Vad tål en hjälm innan...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
X-up skrev:
2167590 Hjälmen är tyvärr rökt, klart den fungerar, men vid en ordentlig krasch kommer den inte absorbera & fördela energin från eventuella slag mot hjälmen & den kommer förmodligen inte stå emot lika bra.

Jag skulle ha bytt, du kan ju alltid ha den som minimotohjälm eller liknande.

Håller med. Är det värt att ens chansa :gnissla

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
suzuki01 skrev:
2167717 Oki, jag förstår vad du menar.. Så i princip så kan man aldrig vara säker på att en hjälm är "säker". En ny hjälm kan vara oerhört osäker om man säger så. Går inte att kolla upp???
Ett stenskott eller för den delen en humla som man krockar med i 200 km/h/ förstöra hjälmen "för gott"? Trikky Q detta :)
Tack för tipset att gå till en mc-handlare, men nej tack, tror inte dom är partiska :D .
Däremot så kanske man ska vända sig till nån firma som tillverkar hjälmar.
En ny hjälm BÖR ju vara säker om man litar på att en handlare har ngt samvete överhuvudtaget. Han SKA aldrig sälja en tappad hjälm, hos en del återförsäljare finns det skyltar vid hjälmarna som säger "tappad hjälm=köpt hjälm" just för att om en kund tappar hjälmen när han/hon provar så kan återförsäljaren inte sälja den sen...
Vet inte om det går att kolla upp på ngt vis... med blotta ögat,omöjligt.
En fluga i 200 som i stort sett går upp i atomer samma ögonblick som den nuddar dej, eller ett tapp på 2m i klinkersgolv är som att jämföra äpplen å päron.. skärpning :7peta

Ja, ring och hör med t ex ARAI som är erkännt duktiga på hjälm. Anders Lilja på Allright kan du prata med som är en gammal räv i branchen. :tummenupp

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
fezt skrev:
2167754 En ny hjälm BÖR ju vara säker om man litar på att en handlare har ngt samvete överhuvudtaget. Han SKA aldrig sälja en tappad hjälm, hos en del återförsäljare finns det skyltar vid hjälmarna som säger "tappad hjälm=köpt hjälm" just för att om en kund tappar hjälmen när han/hon provar så kan återförsäljaren inte sälja den sen...
Vet inte om det går att kolla upp på ngt vis... med blotta ögat,omöjligt.
En fluga i 200 som i stort sett går upp i atomer samma ögonblick som den nuddar dej, eller ett tapp på 2m i klinkersgolv är som att jämföra äpplen å päron.. skärpning :7peta

Ja, ring och hör med t ex ARAI som är erkännt duktiga på hjälm. Anders Lilja på Allright kan du prata med som är en gammal räv i branchen. :tummenupp

Oki, nog om detta nu :)
En humla på kinden i 200 knyck är inte skönt kan jag säga... :D ... Atomer eller inte *s*

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
en ny hjälm är billigare än en begravning... köp en ny! :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Varit på handelsboden och sett när dom tappat hjälmar i klinkersgolv kanske från 1 meter :3freak bara ställa tillbaka så såg dom så glada ut sen.....

jo 2 meter ned i golvet då hade jag också bytt

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
suzuki01 skrev:
2167614 Vore lite kul å ringa försäkringsbolaget å säga att man råkade tappa hjälmen i golvet och säga.. Nu vill jag ha en ny!
Kommer dom ersätta dig, eller garva lite bara?
Någon som vill prova att ringa sitt fb?

Så då är säkerheten inte lika väsentlig menar du? ;-)
Nej, för då är det inte man själv som använder den :tummenupp
Han har säkert någon jobbig grannunge som tjatar varje dag om att få åka med på hojen, men han kan inte för han har ingen hjälm... du förstår nog vart jag vill komma :brynad

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag kan väl hålla med om att det känns tryggare att byta hjälm.
Man alla ni som benhårt hävdar att hjälmen är förstörd efter ett sånt fall, har ni någon som helst inblick i transportbranschen? hur många smällar kan inte/ har troligen hjälmen fått under transporten fån fabrik till handlare!

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!