som sagt...surt.

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Ska inte en hjälm för 3000 kr klara ett fall på två meter utan att riskera säkerheten??? :confused: :va Att lacken har släppt lite ska väl inte kunna påverka säkerheten?

Verkar ju mycket märkligt i så fall.

En hockeyhjälm t.ex får ju stå ut med en massa smällar, men inte byter dom hjälm vid varje byte, inte vad jag sett i allafall :)
/ J

Willow

vinterhatare
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Kawa - äntligen hemma igen
Jag hade absolut köpt en ny. Skulle inte våga köra med den mer. Synd bara att bra hjälmar är så himla dyra :huvet
Fundera inte ens på att leta efter sprickor, för även det du inte ser kan vara superfarligt om du klotar

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
suzuki01 skrev:
2167265 Ska inte en hjälm för 3000 kr klara ett fall på två meter utan att riskera säkerheten??? :confused: :va Att lacken har släppt lite ska väl inte kunna påverka säkerheten?

Verkar ju mycket märkligt i så fall.

En hockeyhjälm t.ex får ju stå ut med en massa smällar, men inte byter dom hjälm vid varje byte, inte vad jag sett i allafall :)
/ J
Hej hopp...
En mc-hjälm (glasfiber/komposithjälm) är uppbyggd långt mer avancerat än en hockeyhjälm, teorin är INTE att en dyr hjälm ska tåla hårdare smällar utan att gå sönder.
Teorin är att hjälmen SKA gå sönder vid en smäll, skalet är uppbyggt för att ta smällen genom att spricka/gå sönder... nu menar jag inte som att man ska sätta på sig en kruka av glas som spricket lätt..

Enligt din teori skulle det vara bra med en hjälm av järn (bortsett från vikten). Men smäller de då, så ger inte järnhjälmen vika och ditt huvud får ta smällen ändå..

Mitt tips till trådskaparen är att skaffa ny hjälm ! tumma inte på säkerheten gällande ditt huvud,2m ner i klinkergolv orsakar med största sannolikhet en spricka innuti hjälmen, syns dock inte..
Du kan få ut en ny på hemförsäkringen med lite tur.
Hjälmen kan du sälja till motivlackerare som brukar köpa "krockade" hjälmar, som de aldrig säljer för bruk igen..

Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Frigoliten utgör huvuddelen av skyddet. Den komprimeras inte om man tappar ner den i backen. Är det en "plasthjälm" spelar det ingen större roll om man tappar den i backen om den inte landar på något vasst och höljet spricker. Komposithjälmar är det lite värre med, men är det ingen synlig spricka på den, endast lackskada så bör det inte vara någon fara, men vem vet?.
Skicka in den på röntgen kanske... Låt sunt förnuft råda.

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
HanneZ skrev:
2167219 Sök så finner du... "svaret". Ingen är riktigt överens om vad som gäller. Hjälmtillverkarna säger en sak och snåljåparna en annan. Läs trådarna och bilda dig själv en uppfattning.

Attans så rätt du hade HanneZ
Uppfattningarna när det gäller en "tappad" hjälm går tydligt isär.

Men för att ta vara på de få säkerhetsmarginaler man har som hojåkare så blir det till att köpa en ny kruka.
Vem vet finns kanske ngn ny rolig modell, måste dock vara Shoei, Allt annat jag provat sitter bokstavligen som en äkta terrakottakruka på min skalle.

En tackar för alla tips & råd.. :Bugar

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Klart att säkerheten kommer först. Men jag skulle inte köpa ny hjälm för att jag råkar tappa den på klinkergolvet. Skillnad vore det kanske om det låg en skalle i hjälmen eller nåt(så att den får lite tyngd) när den tappas. Men en tom hjälm skall väl inte skadas(en repa i lacken kanske), det finns inte i min fantasi iallafall.

Fint att så många tänker på säkerheten :)

MEN
Hur tänker människor som kommer blåsandes i 250 km/h ... ?? (Tur att jag har en nybytt hjälm iallafall om det skulle hända nåt) .. eller?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
PerWe skrev:
2167215 :mad:
I morse trillade min hjälm ur garderoben & ner i klinkergolvet, ca 2 meters fall.
Bara ngn liten lackskada syns.

Är den hjälmen nu förbrukad ur säkerhets synpunkt? Eller är det fullgott skydd i den fortfarande ?

Hjälmen är tyvärr rökt, klart den fungerar, men vid en ordentlig krasch kommer den inte absorbera & fördela energin från eventuella slag mot hjälmen & den kommer förmodligen inte stå emot lika bra.

Jag skulle ha bytt, du kan ju alltid ha den som minimotohjälm eller liknande.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
fezt skrev:
2167288 Hej hopp...
En mc-hjälm (glasfiber/komposithjälm) är uppbyggd långt mer avancerat än en hockeyhjälm, teorin är INTE att en dyr hjälm ska tåla hårdare smällar utan att gå sönder.
Teorin är att hjälmen SKA gå sönder vid en smäll, skalet är uppbyggt för att ta smällen genom att spricka/gå sönder... nu menar jag inte som att man ska sätta på sig en kruka av glas som spricket lätt..

Enligt din teori skulle det vara bra med en hjälm av järn (bortsett från vikten). Men smäller de då, så ger inte järnhjälmen vika och ditt huvud får ta smällen ändå..

Mitt tips till trådskaparen är att skaffa ny hjälm ! tumma inte på säkerheten gällande ditt huvud,2m ner i klinkergolv orsakar med största sannolikhet en spricka innuti hjälmen, syns dock inte..
Hjälmen kan du sälja till motivlackerare som brukar köpa "krockade" hjälmar, som de aldrig säljer för bruk igen..
Du tog orden ur mun på mig ;)
#0 Du kan ju också ha den som extrahjälm om du ska skjutsa eller liknande.

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
fezt skrev:
2167288 Hej hopp...

Vore lite kul å ringa försäkringsbolaget å säga att man råkade tappa hjälmen i golvet och säga.. Nu vill jag ha en ny!
Kommer dom ersätta dig, eller garva lite bara?
Någon som vill prova att ringa sitt fb?

Flubber skrev:
2167606 Du tog orden ur mun på mig ;)
#0 Du kan ju också ha den som extrahjälm om du ska skjutsa eller liknande.

Så då är säkerheten inte lika väsentlig menar du? ;-)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
suzuki01 skrev:
2167614 Vore lite kul å ringa försäkringsbolaget å säga att man råkade tappa hjälmen i golvet och säga.. Nu vill jag ha en ny!
Kommer dom ersätta dig, eller garva lite bara?
Någon som vill prova att ringa sitt fb?

Så då är säkerheten inte lika väsentlig menar du? ;-)

Japp, har du en drulleförsäkring så får du ut en ny hjälm. Jag fick det.
Jag kör inte med en hjälm som är tappad 2 meter ner på ett klinkersgolv. Är mer rädd om mitt huvud än så. Samt att åka i 200 + som du skrev i ditt förra inlägg och att man sitter med tanken om att man har ny hjälm istället för en tappad hjälm är man evigt glad över. För det som kan ske är att den tappade inte ger den effekt den ska ge när olyckan är där.

Fezt har förklartat mycket bra varför man bör byta hjälm. vill man sen inte så är det upp till en själv vart man värderar sitt egna sätt att skydda sig

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag hade känt med tummen om fibermaterialet blivit mjukt.
Är det det, byt hjälm, är det inte mjukt, då hade jag behållit den.

Mekanismen i en hjälm är att den vid en smäll ska ta upp energi och FÖRBRUKA den och det gör den när fiberna bryts loss från matrismaterialet.
Dessutom tar frigoliten upp viss energi, men framför allt fördelar den tryckkraften över ett större område.
Har man passerat skalets elasticitetsnivå (dvs om man känner att skalet är krackat) så är hjälmen förbrukad, annars är inte hjälmen försämrad.

En PC-hjälm tar också upp energi, men den "lämnar tillbaka den" så fort som möjligt och kan då orsaka svåra skador i hjärnan (pga accelerationsnivåerna) eller på nacken. => Använd INTE PC-hjälm.

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Liwa1 skrev:
2167631 Japp, har du en drulleförsäkring så får du ut en ny hjälm. Jag fick det.
Jag kör inte med en hjälm som är tappad 2 meter ner på ett klinkersgolv. Är mer rädd om mitt huvud än så. Samt att åka i 200 + som du skrev i ditt förra inlägg och att man sitter med tanken om att man har ny hjälm istället för en tappad hjälm är man evigt glad över. För det som kan ske är att den tappade inte ger den effekt den ska ge när olyckan är där.

Fezt har förklartat mycket bra varför man bör byta hjälm. vill man sen inte så är det upp till en själv vart man värderar sitt egna sätt att skydda sig

Har själv tappat min hjälm på golvet... För skoj skull kollade jag noga upp min ARAI nu, och jag kan inte på nåt sätt förstå vad som skulle kunna ha påverkats av det?
En liten skråma i lacken ... Thats it!
Vet inte om jag är dumsnål/korkad eller bara har vanligt sunt bondförnuft :D

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
suzuki01 skrev:
2167655 Har själv tappat min hjälm på golvet... För skoj skull kollade jag noga upp min ARAI nu, och jag kan inte på nåt sätt förstå vad som skulle kunna ha påverkats av det?
En liten skråma i lacken ... Thats it!
Vet inte om jag är dumsnål/korkad eller bara har vanligt sunt bondförnuft :D
Men läs vad ja skriver istället, visserligen behöver du inte tro på det.. men men.
En hjälm av glasfiber/komposit spricker oerhört lätt och det syns inte, det kan alltså bli en spricka innuti materialet i hjälmen och det försämrar hjälmens egenskaper att absorbera en riktig smäll.
Sen vet ja inte i vilken utsträckning du tappat din hjälm, men 2m ner på klinkersgolv är extremt.
Gå in till en mc-handlare och fråga själv så får du detta förklarat för dig på ett bättre sätt... :tummenupp

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
fezt skrev:
2167692 Men läs vad ja skriver istället, visserligen behöver du inte tro på det.. men men.
En hjälm av glasfiber/komposit spricker oerhört lätt och det syns inte, det kan alltså bli en spricka innuti materialet i hjälmen och det försämrar hjälmens egenskaper att absorbera en riktig smäll.
Sen vet ja inte i vilken utsträckning du tappat din hjälm, men 2m ner på klinkersgolv är extremt.
Gå in till en mc-handlare och fråga själv så får du detta förklarat för dig på ett bättre sätt... :tummenupp

Oki, jag förstår vad du menar.. Så i princip så kan man aldrig vara säker på att en hjälm är "säker". En ny hjälm kan vara oerhört osäker om man säger så. Går inte att kolla upp???
Ett stenskott eller för den delen en humla som man krockar med i 200 km/h/ förstöra hjälmen "för gott"? Trikky Q detta :)
Tack för tipset att gå till en mc-handlare, men nej tack, tror inte dom är partiska :D .
Däremot så kanske man ska vända sig till nån firma som tillverkar hjälmar.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!