PerWe
Medlem
I morse trillade min hjälm ur garderoben & ner i klinkergolvet, ca 2 meters fall.
Bara ngn liten lackskada syns.
Är den hjälmen nu förbrukad ur säkerhets synpunkt? Eller är det fullgott skydd i den fortfarande ?
morecore skrev:2167239Kan du plocka ur indredningen o känna eller se? Man kanske känner nån spricka/buckla i frigoliten....
tror att det är ganska poröst invändigt (frigoliten) så det kan hända att en spricka uppkommit...
Liwa1 skrev:2167253Frågan är inte hur hel den ser ut, utan hur bra den skyddar den gången olyckan inträffar och den sitter på ditt huvud.
Efter tappat den så kan alltså hjälmen ha tappat en del av sin funktion vilket gör att en olycka som i vanliga fall med en icke tappad hjälm hjälper/skyddar dig, men att denna kan göra mer skada än nytta.
Hej hopp...suzuki01 skrev:2167265Ska inte en hjälm för 3000 kr klara ett fall på två meter utan att riskera säkerheten???![]()
Att lacken har släppt lite ska väl inte kunna påverka säkerheten?
Verkar ju mycket märkligt i så fall.
En hockeyhjälm t.ex får ju stå ut med en massa smällar, men inte byter dom hjälm vid varje byte, inte vad jag sett i allafall![]()
/ J
HanneZ skrev:2167219Sök så finner du... "svaret". Ingen är riktigt överens om vad som gäller. Hjälmtillverkarna säger en sak och snåljåparna en annan. Läs trådarna och bilda dig själv en uppfattning.
PerWe skrev:2167215![]()
I morse trillade min hjälm ur garderoben & ner i klinkergolvet, ca 2 meters fall.
Bara ngn liten lackskada syns.
Är den hjälmen nu förbrukad ur säkerhets synpunkt? Eller är det fullgott skydd i den fortfarande ?
Du tog orden ur mun på migfezt skrev:2167288Hej hopp...
En mc-hjälm (glasfiber/komposithjälm) är uppbyggd långt mer avancerat än en hockeyhjälm, teorin är INTE att en dyr hjälm ska tåla hårdare smällar utan att gå sönder.
Teorin är att hjälmen SKA gå sönder vid en smäll, skalet är uppbyggt för att ta smällen genom att spricka/gå sönder... nu menar jag inte som att man ska sätta på sig en kruka av glas som spricket lätt..
Enligt din teori skulle det vara bra med en hjälm av järn (bortsett från vikten). Men smäller de då, så ger inte järnhjälmen vika och ditt huvud får ta smällen ändå..
Mitt tips till trådskaparen är att skaffa ny hjälm ! tumma inte på säkerheten gällande ditt huvud,2m ner i klinkergolv orsakar med största sannolikhet en spricka innuti hjälmen, syns dock inte..
Du kan få ut en ny på hemförsäkringen med lite tur.
Hjälmen kan du sälja till motivlackerare som brukar köpa "krockade" hjälmar, som de aldrig säljer för bruk igen..
fezt skrev:2167288Hej hopp...
En mc-hjälm (glasfiber/komposithjälm) är uppbyggd långt mer avancerat än en hockeyhjälm, teorin är INTE att en dyr hjälm ska tåla hårdare smällar utan att gå sönder.
Teorin är att hjälmen SKA gå sönder vid en smäll, skalet är uppbyggt för att ta smällen genom att spricka/gå sönder... nu menar jag inte som att man ska sätta på sig en kruka av glas som spricket lätt..
Enligt din teori skulle det vara bra med en hjälm av järn (bortsett från vikten). Men smäller de då, så ger inte järnhjälmen vika och ditt huvud får ta smällen ändå..
Mitt tips till trådskaparen är att skaffa ny hjälm ! tumma inte på säkerheten gällande ditt huvud,2m ner i klinkergolv orsakar med största sannolikhet en spricka innuti hjälmen, syns dock inte..
Du kan få ut en ny på hemförsäkringen med lite tur.
Hjälmen kan du sälja till motivlackerare som brukar köpa "krockade" hjälmar, som de aldrig säljer för bruk igen..
Flubber skrev:2167606Du tog orden ur mun på mig
#0 Du kan ju också ha den som extrahjälm om du ska skjutsa eller liknande.
suzuki01 skrev:2167614Vore lite kul å ringa försäkringsbolaget å säga att man råkade tappa hjälmen i golvet och säga.. Nu vill jag ha en ny!
Kommer dom ersätta dig, eller garva lite bara?
Någon som vill prova att ringa sitt fb?
Så då är säkerheten inte lika väsentlig menar du? ;-)
Liwa1 skrev:2167631Japp, har du en drulleförsäkring så får du ut en ny hjälm. Jag fick det.
Jag kör inte med en hjälm som är tappad 2 meter ner på ett klinkersgolv. Är mer rädd om mitt huvud än så. Samt att åka i 200 + som du skrev i ditt förra inlägg och att man sitter med tanken om att man har ny hjälm istället för en tappad hjälm är man evigt glad över. För det som kan ske är att den tappade inte ger den effekt den ska ge när olyckan är där.
Fezt har förklartat mycket bra varför man bör byta hjälm. vill man sen inte så är det upp till en själv vart man värderar sitt egna sätt att skydda sig
Men läs vad ja skriver istället, visserligen behöver du inte tro på det.. men men.suzuki01 skrev:2167655Har själv tappat min hjälm på golvet... För skoj skull kollade jag noga upp min ARAI nu, och jag kan inte på nåt sätt förstå vad som skulle kunna ha påverkats av det?
En liten skråma i lacken ... Thats it!
Vet inte om jag är dumsnål/korkad eller bara har vanligt sunt bondförnuft![]()
fezt skrev:2167692Men läs vad ja skriver istället, visserligen behöver du inte tro på det.. men men.
En hjälm av glasfiber/komposit spricker oerhört lätt och det syns inte, det kan alltså bli en spricka innuti materialet i hjälmen och det försämrar hjälmens egenskaper att absorbera en riktig smäll.
Sen vet ja inte i vilken utsträckning du tappat din hjälm, men 2m ner på klinkersgolv är extremt.
Gå in till en mc-handlare och fråga själv så får du detta förklarat för dig på ett bättre sätt...![]()
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |