Vad tycker du om bankörda DOT-däck?

Vad tycker du om beg racedäck?

• Antal röstningar
    0

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Över lag så är beggade racedäck perfa på gata. Jag har själv kört med Pirelli, Metzeler och Dunlop. En reservation dock, däck som säljs som "20 minutersdäck" kan, och har ofta, ha gått betydligt längre tid. Ibland är de helt enkelt kronslut - duger inte ens till bankörning i gatåkartempo.

Kör man så hårt på gata att greppet inte räcker så förkortas den förväntade återstående livslängd med ganska många år.

Jag måste erkänna att jag har svårt att se om ett 20 minutersdäck är "lite" slitet eller "mycket" slitet. Själva slitytan ser ju nästan lika ut, iaf med mitt öga.
Har du nått tips?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag måste erkänna att jag har svårt att se om ett 20 minutersdäck är "lite" slitet eller "mycket" slitet. Själva slitytan ser ju nästan lika ut, iaf med mitt öga.
Har du nått tips?
Nä, något bra tips har jag egentligen inte. Jag kollade själv profilen, att den var samma på båda sidorna och att det var "rätt" rundning, och på mönsterkanterna, de skall vara "skarpa". Jag kan inte avgöra om ett set har gått 3 x 20 min eller 1 x 20 min, men långmilarna kan ha både olika profil på olika sidor och se väldigt slitna och avrundade ut vid mönsterkanten.

Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Vill bara poängtera att detta ej är ett rejsforum. Era lärdomar bör reflektera era körningar. Kör ni inspirerat i regn med race däck validera det att det går bra eller att det funkar på bana... Berätta era lärdomar utifrån hur ni har kört däcket. VILL EJ KRASCHA PGA okunskap....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag körde mina sista 2 år på sporthoj på gata på begagnade racedäck. En kombination av Rennsport och Dunlop 208. Båda fungerade hur bra som helst, men jag har aldrig mött ett bättre däck än Rennsport (Finns inte längre och efterträdaren RaceTec är jag inte lika imponerad av). Visst, dom håller inte lika länge, men är bra grepp i från start och fungerar bra i fuktigt, hjälpligt i blött. Det är inte så mycket/djupa mönster så det är enkelt att räkna ut att det inte är några regndäck vi pratar om.

Dessutom funkar dom finfint när man ska deltaga på en bandag.... vilket inte många "touringdäck" gör...

/ Jens

Vill bara poängtera att detta ej är ett rejsforum. Era lärdomar bör reflektera era körningar. Kör ni inspirerat i regn med race däck validera det att det går bra eller att det funkar på bana... Berätta era lärdomar utifrån hur ni har kört däcket. VILL EJ KRASCHA PGA okunskap....

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

Men alla har ju berättat sina erfarenheter efter just hur de har kört med däcken.
Eller förstår jag inte hur du menar?
En snubbe i tråden uppskattar att kunna koppla upp på trean i regn mitt i kurvor, gör du inte det så kanske du inte kör lika hårt som han gör.

Och hurvida just det här däcket funkar i regn så gör det inte det. Inget däck förutom regndäck gör det egentligen. Det är något alla borde testa för det är fett häftigt med knäskrap och kontrollerade (nåja, I´ll wish) släpp i utgången.

Och du kan knappast hävda att det är däckets fel att du vurpar, du får känna och testa dig fram själv så VET du vad du tycker.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...