Vad tror ni om den här övningskörningsformen?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag har min far som handledare, och min polare har sin far.
Vi har varsin hoj (snart) och skall altså köra med våra farsor bak på, då dom inte har egna hojar. MEN!

Kan min farsa skriva på handledning för min polare, och hans farsa för mig, så vi åker tex. jag och farsan på min hoj, och polaren själv framför? Altså så handledaren har reda på 2 st på samma gång? Det står väl egentligen inget om det hos VV? Jag har inte hittat nåt om det iaf.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
oj, glömde att handledaren inte kör om man kör som jag ville nu... Var inget, glöm frågan. För bra för att vara sannt :D
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
KickAss_Prod´s skrev:
Hmm..varför tror du handledaren ska sitta me på den hojen du kör!!

Handledaren behöver väl inte sitta med? Det funkar om handledaren kör egen båge. Men som du beskriver det, vettifan om han får ha koll på er båda.
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Handledaren behöver väl inte sitta med?

Nej det behöver han inte!

Jag har övningskört med två kompisar i sommar. Jag hade min egen hoj. Inga problem!

Men om man får vara handledare för två stycken samtidigt...... knappast troligt!
 

VobbelFrasse

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Sumpholm
Hoj
Drz, Rödmyra-53
Den första Oktober 2003 togs den dispens bort som gjort att en handledare kunnat ha uppsikt över flera personer vid övningskörning.
Handledare får antingen åka bakpå eller på egen cykel. ( Ej bil )
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Situationen som du beskriver är ej tillåten. Jag har frågat vv och de tog goood tid på sig för att hitta ett svar.
Frågade även om eleven fick skjutsa samtidigt som handledaren hade egen hoj och det gick " nog" bra trodde de efter lååång tids väntan i telefon.
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Man får skjutsa om Handledaren har en egen mc bakom. Lite dumt o sitta 3 på en mc :p
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
BigKay skrev:

Kan min farsa skriva på handledning för min polare, och hans farsa för mig, så vi åker tex. jag och farsan på min hoj, och polaren själv framför? Altså så handledaren har reda på 2 st på samma gång?

Jag pratade för lite drygt två veckor sedan med en Körskolelärare(MC). Han höll sin sista lektion för året den dagen därför att det kommit nya regler som gjorde att inte ens körskolelärare fick ha mer än en elev i taget om det inte var inom inhägnat område.
(Tror det började gälla 01/10)

För honom blev det helt enkelt inte längre lönsamt att hålla i lektioner eftersom hans prissättning var baserad på tanken att alltid ha med sig två elever.

Så får inte han ha två elever med sig i trafiken lär nog inte heller privata handledare få "handleda" två personer samtidigt...
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Re: Re: Vad tror ni om den här övningskörningsformen?

korvgubbe skrev:
Jag pratade för lite drygt två veckor sedan med en Körskolelärare(MC). Han höll sin sista lektion för året den dagen därför att det kommit nya regler som gjorde att inte ens körskolelärare fick ha mer än en elev i taget om det inte var inom inhägnat område.
(Tror det började gälla 01/10)

För honom blev det helt enkelt inte längre lönsamt att hålla i lektioner eftersom hans prissättning var baserad på tanken att alltid ha med sig två elever.

Så får inte han ha två elever med sig i trafiken lär nog inte heller privata handledare få "handleda" två personer samtidigt...

Fick hem papper från min gamla körskola angående det. Ville att man skulle skriva på en protestlista mot de nya reglerna (och det gjorde jag).

Det innebär att de måste höja lektionspriserna med 80 % för att kunna täcka upp den förlust det innebär att inne kunna ha med sig 2 elever smatidigt.

Jag personligen tyckte att det var bra att köra 2 stycken samtidigt. Då kunde man slappna av lite och lära sig när man låg bakom och sedan visa vad man gick för när man låg längst fram.

Det kommer svida betydligt i plånboken att ta A-kortet i framtiden om man nu har tänkt att ta det med körskola. Tydligen har VV bara kört över körskolorna utan att först tala med dem om det nya reglerna. Bedrövligt! :mad:

//J
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Re: Re: Re: Vad tror ni om den här övningskörningsformen?

Mr J skrev:
Fick hem papper från min gamla körskola angående det. Ville att man skulle skriva på en protestlista mot de nya reglerna (och det gjorde jag).

Det innebär att de måste höja lektionspriserna med 80 % för att kunna täcka upp den förlust det innebär att inne kunna ha med sig 2 elever smatidigt.

Jag personligen tyckte att det var bra att köra 2 stycken samtidigt. Då kunde man slappna av lite och lära sig när man låg bakom och sedan visa vad man gick för när man låg längst fram.

Det kommer svida betydligt i plånboken att ta A-kortet i framtiden om man nu har tänkt att ta det med körskola. Tydligen har VV bara kört över körskolorna utan att först tala med dem om det nya reglerna. Bedrövligt! :mad:

//J

Varför behöver de höja priset på lektioner?! När man kör bil är väl det t.o.m. billigare och hojarna man övar på är väl inga direkta försäkringsklass 7-hojjar... Ser faktiskt inte varför det skulle bli så mkt dyrare om man bara kan ha en elev.
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Hagster skrev:
Handledaren behöver väl inte sitta med? Det funkar om handledaren kör egen båge. Men som du beskriver det, vettifan om han får ha koll på er båda.

Givetvis får handledaren köra på egen hoj men frågan va ju....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top