Vad tror ni om risken/kylan etc. om att köra hem en nyköpt hoj nu?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Solna, också måndag idag.

Vad sitter det för däck på hojen? Jag skulle nog vänta en vecka eller så tills det blir bättre väglag.

Jag har också kört året runt 7-8 säsonger men då DR500 och DR600 odubbat men traildäck och sedan tkc80. Inga problem. Mest motorbroms om det är halt. En fot nere om man behöver frambromsen också.
Kylan nu är inga problem. Skinnställ och regnställ eller överdragsställ av något slag. Skidbrallor och en jacka. Kan bli kallt om fingrarna. Har åkt i -25 och då är det kallt runt ögonen :) En kul grej är ju att det släpper bak när man kommer upp i 110-120 så några gånger åkte jag med sladd från Trångsund till Globen. Bilarna åkte 60-70 för att det var halt. Gyroeffekten håller en upprätt :tummenupp

Men är det värt risken att lägga din hoj?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
När jag körde på vintern med Blade´n hade jag ca 5 hg mindre luft i däcken... var inga problem om man körde lugnt, och på de stora vägarna var det snöfritt... dessutom var det bara någon minus grad... värre var det när jag åkte hem till sthlm från Halmstad i snöblandad regn...

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
TS; Idag är det tisdag på riktigt , - kör du idag ?
:D

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Jag körde idag!
Mötte två hojar på centralbron och vart omkörd av ett MC-bud på Sveavägen, så det går :)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Premiärturen 2015 avklarad för min del. Även första vurpan avklarad. :D

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag vill minnas att det va nån stolle härifrån som köpte en hoj i mellansverige och körde ner till södra sverige (kalmar?) förra vintern. Finns säkert en tråd nånstans?

Letade efter den tråden men hittade den inte. Vet att han tog tåget norrut och körde tillbaka till kalmar i snö och minusgrader. Länka gärna om någon vet.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Japp, jag körde hem den och det gick förvånadsvärt bra :tummenupp
De stora vägarna är ju i princip torra bortsett från vissa partier möjligen, och på de mindre vägarna gick det sakta, på gränsen till krypfart på vissa ställen (jag är inte van att åka på halt väglag med två hjul), men som sagt, det gick bra, hojen är hemma och står nu i värmegarage och väntar på våren :D

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
I Tjockhult är det ju snökaos bara de hör talas om snö på väderleksrapporten så jag skulle inte ge mig ut. Det är väl odubbat antar jag och vissa kommuner i sthlm vare sig saltar eller sandar. Om de inte bytt policy igen då förstås...

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Försök tvätta av hojen ordentligt och spraya WD40 på den.
Saltet är inte snällt trotts att det var torrt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept