Vad tycker du om bankörda DOT-däck?

Vad tycker du om beg racedäck?

• Antal röstningar
    0

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Efter diskussionen i denna tråden, så tänkte jag att en poll kunde vara intressant.

Vad tycker du, SOM HAR KÖRT MED DEM, om beg racedäck?

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
När jag hade gathoj körde jag uteslutande med beg racedäck (Metzler Rennsport och Pirelli SuperCorsa) förutom de Michelin Pilot Sport som satt på när jag köpte hojen. De två märkena på racedäck hade jag ALDRIG några problem med på gatan, dock så körde jag lugnt när det regnade. Sedan vet jag att folk som provade köra med Michelins Pilot Race tyckte att de kunde vara lite luriga när de var kalla.

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
R6-99
Måste köpa nytt bakdäck till början av säsongen och hade egentligen tänkt köpa ett nytt Michelin pilot road 2ct. Ny som jag är har jag mest slitit mitt gammla Metzeler-däck på mitten. Om jag ska köpa ett beggat racedäck istället, för att spara en slant, vad ska jag då leta efter?:)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har kört med begagnade supercorsa och racetec på gata. Har ALDRIG haft några problem med dem. Riktigt bra fäste och e kommer upp bra i temp om man kör aktivt som jag gjorde.

I regn var de dock inte så bra men det visste man ju om.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Måste köpa nytt bakdäck till början av säsongen och hade egentligen tänkt köpa ett nytt Michelin pilot road 2ct. Ny som jag är har jag mest slitit mitt gammla Metzeler-däck på mitten. Om jag ska köpa ett beggat racedäck istället, för att spara en slant, vad ska jag då leta efter?:)

Jag skulle letat efter ett Pirelli supercorsa sc2 eller ett metzeler racetec k2

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Mäktade inte med att läsa hela den tråden du länkade till...

Jag är inne på mitt 5'e set begagnade racedäck. Har bara testat Supercorsa SC2 samt 1. Jag kan inte annat säga än att jag tycker det är en bra lösning, jag får billiga däck som fungerar för min högst amatörmässiga körning och som håller en 300mil kanske. Lite inspirerad amatöråkning på kurviga vägar, enhjulshistorior och lite posörskrap.

Egenskaper i väta kan jag inte kommentera, jag kör när jag känner för det då det är för skojs skull, alltså kör jag inte när det är blött om det inte är ett måste :D

Har inget att klaga på :)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Har kört uteslutande på Rennsport och Supercorsa i tre säsonger, sc0-3 (ja, sc0 var otroligt kladdiga!). Har personligen aldrig haft problem, tycker de får upp tempen fort, men de når ju inte optimal temp vid gatkörning. Jag brukar ligga på 2,1kg i kalltryck. Däcken jag kör på har gått ett eller två träningspass. Livslängden är likvärdig som för vanliga sportdäck som jag tidigare åkt på, jag brukar byta runt 500 mil. Att man får en mer snabbstyrd cykel för halva pengen är ju bara positivt.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Däcken jag kör på har gått ett eller två träningspass. Livslängden är likvärdig som för vanliga sportdäck som jag tidigare åkt på, jag brukar byta runt 500 mil. Att man får en mer snabbstyrd cykel för halva pengen är ju bara positivt.

Jag kör samma däcktryck (kanske lite mera bak) och har tyvärr inte fått mitt bakdäck att hålla så länge. Utan det går två bakdäck per framdäck men det ger ändå bra ekonomi tycker jag. Speciellt när man kan vingla fram på bana utan att bli bekymmrad över slitaget eller grepp.
Det ända som inte funkade var ett Bridgestone Battlax BT-002 från -05. De kanske är bättre nu men då var det skit på bana, och livslängden hopplös på gata.

Men allmänt när det gäller DOT-märkta racedäck för gatförare tycker jag det är jättebra. Att det skulle vara halare när däcken är kalla jämfört med mer gatorienterade sulor vet jag inte om det stämmer. Det är möjligt att det är så teoretiskt men du måste köra riktigt korkat för att det ska märkas. Och då skulle det släppa med vilka andra däck hursom.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Begagnade racetec K2 bättre blir det inte ur ekonomisk synvinkel, supercorsa duger.
Hittar man bra pris på begagnade racetec=affär, annars så är det nya som används.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har kört med Pirelli Supercorsa på gatan. Det gick utmärkt. Sen körde jag med Dunlop D207GP, och det gick sämre. Lethal when cold. Men jag såg gud i alla fall, alltid nåt.

Edit: På en R1, dårå.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Över lag så är beggade racedäck perfa på gata. Jag har själv kört med Pirelli, Metzeler och Dunlop. En reservation dock, däck som säljs som "20 minutersdäck" kan, och har ofta, ha gått betydligt längre tid. Ibland är de helt enkelt kronslut - duger inte ens till bankörning i gatåkartempo.

Kör man så hårt på gata att greppet inte räcker så förkortas den förväntade återstående livslängd med ganska många år.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
År?
Mina däck håller bara 400mil och det kör de flesta på en sommar. I vilket tempo kör du egentligen?

:rolleyes:
Well, Pegason är från... Hmm, 1998 vill jag minnas. Originaaldäcken sitter fortfarande på :rodnar

Hade jag kört lika snabbt som alla andra flinthårda sporthojare så hade jag behövt byta dem typ 1993-94 nånting. Nu hajjar du själv vad en skonsam gashand kan göra för livslängden :mattias

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Funkar säkert jättebra för solskens och nöjesåkare, men om man som jag börjar säsongen tidigt och avslutar den sent samt åker en del sena kvällar/nätter så är det ingen höjdare.
Jag har några säsonger gjort så att jag lagt på supercorsa när sommaren kommit på riktigt och det funkar, men man får tänka sig för om man exempelvis kommer från motorvägen in på en avfart, framförallt om lufttempen börjar gå neråt 10grader typ.
Däremot har jag aldrig tyckt att ett sport-däck varit otillräckligt pga av att det varit för hårt.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Rennsport har bra fäste direkt men man får ju ut så få mil så jag är tveksam till att det är så ekonomiskt längre... skillnad var det på gamla goda tiden när man betalade 700kr paret. Dessutom kör man punka på dom hur lätt som helst vilket inte är så kul.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Har kört beggade däck i några år, gjorde förra året misstaget att sätta på landsvägsdäck av bra märke och modell...fy fan säger jag bara...:huvet aldrig mer.
Kör med Racetek, kan slanga i spöregn - släpper absolut inte när man kopplar upp på trean :tummenupp På kvällen när man är på väg hemåt och stått vid korvan och snabbfyllt magen, och drar iväg på slangen efter att daggen har fallit och däcken kallnat - heller inga problem. Koppla upp på slangen i kurvor går hur bra som helst...enda problemet är när man ska ner igen...går att luta så mycket i sidled på bakslangen genom kurvor att framhjulet gärna vill kasa iväg några meter innan man får fäste ( något otrevligt, vet ju inte var gränsen går....). Angående körning i regn - enda gången de är halare än bra gatdäck är när man lutar så mycket att man inte har nåt mönster kvar mot marken, men är asfalten bara "fuktig" och inte riktigt regnvåt, så är fästet absolut bättre då med... 1,20 på gelleråsen med "fuktig" asfalt och +6 grader :tummenupp

Allt detta går inte med de gatdäcken jag kört!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Funkar säkert jättebra för solskens och nöjesåkare, men om man som jag börjar säsongen tidigt och avslutar den sent samt åker en del sena kvällar/nätter så är det ingen höjdare.
Jag har några säsonger gjort så att jag lagt på supercorsa när sommaren kommit på riktigt och det funkar, men man får tänka sig för om man exempelvis kommer från motorvägen in på en avfart, framförallt om lufttempen börjar gå neråt 10grader typ.
Däremot har jag aldrig tyckt att ett sport-däck varit otillräckligt pga av att det varit för hårt.
Mmm, lätt att glömma att alla inte kör på samma sätt, under samma omständigheter och på samma material. Själv kör jag i princip aldrig om det är blött och anpassar körningen efter övriga omständigheter. Är det kallt i luften/backen så tar jag det lugnt. Kör man något annat än en sporthoj (med vilket jag bara åsyftar de modeller man tävlar med) så kan det kanske finnas bättre lämpade däck. Beggade racedäck är t ex inte det optimala för höghastighetstouring på autobahn. Men på en sporthoj, för den som använder hjärnan i ungefär godkänd utsträckning, är de prima shit.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Har bara provat ett märke av beggade racedäck, Metzeler Rennsport. Bak har jag fått ut 300-350 mil, fram det dubbla (då snackar vi sk. 20-minuters däck)

Kortare livslängd jämfört med gatdäck och "slippery when wet" är en bra sammanfattning av mina erfarenheter.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...